صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 06
کد خبر: ۲۹۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

اعتراض استادان روزنامه‌نگاری به دخالت نهادهای امنیتی: آزادی بیان را به محاق نبرید

جمعی از استادان پیشکسوت روزنامه‌نگاری در اعتراض به دخالت نهادهای امنیتی و غیرصنفی در امور روزنامه‌نگاری هشدار دادند و در بیانیه‌ای اعلام کردند که لطمه به استقلال حرفه‌ای صنفی روزنامه نگاران، آزادی بیان را به محاق می‌برد.

رویداد۲۴ در بیانیه استادان روزنامه نگاری که به امضای علی اکبر قاضی زاده، فریدون صدیقی، مهدی فرقانی، مجید رضاییان، بیژن نفیسی، بهروز بهزادی، یونس شکرخواه و سیدفرید قاسمی رسیده آمده است که «رسانه با یک کلمه تعریف می‌شود؛ آزادی بیان. لطمه به استقلال حرفه‌ای صنفی روزنامه نگاران، این مهم را به محاق می‌برد که نص صریح قانون اساسی است. لذا در این بیانیه مخالفت خود را با دخالت نهاد‌های فراقانونی در مخدوش‌سازی استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران اعلام می‌داریم و از متن اعتراض جناب آقای دکتر حسن نمکدوست حمایت می‌کنیم.»

به گزارش رویداد۲۴ پیش از این نیز جمعی از روزنامه نگاران با امضای بیانیه‌ای به آنچه دخالت نهاد‌های غیرصنفی و امنیتی در امور روزنامه نگاری توصیف کرده‌اند، اعتراض خود را نشان دادند.

این اعتراض به خاطر رد صلاحیت اعضای انجمن روزنامه نگاری استان تهران بوده است. گزارش‌های حاکی است که ابتدا به حسن نمکدوست رییس منتخب هیات مدیره و خانم گیسو فغفوری بازرس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران اعلام شده صلاحیتشان از سوی نهاد‌هایی برای حضور در هیات مدیره تایید نشده و سپس در هفته گذشته به دو نفر دیگر از اعضا اعظم ویسمه و نفیسه زارع کهن طی تماسی تلفنی اعلام شد صلاحیت آن‌ها از سوی این نهاد‌ها برای حضور در هیات مدیره رد شده است. از پژمان موسوی دیگر عضو منتخب هیات مدیره خواسته شده برای حضور در هیات مدیره تعهد کتبی دهد که او نپذیرفته است.

دخالت‌های نهادهای غیرصنغی و امنیتی به اعتراض شدید روزنامه‌نگاران منجر شده است. ابتدا اعظم ویسمه و نفیسه زارع کهن و پژمان موسوی در نامه‌ای سرگشاده به شرایطی که موجب تسهیل شدن دخالت نهادهای امنیتی شده اعتراض کردند و سپس حسن نمکدوست و ماشاالله شمس الواعظین بیانیه‌ای صادر کردند که در آن تاکید شده بود مداخله حکومت در امور صنفی روزنامه‌نگاران، به‌خصوص تغییر نتیجه آرای آنان را در تقابل آشکار با موارین مسئولیت اجتماعی و نقض آشکار استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری توصیف کرده بودند. اکنون نیز علی اکبر قاضی زاده، فریدون صدیقی، مهدی فرقانی، مجید رضاییان، بیژن نفیسی، بهروز بهزادی، یونس شکرخواه و سیدفرید قاسمی استادان پیشکسوت روزنامه‌نگاری از دخالت‌های نابجای نهادهای امنیتی انتقاد کرده‌اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
حرف زیادی نزنید!!!
ناشناس
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
باید به روزی برسیم که بودن دوران شاه را آروز کنیم
نظرات شما