رویداد۲۴ هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه که سال گذشته به دلیل پیک شیوع کرونا برگزار نشده بود امسال با استقبال گرم صنایع معدنی و فولادی و فعالان اقتصادی همراه شد.
به گفته غرفه داران این دوره از نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای ارتباط گیری و گفتگو و تعامل میان فعالان اقتصادی و صنایع معدنی و متالوژی بود و منجر به رایزنی و مذاکره برای انعقاد قراردادهای زیادی شده است.
در روز پایانی نمایشگاه ایران متافو مهمان مجموعه غرفههای فولاد مبارکه بودیم. این شرکت فولادی به همراه تمامی شرکتهای زیرمجموعه خود حضور فعالانهای در ایران متافو داشت و جزو غرفههای پر رفت و آمد و شلوغ نمایشگاه به حساب میآمد.
در حاشیه این نمایشگاه مدیر امور شرکتهای فولاد مبارکه با اشاره به فزونی تعداد زیرمجموعههای فولاد مبارکه گفت: شرکتهای زیرمجموعه باید در زمینه تدوین استراتژیها و مسیر رشد، توسعه زیرساختها (اطلاعاتی، مدیریتی و فرآیندی) همسو با شرکت فولاد مبارکه حرکت کنند. پراکندگی شرکتهای فولاد مبارکه در کل کشور گواه به حرکت در آوردن طرح صنعت کشور توسط فولاد مبارکه است.
فولاد سنگان یکی از همین زیرمجموعههای فولاد مبارکه است که مسئولیت تامین مواد اولیه فولاد مبارکه را برعهده دارد.
علی امرایی مدیرعامل شرکت فولادسنگان در گفتگو با رویداد۲۴ نمایشگاه ایران متافو را تجربه بسیار مثبتی در تمامی دورههای ایران متافو ارزیابی کرده و معتقد است استقبال خیلی خوبی از این نمایشگاه انجام شد اکثر شرکتهای موجود در زنجیره فولاد در این نمایشگاه حضور داشتند. هرچند در این نمایشگاه قراردادهایی منعقد نشد، اما فرصت طلایی برای ارتباط و تعامل و مقدمه چینی برای مذاکره و همکاری بود.
او درباره وضعیت تولید سنگان در سالی که گذشت، توضیح داد: سال گذشته این شرکت به تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندله دست یافت که در ۸ ماهه نخست امسال به اندازه کل تولید سال ۹۹ تولید داشتیم. همچنین ثبت رکورد ماهیانه بیش از ۴۷۰ هزار تن در سال گذشته به ثبت رسید.
امرایی با اشاره به چالش برق و گاز شرکتهای فولادی گفت: امسال ما با جهش جدی و چشم گیر تعرفه برق مواجه بودیم. در تابستان هم با قطعی برق روبه رو بودیم که صحبتهایی هم برای سهمیههای جبرانی شد، ولی فعلا که خبری نشده است. اما ما خودمان به فکر استراتژیهایی برای تامین برق و به دنبال احداث نیروگاه هستیم.
او در پاسخ به انتقادات مربوط به آب بری صنایع فولادی خصوصا فولاد مبارکه با توجه به اعتراضات بی آبی در استان اصفهان توضیح داد: صنعت را اگر در مقایسه با کشاورزی قرار دهیم، ایجاد ارزش افزوده واشتغال صنعت قابل مقایسه با کشاورزی ندارد. بخش کشاورزی اهمیت استراتژیک در تامین غذای مردم دارد، اما الان صنعت از حجم مصرف کل آب کشور سهمی کمتر از ۵ درصد دارد. خود فولاد مبارکه استراتژیش بر کم مصرف کردن آب است. ۸۰ درصد آب مورد استفاده در فولاد سنگان از طریق بازچرخانی به چرخه تولید برمیگردد و در نظر داریم ۲۰ درصد باقیمانده از طریق پساب تأمین شود؛ بنابراین میزان مصرف آب در بخش صنایع فولادی اساسا آن قدری نیست که بتواند باعث آسیبی به ذخایر آبی کشور شود. اگر در بهینه سازی آب در بخش کشاورزی و خانگی تمرکز کنیم قطعا نتایج بهتری خواهیم گرفت تا اینکه بخواهیم صنایع را تحت فشار بگذاریم. خیلی از شرکتهای بزرگ فولادی اکنون در پروژه انتقال آب به فلات مرکزی در حال همکاری هستند.
