متروی تبریز به چنان حکایت دنباله داری تبدیلشده که ارائه آمار و اطلاعات در خصوص روند و مراحل اجرای آن چیزی جز تکرار را به دنبال نخواهد داشت، پروژهای شامل چهار خط اصلی و یک خط در حومه به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر که باوجود طرح پیشنهاد اولیهٔ آن در سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۹ معلق ماند و درنهایت مطالعات آنهم زمان با ایجاد سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۱۳۸۴ آغازشد و در سال ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهرهبرداری رسید.
بخش افتتاحشده پروژه مترو تبریز نیز که با عنوان فاز نخست خط یک از آن یاد میشود و شامل هشت کیلومتر از ایستگاه ائلگلی تا ایستگاه استاد شهریاراست، هرچند از پنجم شهریور ۹۴ مورد بهرهبرداری قرارگرفته اما بیشتر جنبه گردشگری و کاربردی تبلیغاتی برای مدیریت شهری پیداکرده است زیرا نهتنها با استقبال چندانی از سوی شهروندان روبرو نشده، بلکه به دلیل کیفیت و نحوه تردد واگنهای این مسیر نیز که رؤیت آنها نشان از بخت و اقبال مسافر خواهد بود، بهعنوان شاهکاری در بین سامانههای حملونقل جهانی، میتواند بیشتر بهعنوان ظرفیتی برای جذب مخاطب بهویژه از طیف گردشگران موردتوجه قرار گیرد.
مترویی که تکمیلنشده مسافرگیری میکند!
نکته جالبتوجه و صدالبته قابلتأمل در این میان آن است که چندی پیش در رسانههای متعددی که در عرصه اطلاعرسانی و تبلیغات گسترده خدمات سازمانهای مسئول در حوزه مدیریت شهری تبریز فعال هستند، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مسیر مترو تبریز تا میدان ساعت، چهارم مهر ۹۵ افتتاح میشود و البته این اتفاق هم دوباره با جوسازیهای رسانهای فراوان از سوی شهرداری تبریز صورت گرفت.
درحالیکه فاز دوم خط یک متروی تبریز شامل پنج ایستگاه آبرسان، میدان ساعت، میدان شهید بهشتی، میدان قطب و دانشگاه است و این فاز از ایستگاه ائلگلی تا میدان ساعت، در همان تاریخ و با حضور مسئولان استانی افتتاح شد، اما هنوز خبری از استفاده مسافران از آن نیست و بر اساس شواهد عینی به نظر میرسد وعدههای دادهشده در خصوص زمان بهرهبرداری فاز دوم محقق نشده است و این توهم مدیران شهری است که احساس می کنند مترو تا میدان ساعت می رود، یا اینکه خیال می کنند مردم تبریز نینجا هستند که باید با طناب یا پرش وارد ایستگاه مترو نیمه کاره شوند.
این هیاهوی تبلیغاتی اما علامت سؤالی بزرگ را دستکم در ذهن آن دسته از
شهروندان تبریزی ایجاد کرد که هرروز در مسیر خیابان امام تردد میکنند و آن
اینکه چگونه ممکن است درحالیکه هنوز زخم خیابانهای مرکزی تبریز به بهانه
ساخت مترو ترمیم نشده، مسئولان مربوطه دم از حرکت زیرزمینی مترو تا میدان
ساعت میزنند، سؤالی که خبرنگار مهر نیز برای پاسخ به آن، موضوع را از
افراد مطلع در این حوزه پیگیری کرده است.
مردم چگونه سوار مترویی شوند که هنوز ایستگاه آن تکمیل نشده است؟
درحالیکه برخی بر این باورند که با رسیدن متروی تبریز به مرکز شهر در توقف سیر صعودی افزایش ترافیک نقش مؤثری خواهد داشت، علی شیاری عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به افتتاح فاز دوم متروی تبریز گفت: چند ماه زمان لازم است تا ایستگاه ها تکمیل شود و البته حتی اگر ایستگاه میدان ساعت نیز افتتاح شود و مترو تا آنجا برسد، نهتنها به کم کردن بار ترافیکی که فلسفه آن در تقویت حملونقل عمومی است کمکی نخواهد کرد بلکه باعث تشدید ترافیک در مرکز شهر خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: خط یک مترو که هنوز شعار افتتاح آن را میدهیم در مسیر ائلگلی تا فلکه دانشگاه یا میدان ساعت بار ترافیکی را کم نخواهد کرد چراکه بیشترین بار ترافیکی در مرکز و پایینشهر واقع است و ما در فاز یک مترو که چند کیلومتر بیشتر نیست، دچار وقفه و تأخیر در اجرا هستیم، آنهم در شرایطی که اجرای مترو در این مناطق باری از دوش ترافیک شهر برنمیدارد.
