صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 18
کد خبر: ۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
آیت‌الله محسن قمی

مجلس خبرگان مظهر اقتدار ملی

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری
رویداد24- در این ایام كه فضاي سياسي جامعه در حال‌ و هواي انتخابات مجالس خبرگان و شوراي اسلامي است، مباحث زيادي درباره وظايف نمايندگان مردم در مجلس خبرگان رهبري مطرح مي‌شود. اين مباحث گاه در رسانه‌ها منتشر و گاه در گفت‌وگوها و اظهارنظر چهره‌هاي سياسي بيان مي‌شود، اما براي روشن‌شدن این موضوع كه وظيفه نمايندگان مجلس خبرگان چيست، می‌توان به نكاتي اشاره كرد. ازجمله اينكه وظایفی که برای مجلس خبرگان رهبري در قانون اساسی درنظر گرفته شده، یکی تعیین رهبری و دیگری رصد شرایطی است که در رهبری باید تداوم داشته باشد و البته در قانون اساسی با عنوان ويژگي‌هايي مانند فقاهت، عدالت، آشنایی با مسائل سیاسی، شجاعت، مدیریت و... آمده كه به آنها پرداخته شده است. بر همين اساس، وظيفه نمايندگان خبرگان رهبري، رصد شرایط مصرح در قانون اساسی است. به عبارت دیگر، وظيفه يك نماينده مجلس خبرگان رهبري، علاوه بر انتخاب، نظارت بر تداوم شرایطی است که ذکر شد. بر همين اساس در انتخابات خبرگان، وجهه ملي بايد رعايت شود؛ به اين معنا كه فردي كه مي‌خواهد وارد مجلس خبرگان شود...

... نبايد خود را در جناح‌‌هاي سياسي بداند، چراكه اين مجلس جايگاه والايي در نظام سياسي كشور دارد و مظهر اخلاق اسلامی و نكاتي است كه در اسلام به آن سفارش شده است.
مجلس خبرگان جایگاه افراد وابسته به انقلاب است. انقلاب یک نقطه نیست بلکه يك طيف است و شامل همه کسانی می‌شود که به اصول انقلاب ازجمله خط امام و آرمان شهدا و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه و مصداق تعیین‌شده آن، مبارزه با استکبار و صهیونیسم و اموری از این قبیل باور داشته باشند و در این خصوص هیچ‌گونه مماشاتی اعمال نکنند. بنابراین باید افرادی وارد مجلس خبرگان شوند که علاوه بر فقاهت از عدالت لازم نیز برخوردار باشند. به‌ این ‌معنا که رأی آنها قابل‌خریدن نباشد و همین‌طور شجاعت کافی داشته باشند و از ترس، رأی خود را تغییر ندهند. همچنین، بینش و دانش سیاسی کافی و به عبارت دیگر بصیرت لازم را داشته باشند تا امکان فریب آنها وجود نداشته باشد و اربابان زر و زور و تزویر نتوانند در میان آنها نفوذ کنند. یکی از تفاوت‌های مجلس خبرگان رهبري با دیگر مجالس، غیررقابتی‌بودن آن است. حتی در جلسات خبرگان و در تعیین رؤسای کمیسیون‌ها تجربه نشان داده رقابت ناسالمی وجود نداشته و بر اساس احساس تکلیف بوده است. در این مورد باید از مرحوم آيت‌الله مشكيني یادی کنیم؛ فردي كه همواره با اصرار دیگران قبول‌مسئولیت می‌کرد و این سنت همواره بین علما و مراجع از قدیم وجود داشته است و از اين به بعد نيز باید در خبرگان همچنان باقی بماند و از ورود به بازی‌های سیاسی به مفهوم متعارف آن خودداری شود.
اقتدار ملي، شعار خبرگان است. خبرگان مظهر اخلاق اسلامي است، مظهر نكاتي است كه در اسلام به آن سفارش شده است. زمانی مي‌گفتند مجلس خبرگان براي تضعيف رهبري است، اما در همان زمان امام(ره) جواب اين ادعاها را دادند و فرمودند: «مجلس خبرگان، تقویت رهبري است». بايد بدانيم انتخابات مجلس خبرگان، حفظ مشروعيت نظام جمهوري اسلامي و اقتدار ملي، شعار مجلس خبرگان است. مجلس خبرگان رهبری، نماد دو اصل است؛ «مشروعیت و مقبولیت» و «جمهوریت نظام جمهوری اسلامی»، بنابراین نقش مجلس خبرگان فراتر از جناج‌بندی‌های سیاسی و گروه‌هایی است که در جامعه وجود دارند.
حضرت امام در جمله‌اي تاريخي مي‌فرمايند: «كناره‌گيري از مجلس خبرگان، كناره‌گيري از اسلام و ملت است» و‌ چون موضوع مجلس خبرگان، مسائل مربوط به رهبري است، اگر رهبري جامعه درست باشد، خط‌مشي جامعه درست مي‌شود و اين بزرگ‌ترين نعمت است و ما در برابر انتخابات مجلس خبرگان مسئول هستیم؛ اگر بتوانيم رأي دهيم و ندهيم، اگر بتوانيم كانديدا شويم و وارد اين عرصه نشويم و اگر بتوانيم تنور انتخابات را گرم كنيم و كوتاهي كنيم، از نظام و ملت كناره‌گيري كرده‌ايم.

منبع: شرق
نظرات شما