رویداد۲۴حزب اتحادملت ایران اسلامی بهمناسبت فرارسیدن روز معلم و ضرورت توجه به نقش مؤثر و خواستههای به حق استادان و معلمان بیانیهای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی فرارسیدن روز خجسته معلم را به تمامی استادان معلمان و مربیان کشور صمیمانه تبریک میگوید. نقش و جایگاه دو نهاد آیندهساز مدرسه و دانشگاه و منظومه استادان، معلمان، محققان، مربیان، دانشجویان و دانش آموزان بهگونهای است که مهمترین فرصتها و تهدیدهای پیش روی ایران عزیز را باید بر مبنای فرصتها و تهدیدهای پیش روی نظام آموزشی، اعم از پیشدبستانی، دبستانی، متوسطه و عالی دانست و به این اعتبار به مسائل و چالشهای درون بخشی و برون بخشی آن توجه کرد.
بیشتر بخوانید: روایتی از قراردادهای عجیب آموزش و پرورش با معلمان حق التدریس
مهمترین مطالعات و تحقیقات ملی که سرمایه اجتماعی را در ایران دنبال کرده است نشان میدهد که دو نهاد مدرسه و دانشگاه و چهار گروه صنفی معلمان، کارگران، پزشکان و استادان دانشگاهها از بالاترین سطح اعتماد اجتماعی برخوردارند و این مهم مسئولیت حاکمیت، جامعه مدنی و نهادهای سیاسی را در حرمت نهادن عملی و استیفای حقوق این نهادها و صنوف ضروریتر میکند.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیهای که پیرامون مطالبات و اعتراضات معلمان کشور و مسائل و چالشهای پیش روی آموزش و پرورش در دیماه سال ۱۴۰۰ صادر کرد، تلاش برای تحقق نظام آموزش و پرورش عدالت محور و آیندهنگر در چارچوب رویکرد و برنامه «دولت قدرتمند، جامعه توانمند» و تعهد به لوازم آن را ضرورتی حیاتی دانسته و بر آن اساس راهبردها و راهکارهای مشخصی همچون ضرورت گفتوگوی موثروفراگیر حاکمیت با معلمان و تشکلهای صنفی و سیاسی؛ بازاندیشی در جایگاه و نقش آموزش و پرورش برای عبور جامعه از تنگناهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و تغییر و تحول در نظام کنونی آموزش و پرورش که پاسخگوی نیازهای امروز کشورواقتضائات جامعه و جهان کنونی نیست را مطرح نمود.
علاوه برآن ضرورت اهتمام به اقتضائات توسعه علمی و دفاع از آزادیهای آکادمیک و پذیرش عملی خوداتکایی و استقلال دانشگاه در سه زمینهی آکادمیک، اداری – تشکیلاتی و مالی و ایجاد امنیت سیاسی، علمی، فرهنگی و صنفی در دانشگاه از دیگر نکاتی بوده که بارها در بیانیهها و تحلیلهای گوناگون بر ضرورت و اهمیت آن تأکید شده است.
**
و، اما اکنون که معلمان عزیز و آگاه ما در برابر سختیهای فراگیر زندگی خویش به ویژه در سالهای اخیر زبان به شکایت و اعتراض گشودهاند باید به صورت جدی و ملی به حل این مسئله در کوتاه مدت و بلندمدت توجه کرد و در کنار آن حق اعتراض مسالمتآمیز را برای آنان به رسمیت شمرد. بر همین اعتبار حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر موارد زیر بهطور خاص تأکید میکند:
الف) آزادی اعتراضات مسالمتآمیز معلمان: در طول یک سال گذشته، اعتراضات معلمان به شکلهای مختلف و گسترده وجود داشته است و با توجه به مدنیت، خشونت پرهیزی، مطالبات مشخص و پایداری و استمراری که داشتهاند، الهامبخش کنشگریهای مطالبهگرانه و صنفی مدنی شدهاند و این درحالی است که اخبار متفاوت و نگرانکنندهای در مورد برخورد خشن با معلمان معترض از طریق نهادهای قضایی، امنیتی و اداری منتشر میشود. شرایط مدارس و بدنه معلمان بحرانی است و اعتراضات انباشت شده آنها بسیار زیاد و متأسفانه مسئولین مربوطه به اصل اعتراضات توجه نمیکنند و با برخورد با تعدادی از معلمان فعال صورت مسئله را پاک میکنند. بسیاری از معلمهایی که به تجمعهای اعتراضی نپیوسته اند هم معترض و ناراضیاند؛ لذا به نظر میرسد راهکار این شرایط در وهله اول، گفتوگوی واقعی بین بدنه معلمان و وزارت آموزش و پرورش، شکلگیری نهاد حمایتی و مشارکت دادن تشکلهای معلمان برای حل بحرانهاست.
