رویداد۲۴ ناباروری یکی از مشکلاتی است که این روزها بسیاری از زوجها، کم و بیش با آن دست و پنجه نرم میکنند. امروز در کشور با چهار میلیون زوج ناباروری مواجهیم که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند که بسیاری از آنها با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مواجهند و قدرت پیگیری برای دریافت این خدمات را ندارند.
به گزارش جامعه ۲۴، برابر آخرین آمار ارائه شده، از سال ۹۲ تا ۹۴ در برخی استانهای پرجمعیت کشور، آمار ناباروری بیش از ۲۰ درصد گزارش شده است. این در حالی است که میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد است، عددی که در ایران به ۲۲ درصد هم میرسد، به عبارت دیگر نرخ ناباروری در ایران ۷ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.
نمودار بالا روند ناباروری در ایران طی سال های اوایل دهه ۷۰ تا دهه ۹۰ را نشان میدهد. طبق این جدول طی ۲۵ سال روند ناباروری زوجهای ایرانی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است، به طوری که از ۵ درصد به بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است!
از سوی دیگر برابر آمارها ایران با سونامی ناباروری ثانویه نیز مواجه است. ناباروری ثانویه به ناباوری گفته میشود که طی آن زوجهایی که بارور بودهاند، به دلایلی نظیر تاخیر در فرزندآوری، تغذیه، سبک زندگی و ... قدرت باروری خود را از دست دادهاند! برابر آمارهای ارائه شده حدود ۶۰ درصد زوجهای نابارور کنونی، نابارور ثانویه گزارش شدهاند.
به گزارش جامعه ۲۴، برخی کارشناسان علت این افزایش نرخ ناباروری در کشور را زندگی شهرنشینی، کمتحرکی، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن و استفاده از فست فودها عنوان میکنند. البته موارد خاص پزشکی هم در کنار این عوامل وجود دارند که باعث شده زوجهای بسیاری را روانه استفاده از خدمات کمک باروری کند؛ خدماتی که در همه شهرهای کشور ارائه نمیشود و البته هزینههای بسیاری را روی دست زوجهای جوان میگذارد، چراکه بسیاری از این خدمات، تحت پوشش بیمه نیستند.
حال وزیر بهداشت گفته خدمات درمان ناباروری باید طبق ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی، به نفع مردم اصلاح شود.
محمدعلی محسنیبندپی در همین خصوص به جامعه ۲۴ گفت: ماده ۴۳ احتمالاً مادهای است که اشاره میکند ۹۰ درصد هزینههای درمانی زوجهای نابارور، باید توسط دولت پوشش داده شود. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بهبود زیرساختهای درمانی و حتی درمان زوجهای نابارور تخصیص داده که حمایت بسیار خوبی است.
وی افزود: در این خصوص باید مجلس نظارت خود را بیشتر کند. مطلبی که طی این دو سال متوجه شدم این است که ما قوانین بسیار خوبی را مصوب میکنیم، منتهی این قوانین به خوبی اجرا نمیشوند و این عدم اجرای درست قوانین باعث شده خیلی طعم شیرین مصوبات مجلس به کام مردم شیرین نیاید.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: تلاش ما این است که نظارت بیشتر شود. به عنوان نمونه در لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، قوانین بسیار خوبی داریم، اما بحث سه درصد اشتغال معلولین توسط دستگاههای اجرایی که در این مصوبه آمده است، توسط کدام دستگاه اجرایی در واقعیت به وقوع پیوسته است؟
محسنیبندپی تصریح کرد: به نظر بنده اگر همین ۱۶ هزار میلیاردی که مجلس اختصاص به خدمات ناباروری داده، تحقق پیدا کند و بعد هم نظارت شود که این منبع را وزارت بهداشت در جای خود هزینه کند، اقدام شایستهای است. یک کار خوبی که مجلس شورای اسلامی انجام داد، انضباط مالی بوده است؛ یعنی هیچ دستگاه اجرایی دیگر مجاز نیست برای پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود، از بودجه عمرانی استفاده کند.
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران یادآور شد: سالهای سال است که پروژهها به طول میانجامد که بخشی از آن، به دلیل تخصیص اعتبارات است. تخصیصها به خوبی انجام نمیشود و گاهی به واسطه حجم سنگین، دولت مجبور میشود از سایر فصلها استفاده کند که کار درستی نیست. انشاالله مجلس به طور جدی پیگیر است که این انضباط مالی را در دستور کار خود قرار دهد تا اجازه ندهیم دستگاههای اجرایی مجاز باشند از هر پولی در هر جایی که خود میخواهند هزینه کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، خدمات کمک باروری به زوجها در نقاط کمی از ایران وجود دارد. اکثر زوجها برای حل مشکل خود، باید سفرهای طولانی کنند و خرج سفر هم به هزینههای آنها اضافه میشود. از طرفی، چون این مراکز کم و درخواستها زیاد است، نوبتدهی سخت و طولانی است. در کنار همه این موضوعات، تورم در کشور بالاست و به تبع آن، هزینه کمک باروری هم تقریباً گران است که این هزینهها برای اکثر زوجها آن هم در شروع زندگی، کمرشکن است. از اینرو امیدوارم تخصیص بودجه در این رابطه به درستی صورت و هزینه شود تا به مرور زمان، هزینههای باروری کمتر و شاهد جوانی جمعیت باشیم.
همه بدبختیها در کشوری ثروتمند چون ایران بدتر و بسیار بدتر از آمار جهانی است.