رویداد۲۴ تنها کافی بود از ساعت سه بعدازظهر تا ۱۰ شب باران ببارد. تهران به یک شهر قفل شده از ترافیک تبدیل شد تا حتی در کوچه پس کوچههای شهر تهران خودروها ساعتها در ترافیک بمانند. شهروندان تهرانی بارها ترافیک در پیک عصرگاهی یا هنگام بارش باران را تجربه کرده بودند، اما اینبار گویی شهر قفل شده بود و مسئولان هم بعد از ساعت اداری به خانههای خود رفته و هیچکس به فکر رفع ترافیک نبود و خودروها و سرنشینان در صفهای کیلومتری گرفتار شده بودند.
دوشنبه اوج بحران در اتوبانها و معابر شمال شهر بود و بسیاری از شهروندان در تماس با جامعه ۲۴ از وضعیت ترافیک گله داشتند.
به گزارش جامعه ۲۴ ، یکی از شهروندان که مردی ۳۰ ساله بود در مورد ترافیک شب گذشته گفت: ساعت ۷ عصر از محله دروس حرکت کردم تا به خیابان ولیعصر نرسیده به مطهری بروم. حدود دو ساعت در شهرزاد گرفتار شدم و هیچ راه فرار یا بازگشتی نبود. سرانجام ساعت ۲۲ به مقصد رسیدم و برایم غیر قابل باور بود که چرا تهران باید اینگونه قفل شود. این ترافیک غیر عادی بود چرا که بارها همین مسیر را در باران رفته ام و نصف این میزان ترافیک داشتیم.
این فرد ادامه داد: به نظرم شهر را رها کرده اند و این شهر نه مسئولی دارد و نه کسی دلش به حالش میسوزد.
یکی دیگر از شهروندان که خانه اش در میدان هفت تیر است به خبرنگار جامعه ۲۴ گفت: برای کاری به محله تهرانپارس رفته بودم و همزمان با بارش باران میخواستم به خانه ام برگردم. من مسیر ۴۰ دقیقهای را دو ساعت در راه بودم. این حجم ترافیک در تهران بی سابقه بود. خودرو ما در ترافیک باید خراب شود و کسی هم پاسخگو نیست. من ۴۵ سالم است و چنین ترافیکی را در تهران به یاد ندارم.
از ابتدای آذر ماه پلیس تهران طرحی را برای کاهش ترافیک تهران اجرایی کرد که براساس آن بخشی از ماموران کلانتری و یگان امداد به کمک پلیس راهور آمده و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ هر شب به جای کار انتظامی کار ترافیکی انجام دهند. این طرح آغاز شد، اما خیلی زود مشخص شد هیچ تاثیری در کاهش ترافیک ندارد و بدون سر و صدا پایان مسیر سرعت هم کاهش پیدا میکند و ماموران انتظامی نیز به سر کارهای خود بازگشتند.
در این میان، اما بازهم پلیس به این فکر افتاد تا برای کاهش تخلفات موتورسواران در ۱۰۰ نقطه تهران، وسیله موتور سوارانی که کلاه ایمنی ندارند یا مدارک همراهشان نیست را ۱۲ ساعت کنار خیابان توقیف کند. در این میان بازهم از نیروهای یگان امداد استفاده شد. اما هنوز تخلفات موتورسواران مانند روز اول است.
بیشتربخوانید: پیشبینی ترافیک شدیدتر تهران در سال ۱۴۰۱
برای بررسی چرایی ترافیک این روزهای تهران به سراغ سرهنگ علی همه خانی، معاون فرهنگ ترافیک پلیس راهور رفتیم تا توضیحات وی را در مورد چرایی ترافیک وحشتناک ۴۸ ساعت گذشته پایتخت بشنویم.
همه خانی به خبرنگار جامعه ۲۴ گفت: باید ابتدا قبول کنیم که میزان خودروهای ما رشد زیادی داشته، اما به همان میزان راه و اتوبان در تهران ساخته نشده است. همچنین خیابانهای تهران گنجایش این حجم از خودرو را ندارد.
وی افزود: یکی از دلایل آنچه روز دوشنبه در تهران رخ داد این بود که در روزهای بارانی استفاده از خودرو شخصی افزایش مییابد. همچنین به واسطه بارش دید رانندگان کمتر و به علت لغزنده بودن مسیر سرعت هم کاهش پیدا میکند.
به گفته معاون پلیس راهور تهران، دوشنبه شب ماموران پلیس راهور تا بامداد در کف خیابانها و اتوبانها حضور داشته و تلاش کردند مسیرها را برای تردد باز نگه داشته و از قفل شدن خیابانها جلوگیری کنند. شاهراههای اصلی تهران که از قفل شدن شهر جلوگیری میکنند بزرگراهها هستند، دوشنبه شب عمده حواس ماموران به بزرگراهها بود تا از قفل شدن آنها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: قبول داریم ترافیک دوشنبه شب تهران سنگین بود، اما تمام تلاشمان را کردیم و خوشبختانه هیچ مسیری قفل نشد.
به گزارش جامعه ۲۴ بسیاری میدانند که حل موضوع ترافیک مقولهای تک بعدی نیست و همه دستگاهها به ویژه شهرداری و پلیس در آن دخالت دارند. برای بررسی علل ترافیک تهران به سراغ سید هادی هاشمی کارشناس ارشد ترافیک و تصادفات و رئیس اسبق راهور تهران رفتیم و گفتگویی را نیز با او انجام دادیم.
هاشمی در مورد وضعیت ترافیک تهران به جامعه ۲۴ گفت: تنها راه حل ترافیک تهران مدیریت تقاضای سفر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است، ۵۵ درصد سفرهای شهری تهران با خودروی شخصی و تنها ۴۵ درصد سفرها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام میشود که این ناشی از ناقص بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت نشدن تقاضاهای سفر است.
این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه میانگین سفر با خودرو شخصی ۱.۶ نفر است، تاکید کرد: در تهران روزانه ۱۵ میلیون سفر با خودرو شخصی انجام میشود که تنها اگر میانگین این خودروها را دو نفر حساب کنیم، روزانه ۷.۵ میلیون تردد در شهر داریم که آمار بسیار بالایی است. این خودروها باید کجا پارک کنند که حالا پلیس با نیروی انتظامی بخواهد این جای پارکها را هم محدود کند؟
وی در مورد اینکه ظرفیت خیابانهای تهران چه میزان خودرو است؟ گفت: تهران در شرایط موجود فقط میتواند پاسخگوی نیم میلیون خودرو شخصی باشد، اما موضوع مهمتر این است که نباید فقط فکر کنیم که میتوان با خیابان و بزرگراه ساختن مشکل ترافیک را حل کرد. آنچه مهم است اینکه دنیا هم فهمیده است که دیگر ساخت بزرگراه و رمپ و خیابان راهکار ترافیک نیست و تنها راه، مدیریت تقاضای سفر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است. ما هم باید به این سمت برویم و کاری کنیم که ۸۵ درصد سفرهایمان با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود تا ترافیک مدیریت شود.