امرایی در خصوص میزان اشتغال سنگان و استفاده از نیروهای بومی عنوان کرد: هزار و ۸۵۰ نفر نیروی مستقیم داریم و قریب به ۹۰ درصد نیروهای ما نیرو بومی هستند. همچنین جانمایی این شرکت در منطقه مرزی شرق کشور باعث اشتغالزایی بیش از هزار نفر در سال گذشته شده که یکی از مزایای فولاد سنگان در شرق کشور است و با همکاری شرکت فولادمبارکه سهم مهمی در ۴بانده کردن پروژه ملی جاده تربت حیدریه به خواف دارد.
در ادامه این نمایشگاه حامد جمشیدی نیا، مدیر فولادسازی شرکت فولاد هرمزگان هم در گفتگو با رویداد ۲۴ ارزیابی خود از نمایشگاه و شرایط کلی صنایع فولادی را ارئه کرد. او توضیح داد: نمایشگاه بعد از دوره کرونا، امسال خیلی خوب بود و شرکت کنندگان زیادی داشت. در بخش تامین کنندگان به ما فولادیها بسیار کمک کرد و توانستیم تعامل فعالانهای داشته باشیم. ما در تامین برخی کالاها تک منبع بودیم و در این نمایشگاه برخی تامین کنندههای جدید را شناسایی کردیم و قرار شد محصولاتشان را تست کنیم.
او بااشاره به انتقادات مربوط به آب بری صنایع فولادی گفت: صنایع فولادی یکی از صنایع نسبتا پرمصرف در انرژی از جمله برق، گاز و آب هستند. حالا فولاد هرمزگان یک سری مزایا از جمله دسترسی به آب دارد. از زمان طراحی این شرکا این مزایا را داشته و فولاد مبارکه این مزیت را ندارد و با کمبود آب مواجه شده است. همه شرکتهای فولادی بر آن شدند که از آب دریا استفاده کنند و به همین دلیل هم سراغ انتقال آب خلیج فارس رفتند.
جمشیدی نیا در مورد وضعیت صادرات و تولید فولاد هرمزگان عنوان کرد: ما هم بازار داخلی داریم و هم خارجی. به طور میانگین ۶۰ درصد از کار ما مربوط به بازار داخلی و ۴۰ درصد مربوط به بازار خارجی است. دسترسی به آبهای آزاد و موقعیت جغرافیایی فولاد هرمزگان که در منطقه ویژه اقتصادی است، از جمله مزایای ما بوده و توانستیم با کمترین هزینه صادرات را انجام دهیم. صادرات ما از طریق حمل دریایی بوده و بزرگترین مقصد صادراتی ما کشور چین است. ما تقریبا یک نمونه بیشتر کالای نهایی نداریم، اما این کالا دارای گریدهای مختلف است.
او در مورد میزان اشتغال ایجاد شده فولاد هرمزگان توضیح داد: بالغ به چهار هزار نفر نیروی مستقیم و غیرمستقیم داریم و تقریبا ۵۰ درصد نیروهای بومی هستند.
پاکزاد، مدیر خرید فولاد هرمزگان هم بحث برق را مطرح کرد و توضیح داد: امسال ما با جهش ناگهانی تعرفه برق مواجه شدیم و چالش جدی برای هزینه تمام شده ما ایجاد کرده است.
براساس تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۰ از تعرفه ۸۰ تومانی برای هر کیلووات ساعت به ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.
۱.۱ درصد از هزینه تمام شده فولاد در کشور به هزینه برق تعلق دارد، افزایش ۳.۷۵ برابر قیمت برق منجر میشود تا سهم برق از قیمت تمام شده به ۴ درصد برسد.