صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 08
کد خبر: ۲۹۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

اعتراض نمکدوست و شمس الواعظین به دخالت نهادهای امنیتی در چینش ترکیب انجمن صنفی روزنامه نگاران

ماشاءالله شمس الواعظین و حسن نمکدوست دو تن از روزنامه نگاران قدیمی کشورمان به دخالت نهادهای امنیتی در چینش ترکیب انجمن صنفی روزنامه نگاران اعتراض کردند. این اعتراض بعد از انتشار نامه اعظم ویسمه، نفیسه زارع کهن و پژمان موسوی منتشر شده است.

رویداد۲۴ روز گذشته نفیسه زارع کهن، اعظم ویسمه، پژمان موسوی از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران در نامه‌ا به اعضای انجمن نوشتند که برخی اعضای هیات مدیره اقداماتی فراقانونی انجام داده‌اند که عملا کار آنها تسهیل نهادهای نظارتی و امنیتی بوده است. پس از ان نامه صبح امروز حسن نمکدوست و ماشالله شمس الواعظین به دخالت نهادی حکومتی در چینش ترکیب نهاد صنفی روزنامه نگاران واکنش نشان دادند.

وزارت کار صلاحیت چهار نفر از هفت منتخب مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران برای عضویت در هیات مدیره را رد کرده و اجازه ثبت انجمن با حضور این افراد را نداده است.

آنگونه که در بیانیه منتشر شده از سوی سه نفر از رد شدگان آمده ابتدا به دکتر حسن نمکدوست اعلام شد صلاحیت او از سوی نهاد‌هایی برای حضور در هیات مدیره تایید نشده است. سپس در هفته گذشته به دو نفر دیگر از اعضا اعظم ویسمه و نفیسه زارع کهن طی تماسی تلفنی اعلام شد صلاحیت آن‌ها از سوی این نهاد‌ها برای حضور در هیات مدیره رد شده است. از پژمان موسوی دیگرعضو منتخب هیات مدیره خواسته شده برای حضوردرهیات مدیره تعهد کتبی دهد که او نپذیرفته است.

به‌دنبال این اقدام فراقانونی، حسن نمکدوست استاد روزنامه نگاری و منتخب مجمع در بیانیه‌ای نوشت: «همکاران روزنامه‌نگارم خانم‌ها نفیسه زارع‌کهن، اعظم ویسمه و آقای پژمان موسوی، سه منتخب مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران با انتشار متنی اعلام کرده‌اند که مقامات امنیتی صلاحیت آنان را برای حضور در هیات مدیره رد کرده‌اند و آنان را از حق مشروع‌شان محروم.


نامه سرگشاده سه عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران/ برخی اعضای هیات مدیره نظر نهاد‌های امنیتی را تسهیل می‌کنند


نظارت بر کژرفتاری‌های درون و بیرون حکومت اصلی بلامنازع و بی‌تردید در میان اصول مسئولیت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری است. مداخله حکومت در امور صنفی روزنامه‌نگاران، به‌خصوص تغییر نتیجه آرای آنان، در تقابل آشکار با موارین مسئولیت اجتماعی و نقض آشکار استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است؛ رفتاری به‌غایت ناصواب و خطرناک علیه حقوق و آزادی رسانه‌ها. به‌عنوان یک روزنامه‌نگار به این رد صلاحیت و دخالت حکومت در امور نهاد صنفی روزنامه‌نگاران به‌شدت معترضم.

ماشالله شمس الواعظین رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نیز با دفاع از بیانیه نمکدوست تاکید کرد: به اطلاع همکاران روزنامه نگار درسراسر کشور می‌رسانم اینجانب ماشالله شمس الواعظین با متن اطلاعیه جناب آقای دکتر نمکدوست رییس منتخب انجمن روزنامه نگاران استان تهران موافقم و صدای خودرا در اعتراض به دخالت نهاد‌های حکومتی در نهاد صنفی روزنامه‌نگاران بلند می‌کنم.

نظرات شما