صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 04
کد خبر: ۲۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی: قیمت میوه ارزان نمی‌شود!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: گرانی میوه غیر قابل انکار است و این افزایش قیمت در هسته مرکزی میدان اصلی میوه و تره بار شکل می‌گیرد. بنکداران میوه در میدان اصلی تعیین کننده قیمت میوه مصرفی مردم هستند و در هر ساعت با توجه به وضعیت اقتصادی خود، بدون توجه به تورم حاصل ازافزایش قیمت خود سرانه، اقدام به تعیین قیمت جدید بر میوه‌ها می‌کنند.

رویداد۲۴به گزارش سایت اقتصاد ۲۴؛این روز ها با بالا گرفتن تب بیماری سرماخوردگی و اُمیکرون قیمت میوه و صیفی به اندازه افزایش پیدا کرده که خانوارها دیگر توان خرید ابتدایی ترین و ساده ترین میوه و سبزی را از دست داده اند.

هر روز بر بار گرانی کالا و محصولات مورد نیاز شهروندان افزوده می شود و بازگشت قیمت ها به پایین انکار می شود. نرخ های متفاوت و غیر واقعی میوه در سطح شهر به قدرت خرید مردم پایتخت نشین نمی رسد و هر یک از میوه های فصل یکی پس از دیگری از سبد خانوارها برچیده و کم می شود.

گویا دولت دغدغه های مهمتری نسبت به معیشت و سلامت مردم دارد. انگار که هیچ تورمی در بازار میوه نیست و خانوارها مشکلی در تأمین آن ندارند.

در همین رابطه اسدالله کارگررئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با اقتصاد 24 گرفت: هر ساله با ورود سامانه سرما به کشور حمل محصولات کشاورزی از زمین تا میادین توزیع بسیار سخت تر و در شرایطی کُند تر می شود.

به گفته کارگر؛ در اطراف تهران کشت سبزی و صیفی در فصل تابستان می تواند بخش زیادی از نیاز مصرف داخل شهر را تأمین کند اما در فصل زمستان تأمین میوه و سبزی مورد نیاز تهران، از شهر های جنوبی کشور وارد شهر می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: همانطور که اشاره شد برخی از راه های به دلیل بارش مسدود و یا تردد در آن با کُندی انجام می گیرد و همین موضوع باعث تأخیر رسیدن میوه و سبزی و صیفی به بازار توزیع می شود.

این فعال صنفی یادآور شد: امسال فراوانی بار یکی از موثر ترین عامل برای توزیع کافی میوه در بازار است.از این رو دغدغه تأمین میوه برای فروشندگان و حتی خریداران میوه وجود ندارد.

وی تصریح داشت: موضوع دیگر، عدم برگزاری مهمانی ها و دور همی ها به دلیل ادامه شرایط شیوع کرونا در کشور باعث شده که هیچ کمبودی در بازار توزیع میوه وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: دلیل افزایش هر روزه قیمت اقلام خوراکی چیست؟


کارگر به گرانی نرخ میوه اشاره کرد و گفت: تورم در بخش میوه و تره بار انکار نمی شود. مردم به عنوان مصرف کننده از هر میوه یکی دو کیلو خریداری می کند و فروشنده میوه هم به عنوان حلقه دیگری در زنجیره مصرف کننده باید از میدان اصلی میوه و تره بار محصولات مورد نیاز واحد صنفی خود را خریداری کند.

وی تصریح داشت: این موضوع نشان می دهد مردم به عنوان مصرف کننده نهایی و خریدار خُرد از یک سو و فروشنده واحدهای صنفی میوه و تره بار سطح شهرو خریدار کلی از سوی دیگر هر دو از یک مرکزی به عنوان مرکز ثقل مجبور به تهیه میوه هستند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: تورم در میدان اصلی توزیع میوه و تره بار گریبان هر دو قشر مصرف کننده خُرد و کل را گرفته و هیچ مرجعی مسئول رسیدگی به این گرانی در این میدان نیست.
به گفته کارگر؛ دلیل گرانی و تورم بیش از انتظار قیمت میوه در میدان مرکزی تنها با عنوان عرضه و تقاضا توجیه می شود. اما تعریف درستی از عرضه و تقاضا نشده و فقط هرج و مرج قیمتی در میدان اصلی میوه و تره بار جوابگوی دلیل گرانی ها شده است.

وی گفت: تفاوت نرخ میوه در واحدهای صنفی سطح شهر هم یکی دیگر از مشکلاتی است که به دنبال هرج و مرج قیمت در میدان اصلی به وجود آمده است.

کارگر ادامه داد: زمانی که بنکدار و توزیع کننده میوه در میدان اصلی هر ساعت با توجه به وضعیت اقتصادی خود اقدام به تعیین قیمت میوه کند و در نهایت به طور خود سرانه نرخ هر کیلو میوه را بدون نظارت و کنترل، تعیین و به خریدار خُرد که همان واحد صنفی میوه فروش سطح شهر می باشد می فروشد، نمی توان انتظار کاهش قیمت میوه را داشت.

وی تصریح داشت: تقویت زیر ساخت و جلوگیری از تشدید تورم در میدان اصلی میوه و تره بار در مدت زمانی هرچند طولانی می تواند وضعیت قیمت گذاری میوه در سطح شهر را به تعادل نسبی برساند.

کارگر تأکید داشت: مردم قید خرید میوه را تا حدودی زده اند. چراکه دخل و خرج مردم با قیمت ها جور نیست . اگر در خصوص ثبات بخشی به وضعیت میدان اصلی میوه سیاستی اجرا نشود،انتظار کاهش قیمت میوه فقط در سطح شهر یک رویا باقی خواهد ماند.

منبع: اقتصاد24
نظرات شما