مترو مشکلات ترافیکی در میدان ساعت ایجاد میکند
وی بابیان اینکه در شبکه حملونقل تبریز با مشکل مواجه هستیم، عنوان کرد: از ائلگلی تا چهارراه آبرسان بار ترافیکی وجود ندارد بلکه مشکل اساسی ما این است که مشخص نیست مردم برای رسیدن به میدان ساعت میخواهند به چه صورت و با چه وسایل حملونقل عمومی درونشهری ادامه سفر دهند و این در حالی است که انتظار شهروندان در حملونقل عمومی ارزانترین و سریعترین گزینه است و باید این موضوع را درک کرد که استفاده مردم از متروی ناقص تبریز ترافیک را در مرکز شهر چندین برابر میکند.
شیاری با اشاره به اینکه به دلیل برنامهریزی غلط از سوی مسئولان، حضور
مردم در مرکز شهر باعث افزایش ترافیک در این منطقه شده، گفت: اگر برخی
مطرح میکنند که در بحث متروی تبریز مشکل واگنداریم، باید از آنها پرسید
چرا متروی کلانشهر مشهد که بعد از تبریز نیز شروعشده و دو خط را به پایان
رسانده و خط سوم آن کلنگ زنی شده، در تهیه واگن مترو مشکلی ندارد.
مترو در میدان ساعت تا پایان ماه جاری مسافر گیری میکند
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص افتتاح فاز دوم متروی تبریز گفت: طبق اعلام شهرداری اواخر ماه جاری و با حضور وزیر کشور مراسم افتتاح فاز یک متروی تبریز تا ایستگاه میدان ساعت و مسافر گیری آن برگزار خواهد شد و در حال حاضر این مسیر در حال آزمودن بوده و واگنها هرروز در حدود دو ساعت و بهصورت آزمایشی در آن تردد میکنند.
سعید حاجیزاده همچنین گفت: قبل از مسافر گیری بایستی آزمونهای لازم صورت گیرد تا مسائل امنیتی بهخوبی رعایت شده و بعدازآن این مسیر مورد بهرهبرداری و استفاده شهروندان تبریزی قرار گیرد.
فاز دوم متروی تبریز بعد از قرار گرفتن روی ریل آزمایش آماده مسافرگیری است
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز در خصوص عدم استفاده مردم از مترو در میدان ساعت اظهار داشت: متروی میدان ساعت دارای مباحث ایمنی است و تمامی مسئولان باید برای رفع آنها تلاش خود را انجام دهند چراکه راهاندازی یک بخش کار و رساندن مسافران به مقصد کار دیگری است.
پشمینه آذر بابیان اینکه شهروندان هماکنون نیز میتوانند از متروی
میدان ساعت استفاده کنند اما در این زمینه مسائل ایمنی زیادی مطرح است،
افزود: اگر بگوییم متروی تبریز راهاندازی شده و چند نفر بیایند ازلحاظ
ایمنی آن را کنترل و تائید کنند، آیا شهروندان در صورت احساس بروز مشکلات
ایمنی به این مترو سوار میشوند؟
زمان بهرهبرداری از مترو در میدان ساعت مشخص نیست
وی در خصوص زمان استفاده عمومی از متروی تبریز در میدان ساعت نیز گفت: نمیتوان زمان مشخصی را برای بهرهبرداری فاز دوم متروی عنوان کرد اما تمامی تلاش خود را میکنیم تا این فاز بهزودی در اختیار مردم قرار گیرد چراکه فاز دوم قطار شهری روی ریل آزمایشی قرار دارد و ورود آن به چرخه خدمترسانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که قابل پیشبینی نیست و همچنان باید منتظر رفع مشکلات باشیم تا بتوانیم از قطار شهری تبریز در مرکز شهر استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در پایان گفت: استفاده مردم از فاز نخست خط یک قطار شهری چهار ماه بعد از راهاندازی این خط صورت گرفت زیرا باید موضوعاتی همچون نحوه سرمایش و گرمایش و سایر موارد ایمنی مورد کنترل قرار گیرد تا با موفقیت این تستها، زمینه استفاده عموم مردم از فاز دوم خط یک متروی تبریز فراهم شود.
در پایان باید گفت هرچند رؤیای جوانی بسیاری از مردم تبریز برای سوارشدن به مترو و طی مسیری ارزان و بیدغدغه، در طول سالها وعده و تبلیغات اغلب توخالی و خیالی در حال رنگ باختن است اما همین شهروندان انتظار دارند مسئولان و مدیران شهری تبریز حتی اگر همت و توان لازم را برای به سرانجام رساندن این پروژه و دیگر پروژههای مهم و ضروری شهری در آستانه رویداد تبریز ۲۰۱۸ ندارند، دستکم از اقدامات تبلیغی و هیاهوی رسانهای اجتناب کنند زیرا بدیهی است در صورت تداوم این روند، حباب خودساختهای به نام «تبریز توسعهیافته در ۲۰۱۸» با چنین بیتدبیریهایی زودتر از انتظار و پیشبینی خالقان این رؤیا خواهد ترکید.