صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 28
کد خبر: ۳۱۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

افزایش حقوق بازنشستگان دوباره به مشکل خورد

درپی انتشار خبر ابطال مصوبه افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی در هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، ساعاتی قبل دبیر خانه شورای اطلاع رسانی دولت اینطور واکنش نشان داد: هیات تطبیق از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیات وزیران برخوردار نیست.

رویداد۲۴ تجارت‌نیوز نوشت: انتظار می‌رفت با نظر روز گذشته هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به سودمستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تغییر کند.

اما با توضیحات امروز دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی بعید به نظر می‌رسد بازنگری مصوبه افزایش حقوق کارگران بازنشسته قطعی نیست.

روز گذشته مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حساب توییتری خود از ابطال مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در جلسه هیات تطبیق مقررات مجلس خبر داد.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که کمیسیون تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی برای دومین بار درخصوص رسیدگی به اختلاف کارگران بازنشسته با هیات دولت تشکیل جلسه داد.


بیشتر بخوانید: دولت زیر بار افزایش حقوق بازنشستگان نرفت


ایراد دولت به اعلام نظر هیات تطبیق مقررات مجلس

درپی انتشار خبر ابطال مصوبه افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی در هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، ساعاتی قبل دبیر خانه شورای اطلاع رسانی دولت اینطور واکنش نشان داد: هیات تطبیق از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیات وزیران برخوردار نیست.

محتوای توضیحات منتشر شده از سوی شورای اطلاع رسانی دولت از قرار ذیل است: هیات تطبیق نظارت از جایگاه قانونی لازم برای ابطال مصوبه هیات دولت برخوردار نیست، این هیات کارکردی مشورتی برای رئیس مجلس دارد و اگر شخص رئیس مجلس به این نتیجه برسد که مصوبه‌ای نیاز به ابطال دارد باید آن را به هیات دولت ابلاغ کند؛ بنابراین صرف اظهار نقل قول یک نماینده در چنین مواردی ملاک نیست.

براساس این توضیحات دبیرخانه شورای اطلاع رسانی هیات دولت که مشروح آن در پایگاه اطلاع رسانی هیات دولت قرار دارد، به نظر می‌رسد بازنشستگان تامین اجتماعی باید منتظر بمانند تا شخص رئیس مجلس ابتدا از بابت ایراد داشتن مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مطمئن شود و بعد ابطال و اصلاح آنرا به صورت رسمی به دولت ابلاغ کند.

در این حالت آنچه مسلم است استمرار مصوبه فعلی و محاسبه مستمری ماه‌های باقیمانده از سال ۱۴۰۱ براساس ۱۰ درصد افزایش برای سایر سطوح است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اعتراض
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
سوال اینجاست که چرا دولت ناتوان و عاجز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی برای حقوق بازنشستگان درنظر گرفته بود
حقوق کارکنان دولتی ۵۷ درصد افزایش یافت/ ولی متاسفانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۰درصد افزایش یافت آیا این بی قانونی و بی عدالتی نیست.
آیا این عدالت است.
حقوق کارکنان دولتی ۵۷ درصد افزایش یافت/ دولت زیر بار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نرفت شرم آور و تاسف بار است.
علی
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
ما مردم ایران تا زمانی کار میکنیم مثل فیل وچکشه وبیمه سقف پرداخت میکنیم که زمان بازنشستگی بچها بزرگ میشن جهیزیه یا ازدواج یا خانه برای فرزندان مهیا کنیم وشب سر را اسوده بر متکا بزاریم ولی مثل اینکه ما ایرانیان همیشه باید حرس جوش را همراه داشته باشیم نه یارانه نه سهام عدالت اینم از افزایش حقوق خدا خدش کمکمون کنه دولت مسعولین که غیر از فقیر کردنمون کاری نمیکنن فقط خدا را باید صدا زد
ناشناس
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
۱ تیر ۱۴۰۱ ۲۰:۱۹
مصوبه دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان براساس استفساریه دفتر مقام معظم رهبری باطل است
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه باید بداند که افزایش حقوق بازنشستگان تورم زا نیست، بلکه پول پاشی یارانه‌ای تورم زاست.
«بررسی دلایل مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و آخرین وضعیت آن»، ساعاتی پیش در صفحه اینستاگرامی اتحادیه‌ پیشکسوتان جامعه کارگری با حضور حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برگزار شد.