ب) توجه به معضل معیشت و رتبهبندی: با تصویب رتبهبندی معلمان امید فروانی به تحول مثبت در زمینه معیشت به وجود آمد، ولی تهیه آئین نامه قانون رتبهبندی همه امیدها را به یاس و ناامیدی تبدیل کرد. روند اجرای قانون رتبهبندی نه ارتباطی به رشد کیفیت آموزش دارد و نه تغییری در وضعیت معیشت معلمان به وجود خواهد آورد و نه اهداف مذکور در ماده ۱ قانون رتبهبندی را تحقق میبخشد و تدوین شاخصهای بی ارتباط به شرایط موجود و کیفیت آموزشی مشکلات را پیچیدهتر خواهد کرد لذا بررسی روند این قانون و اجرای آن باید موردبازنگری دقیق قرار بگیرد.
ج) معضل گسست مدرسه و جامعه: گسست میان مدرسه و جامعه به سرعت در حال افزایش است و سکوت مسئولان و کارشناسان مشکلی را حل نخواهد کرد. مسائل و اتفاقات فراوانی که در مدارس رخ میدهد و بسیاری از آنها از چشم دوربینها پنهان است لزوم تحول در رویکرد تربیتی مدارس به مسائل انضباطی را نشان میدهد.
د). تراژدی عدالت آموزشی: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد، ولی متأسفانه نهتنها این اصل کامل به کنار گذاشته شده است، تنوع مدارس و فاصله مدارس عادی دولتی با سایر مدارس موجب وخامت شرایط عدالت آموزشی شده است. مدارس دولتی به حال خود رهاشدهاند و کل هزینههای آنها بایدتوسط اولیا تأمین شود و راهکار دقیقی برای ارتقای سطح آموزش مدارس وجود ندارد. آموزش رایگان به عنوان یک حق مندرج در قانون اساسی برای همه ملت است، ولی روند فعلی آموزش و پرورش در جهت نفی این حق است. تعداد بالای ترک تحصیل به ویژه در مناطق حاشیهای و محروم و جایگاه بالای مدارس غیردولتی و خاص ازجمله نشانههای شکاف طبقانی در آموزش و پرورش است؛ و درنهایت، اما باید گفت موضوعی که مهم بوده و بارها هم تکرار شده این است که نظام آموزش و پرورش ما نیازمند تحولی فراگیر در همه ابعاد است. از تغییر بینش و نگرش گرفته تا تغییر و تحول در نظام برنامهریزی درسی، از تغییر و تحول در ساختار بوروکراتیک و مدیریت متمرکز گرفته تا نظام تربیت نیروی انسانی و جذب معلمان و مربیان و نهایتاً از تغییر اساسی در نظام تأمین منابع مالی گرفته تا تحول در نحوه تخصیص بودجه و نحوه هزینه کرد آن و بالأخره تغییر منطقی و ضروری در نظام حقوقی معلمان.
متأسفانه تاکنون و همیشه در دولتهای مختلف به جای تمرکز بر مسائل موضوعه، آموزش و پرورش و رفع مشکلات آن را مقطعی دیده اند و با اعتراضی و سروصدایی تصمیمات ضربالاجلی و بدون کارشناسی گرفتهشده است که نه خواسته معلمان تأمینشده و نه ارتقای کیفیتی رخداده و نه اقدامی صورت گرفته که در مسیر درست بتوان معضلات آن را حل کرد؛ و اکنون در آستانه این روز مبارک و گرامی جای بسی تأسف است که باید گفت کلیه اقدامات صورت گرفته تاکنون نتوانسته معضل آموزش و پرورش را حل کند و در آینده هم نمیتواند اینگونه تصمیمات راه گشا باشد و تا زمانی که دولتها تشخیص درست درد را نفهمند و افراد صاحبنظر و متخصص در این زمینه را به کار نگیرند و به مقوله آموزش و پرورش نگاه سیاسی داشته باشند وضع همین است وبهبود شرایط رخ نخواهد داد.