به گفته عباس کاظمی سال آینده واردات بنزین پس از 36 سال به طور کامل متوقف خواهد شد. گفتنی است واردات بنزین از سال 1361 به صورت رسمی به کشور آغاز شد و با فراز و نشیب بالایی تاکنون ادامه داشته است. گاهی رقم واردات افزایش قابل توجهی داشته و گاهی کاهش یافته است.
بدین ترتیب حجم واردات بنزین کشور که درماههای نخست امسال روزانه ۱۰ تا
۱۲ میلیون لیتر بود هماکنون به حدود 4.5 تا ۵ میلیون لیتر در روز کاهش
یافته است.
طبق گفتههای معاون وزیر نفت تا پیش از پایان سالجاری دو طرح جدید
بنزینسازی در پالایشگاه بندرعباس و لاوان به بهرهبرداری میرسد و به طور
قطع تا خرداد سال آینده فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهعنوان
بزرگترین پالایشگاه کشوربا ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین به
بهرهبرداری میرسد. درهمین راستا هفته گذشته واحد تقطیر این پالایشگاه
افتتاح شد. بر اساس برنامه زمانبندی واحد CCR پالایشگاه ستاره خلیج فارس
تا پایان امسال راهاندازی خواهد شد و تا خرداد ماه سال آینده فاز اول این
پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با
استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا راهاندازی خواهد شد. پالایشگاه میعانات
گازی ستاره خلیج فارس که در سه فاز به بهرهبرداری خواهد رسید، ظرفیت
تولید روزانه حدود 36 میلیون لیتر بنزین با اکتان 95، ۱۴ میلیون لیتر
گازوئیل، ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد را
دارد. کاظمی ادامه داد: بدین ترتیب و با راهاندازی این طرحها فاصله
موجود میان تولید و مصرف به طور کامل پر میشود و از سال ۹۶ عملاً واردات
بنزین کشور متوقف خواهد شد. آمار مصرف نشان میدهد که با وجود رشد حدود 9/3
درصدی متوسط مصرف بنزین در طول هفت ماهه نخست امسال، رشد مصرف تا پایان
سال به کمتر از دو درصد کاهش یابد.
وی تأکید کرد: بنابراین برای سال آینده هیچ بودجه و اعتباری برای واردات
بنزین پیشبینی نمیشود و صرفهجویی قابل توجهی دراین بخش به دست خواهد
آمد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران همچنین گفت:
درحالی از سال آینده در تولید بنزین به خودکفایی میرسیم که از سالجاری به
صادرکننده فرآوردههای نفتی تبدیل شدهایم. کاظمی توضیح داد: برای نخستین
بار در 100 سال اخیر روزانه 500 هزار بشکه انواع فرآورده نفتی شامل
گازوئیل، گاز مایع، نفت سفید و مازوت صادر میکنیم. به گفته وی این در حالی
است که تا سال 1394 ایران واردکننده این فرآوردهها بود و بخشی از نیاز
خود را از سایر کشورها خریداری میکرد، ولی از سالجاری با افزایش
ظرفیتهای تولید، ایران به جمع صادرکنندگان این فرآوردهها پیوسته است و
امید میرود از سال آینده با افزایش تولید بنزین ضمن خودکفایی به صادرکننده
بنزین نیز تبدیل شویم. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 500 هزار بشکه
فرآورده نفتی به صورت عمده به کشورهای آسیایی صادر میشود، اظهارکرد: این
میزان صادرات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز برای واردات، درآمد ارزی قابل
توجهی نیز برای کشور به همراه دارد.
کاظمی درپایان تأکید کرد: صادرات روزانه 500 هزار بشکه فرآورده نفتی به
غیر از رقمی است که از طریق بانکرینگ(فروش سوخت به کشتیهای عبوری در خلیج
فارس و دریای عمان) به فروش میرود.
واردات از روزانه 1 تا 30 میلیون لیتر
در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی همچنان تولید داخلی کشور جوابگوی
نیازها بود ولی از ابتدای دهه 60 شمسی مصرف از تولید سبقت گرفت و برهمین
اساس واردات بنزین نیز آغاز شد. اما در 36 سال اخیر که ایران واردکننده این
فرآورده استراتژیک بوده است هیچگاه میزان واردات ثابت نبوده و نوسان زیادی
داشته است به طوری که در برخی از سالها واردات روزانه در حد یک میلیون
لیتر و در برخی سالها این رقم تا نزدیک 30 میلیون لیتر نیز افزایش یافته
است. آمارهای واردات فرآوردههای نفتی از سال 1357 تاکنون نشان میدهد که
اگرچه در سالهای اول انقلاب کشور واردات بنزین نداشت، اما از سال 1361
واردات این فرآورده به شکل فزایندهای آغاز شد. از سالهای 1370 به بعد
روند واردات این محصول به طور تقریبی روندی صعودی به خود گرفت تا جایی که
در سال 1381 از مرز 10 میلیون لیتر در روز عبور کرد و به ترتیب تا سال 1385
واردات روزانه آن به بیش از 15 میلیون لیتر، 7/22میلیون لیتر، 8/24 میلیون
لیتر و در نهایت 5/27 میلیون لیتر در روز رسید.
اما درمیان تمام سالها، در سال 1385 بیشترین حجم واردات این فرآورده نفتی
به کشور بود بهطوری که دراین سال واردات روزانه بنزین گاهی اوقات به 30
میلیون لیتر نیز رسید و هیچ گاه در سالهای بعد با این حجم تکرار نشد.