صادقی در ابتدای این نشست با اشاره به رای هیات تطبیق مجلس نسبت به مصوبه هیات دولت گفت: روش دولت به گونه‌ای بود که عملا جامعه بازنشستگان را در برابر خود قرار می‌داد. در واقع، این اقدام رد مصوبه شورای عالی کار و هیات امنای تامین اجتماعی و عدول از آنچه خود نمایندگان دولت در این شورا و در آن هیات تایید کردند، بودند.

وی ادامه داد: سبد حداقل معیشت که در واقع بیش از ۱۰ میلیون تومان بود، در نهایت توسط جامعه کارگری کنار گذاشته و سبد حداقل مورد پذیرش دولت که هشت میلیون و ۹۸۰ هزار تومانی بود، پذیرفته شد. ولی در نهایت افزایش ۵۷.۴ درصدی مزد حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی متوسط‌بگیران را گام مثبتی توسط دولت تلقی کردیم.

معاون امور استان‌های خانه کارگر با بیان اینکه پس از آنکه وارد بحث بازنشستگان شدیم، متوجه برخی کارشکنی‌ها شدیم، اظهار داشت: در آنجا مطرح کردیم که اگر مّر قانون رعایت نشود، اعتراض بازنشستگان اجتناب‌ناپذیر است.

پس از آن متوجه شدیم که در متن قانونی مربوط به حقوق بازنشستگان در سال جاری، شیطنتی رخ داده که در آن بین سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح، یک ویرگول اضافه گذاشته بودند.

صادقی افزود: ما پس از استعلامی که از پیش‌نویس اولیه مجلس کردیم، متوجه شدیم که منظور متن سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بوده است و در این فضا بود که سازمان تامین اجتماعی تسلیم شده و عیناً همان مصوبات شورای عالی کار را تایید کرد.

وی با اشاره به رویکرد دوگانه وزیر وقت کار تصریح کرد: ما خوشحال بودیم که سازمان تامین اجتماعی و وزیر وقت کار در جلسات دولت پشت ما هستند اما ۱۵ خرداد امسال خود وزیر پیشنهاد دهنده حداقل دستمزد بالا و حامی ما ناگهان ۱۸۰ درجه تغییر موضع داده و بر کاهش دریافتی متوسط‌بگیران به ۱۰ درصد تاکید کرد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، ما بازنشستگان از این تصمیم آسیب‌های زیادی دیدیم و در اعتراضات نیز سختی‌های فراوانی متحمل شدیم اما در نهایت، تلاش‌های انجام شده توانست مجلس و سایر نهادها را حساس کند و منتج به جلسات متعددی با کمیسیون‌های مجلس و دولت شود.

صادقی با بیان اینکه کمیسیون تطبیق قوانین مجلس هفته پیش مصوبه دولت را که فلسفه وجودی آن منبعث از اصل ۸۵ و ۱۳۶ قانون اساسی است، در رابطه با بازنشستگان رد کرد، خاطرنشان کرد: این ناشی از تلاش‌ها، مطالبه‌گری‌ها، اعتراضات و مذاکرات بازنشستگان بود. ابطال این مصوبه در چنین شرایطی باعث خوشحالی بازنشستگان و ما شد که کمتر از ۲۴ ساعت بیانیه دولت کام ما را تلخ کرد.

وی افزود: اصلاحیه صورت گرفته و ابطال انجام شده، مورد قبول دولت قرار نگرفت و این در حالی است که آن نظریه حقوقی مجلس حاصل مدت‌ها تلاش ما بازنشستگان و فعالان بود.

این فعال کارگری با بیان اینکه استدلال دولت این بود که نظریه کمیسیون تطبیق باید به تایید رئیس مجلس رسیده و به دولت ابلاغ شود، ابراز داشت: این نقد شکلی و فرمی دولت تا اینجا درست است اما اصل تصمیم نمایندگان مجلس را خلاف قانون نمی‌کند. دولت نگفته اصل نظر مجلس خلاف قانون است اما ادعا کرده که نحوه بیان و انتقال آن خلاف قانون است.

صادقی با اشاره به قانون اساسی بیان کرد: اصل ۱۳۸ قانون اساسی که دولت قبول دارد و مدعی نقض شده، وارد نیست چون تنها یک اشتباه لفظی صورت گرفته است، زیرا دولت نباید در این رابطه اصل ۸۵ قانون اساسی را نیز فراموش کرده و همچنین آزادی بیان نمایندگان در اظهارنظر به رسمیت نشناسد.

وی اضافه کرد: سخنگوی دولت، چندی پیش نظر مجلس را می‌پذیرد و خود را مقید به آن معرفی کرده و مجلس را آنطور که امام (ره) فرمودند، در راس امور می‌داند، اما دایره بخش مکتوب گروه اطلاع‌رسانی دولت در یک ناهماهنگی ادعای عدم صلاحیت مجلس را مطرح می‌کند و نظر دیگری را مطرح می‌کند که این خود حاکی از نابه‌سامانی و عدم یکپارچگی نظر در دولت است.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره مجدد به قانون اساسی یادآور شد: اصل ۸۵ قانون اساسی که مورد اشاره گروه اطلاع‌رسانی دولت بوده است به این شرح است که: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.

مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام‌عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.»

صادقی اضافه کرد: بنابر نظر شورای نگهبان که در پاسخ به استفساریه دفتر مقام معظم رهبری و نامه آیت‌الله محمدی گلپایگانی مطرح شده است، هیات وزیران پس از اعلام نظر پس از تصمیم مجلس شورای اسلامی بنابر استفساریه سال ۱۳۹۱ گرفته شده از این شورا درباره اصل ۸۵ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی می‌گوید: «هیات وزیران پس از اعلام نظر رئیس مجلس شورای اسلامی مکلف به تجدیدنظر و اصلاح مصوبه خویش است؛ در غیر این صورت پس از گذشت مهلت مقرر قانونی، مصوبه مورد ایراد ملغی الاثر خواهد شد.»

به گفته صادقی، طبق این استفساریه شورای نگهبان و طبق نظریه ابطال‌کننده حقوقی کمیسیون تطبیق مجلس، دولت موظف است ظرف یک هفته آتی مصوبه خود را اصلاح کند و نظر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز کاملا درست است.
وی با تاکید بر اینکه دولت ملودی هماهنگی در بیان نظرات اقتصادی ندارد، عنوان کرد: ما در جریان هستیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه با لابی‌گری تلاش داشته است حقوق بازنشستگان و کارمندان را کاهش دهد. سال گذشته وی درباره حقوق کارکنان دولت تاکید کرد که افزایش حقوق آنها مطابق با قانون کار موجب تورم می‌شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه میرکاظمی بدون تفکر به اثرات تصمیم خود، سه ماه بعد نیز این منطق را درباره بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز بکار برد، گفت: تلاش‌های فعالان این حوزه و بازنشستگان بود که باعث شد مجلسی‌ها صدای مظلومیت بازنشستگان را شنیدند و به‌رغم تعمد رئیس سازمان برنامه و بودجه که می‌خواست از محل برداشتن نام سازمان تامین اجتماعی، ردیف‌های بودجه سازمان تامین اجتماعی را در بودجه امسال گنجاندند.

صادقی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: پیام ما به میرکاظمی آن است که اشتباه می‌کنید مدعی هستید افزایش حقوق بازنشستگان از جیب خودشان که از محل صندوق تامین اجتماعی است و حق منطقی و قانونی محاسبه شده ایشان است، باعث تورم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آن سیاستی که باعث تورم می‌شود، پول‌پاشی، فقیرپروری و اقتصاد صدقه‌ای است که در چهارچوب توزیع یارانه نقدی و پول پرقدرت توسط دولت انجام می‌شود، تصریح کرد: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و جمعیت بالای حداقل‌بگیران اصلا در قیاس با بودجه کل کشور، تولید ناخالص داخلی و عوامل تورم‌زا و افزایش‌دهنده نقدینگی اصلا به چشم نمی‌آید. ضمن اینکه اتفاقا پرداخت این یارانه به افزایش شکاف طبقاتی و ضریب جینی دامن خواهد زد.

معاون خانه کارگر با انتقاد از اینکه برخورد و لحن بدی درباره رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بکار رفته است، خاطرنشان کرد: این نوع برخوردها از برخی دولتی‌ها شخصی و غیرحرفه‌ای است. دولتی‌ها باید بدانند که اگر جامعه بازنشستگی سکوت کرده است، به احترام تصمیمات و ایستادگی مجلس و امیدشان به روند قانونی و حقوقی است.

صادقی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که افزایش حقوق بازنشستگان غیر از آنچه که در هیات امنای تامین اجتماعی تصویب شده قابل پذیرش نیست. درست است که تصمیم‌گیرنده دولت است اما نظر مجلس با توجه به استفساریه شورای نگهبان مستند به نامه‌نگاری سال ۹۱ با دفتر رهبر انقلاب، صحیح است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در شرایطی که اقتصاد ایران از نظر شاخص توسعه انسانی ۱۱۷ و از نظر حقوق مالکیت رتبه ۵۳ را در جهان دارد، مشکلات و مسائل اساسی و زیرساختی دیگر را فراموش کرده و به حقوق بازنشستگان نظر افکنده است، ابراز داشت: مسئله این است که دولت سیاست‌های تورم‌زا و تزریق‌کننده پول پرقدرت و تحریک‌کننده نقدینگی را کنار بگذارد. عوامل اصلی تورم و گرانی در حوزه‌های دیگری نهفته است.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، دولت از یکسو ادعا می‌کند افزایش حقوق بازنشستگان براساس تصمیم شورای عالی کار و هیات امنای تامین اجتماعی که نمایندگان دولت در درون هر دوی آنها هستند، باعث تورم می‌شود ولی دو یا سه برابر کردن پرداخت یارانه نقدی که در برابر کار انجام نشده و صدقه‌ای ارائه می‌شود، تورم‌زا نیست!

صادقی با بیان اینکه نباید با سیاست‌های غلط کارگران و بازنشستگان که سربازان انقلاب هستند را از قطار انقلاب پیاده کنید و ما این اجازه را نخواهیم داد، عنوان کرد: این نگاه کمیته امدادی و صدقه‌ای به مردم پاسخ نخواهد داد. این تفکر کمیته امدادی نمی‌تواند کشور را از این مسیری که درگیر آن هستیم، نجات دهد.

وی با بیان اینکه دیدگاه رهبر انقلاب هم تاکید بر تولید و اشتغال مولد است و این است که باعث ماندگاری و تحکیم صندوق‌های تامین اجتماعی و اقتصاد کشور می‌شود، یادآور شد: در این صورت است که شاهد آرامش در کشور خواهیم شد.

دولت به نظر مجلس باید تمکین کند و مر قانون را اجرا کند تا این آرامش حفظ شود. میرکاظمی و سایر افراد همسو با ایشان در دولت باید بدانند که بازنشستگان صدقه‌بگیر نیستند.

این فعال کارگری در پیامی به کارگران شاغل بیان کرد: اگر تصمیم دولت در سال‌های آتی این باشد که متوسط‌بگیران را خود هرچه می‌خواهد، حقوق بدهد، توصیه من این است که این کارگران نیز حق بیمه حداقل‌بگیری را به جای حداکثر حق بیمه که هفت برابر است، واریز کنند تا ببینیم با این سیاست دولت وضعیت مالی صندوق‌ها بهبود خواهد یافت یا به ناکجاآباد ختم می‌شود؟

صادقی با بیان اینکه ما نه پولی از دولت خواستیم و نه چیزی بیشتر!، گفت: دولت احمدی‌نژاد نیز در سال اول خود شبیه این اقدام را می‌خواست انجام دهد، که در آن زمان نیز با ایستادگی بازنشستگان دیگر این کار را در سال‌های بعد تکرار نکرد.


این سنت تایید نظر هیات امنای تامین اجتماعی توسط دولت از سال ۱۳۵۴ تاکنون وجود داشته است.

وی افزود: ما می‌بینیم سازمان تامین اجتماعی نیز در یک اقدام عجولانه احکام حقوقی بازنشستگان را مطابق با تصمیم دولت در پروفایل آنها قرار داد و این در حالی است که این مصوبه خلاف ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هنوز در رفت و برگشت بین مجلس و دولت است.

معاون خانه کارگر از رئیس مجلس خواست هرچه زودتر با امضای تصمیم کمیسیون تطبیق قوانین مجلس و حمایت از آن تکلیف حقوق بازنشستگان را در اسرع وقت مشخص کند.

متن استفساریه:
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
حقوق کارکنان دولتی ۵۷ درصد افزایش یافت/ ولی متاسفانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۰درصد افزایش یافت آیا این بی قانونی و بی عدالتی نیست.
آیا این عدالت است.
حقوق کارکنان دولتی ۵۷ درصد افزایش یافت/ دولت زیر بار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نرفت شرم آور و تاسف بار است.
ناشناس
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به تصویب هیأت دولت نیاز ندارد
به عنوان یکی از نویسندگان قانون تأمین اجتماعی و پایه‌گذاران شورای عالی کار این تذکر را می‌دهم که سرمایه صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی از حق بیمه‌های کارگران و کارفرمایان تأمین شده است و از اینرو دولت‌ها حق دخالت در تصمیمات آن را ندارند و بر این اساس آنچه که شورای عالی کار درباره افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب کرده است، باید اجرا شود.
علی ناموی ـ از بنیانگذاران شورای عالی کار
نظرات شما