رویداد۲۴ فارین پالیسی نوشت: کاخ سفید بارها تاکید کرده است که دیدار جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا در جده، عربستان سعودی، با رهبران عربستان و دیگر کشورهای عربی در اواسط ژوئیه، موضوعات مختلفی فراتر از افزایش شدید قیمتهای بینالمللی نفت را پوشش خواهد داد. دولت حق دارد بر این پیام پافشاری کند. گفتگوی بایدن با سعودیها نباید محدود به درخواست از آنها برای پمپاژ نفت بیشتر شود، که به هر حال در کوتاه مدت مشکلات بازار انرژی را حل نمیکند.
در ادامه این مطلب آمده است: اولویتهای دیگری نیز وجود دارد که مقامات ایالات متحده باید و امیدواریم در گفتگو با سعودیها به آنها بپردازند - همه آنها در نامه شش دموکرات برجسته مجلس نمایندگان در ۷ ژوئن خلاصه شده است. برنامه موشکهای بالستیک عربستان و توسعه آن با کمک چین یکی از این اولویتها است که بیش از همه وزارت دفاع ایالات متحده را نگران میکند. احتمالا برای بایدن سخت باشد که سعودیها را از تقویت قابلیتهای موشکی بالستیک و پهپادهای مسلح خود منصرف کند. ظاهرا ریاض قصد دارد این برنامه را پیش ببرد که در اواخر دهه ۱۹۸۰ با خرید تعداد نامشخص، اما احتمالاً کمی از موشکهای بالستیک میانبرد چینی آغاز شد. دو دلیل برای این برنامه وجود دارد: اول، محدودیتهای جدی دفاع موشکی عربستان و دوم، شکست قدرتهای جهانی، از جمله ایالات متحده، در مهار برنامه موشکی ایران، که بزرگترین برنامه در خاورمیانه است.
با این حال، علیرغم دشواری کار بایدن، او باید تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن سعودیها انجام دهد، زیرا تکثیر موشکهای بالستیک در خاورمیانه ذاتاً بیثباتکننده است. در واقع، آخرین چیزی که منطقه به آن نیاز دارد، مسابقه موشکی تهاجمی با توجه به قدرت و مخرب بودن آن سلاحها است. اگر ایران و عربستان سعودی (و همچنین سایرین در منطقه) به سلاح هستهای دست یابند، موشکهای بالستیک با توجه به برد و سرعتشان، اگر نگوییم سیستم ایدهآل، حداقل سیستم مقرون به صرفه خواهند بود.
بسیاری از تحلیلگران به عدم اطمینان فزاینده به ایالات متحده در تامین امنیت عربستان سعودی به عنوان یکی دیگر از دلایل مهم سرمایه گذاری سعودیها در برنامه موشکی گسترده اشاره میکنند. (در سپتامبر سال گذشته، ایالات متحده با وجود موجی از حملات حوثیها علیه این کشور، سیستمهای پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرد). این واقعیت که سعودیها نسبت به تمایل واشنگتن برای محافظت از آنها در برابر تجاوز ایران کمتر از همیشه اطمینان دارند، ممکن است بر تصمیمگیری امنیتی آنها تأثیر گذاشته باشد. اما حتی اگر این نگرانیها وجود نداشت، مشخص نیست که ریاض به طور کلی گزینه موشکی تهاجمی را کنار میگذاشت.
عربستان سعودی مانند سایر نقاط جهان دریافته است که هر چقدر هم که دفاع موشکی قوی باشد، نمیتواند حملات موشکی و پهپادی پیشرفتهای را متوقف کند که ایرانیها و متحدان حوثیشان در یمن بارها علیه این کشور انجام دادند. ویرانگرترین حمله در پاییز ۲۰۱۹ علیه تاسیسات نفتی عربستان بود. در اواخر ماه مارس سال جاری، حوثیها با موفقیت چندین هدف غیرنظامی را در چندین بخش از پادشاهی از جمله تأسیسات نمکزدایی انرژی و آب مورد حمله قرار دادند.
بیشتر بخوانید: العرب ادعا کرد: تلاش الکاظمی برای وساطت میان ایران و عربستان به دستور بایدن
حتی بهترین فناوری ایالات متحده که سعودیها با سیستمهای دفاعی منطقهای پاتریوت و ترمینال در ارتفاع بالا دارند، قادر به دفاع در برابر حملات پیچیده و همزمان نبوده است. گزارش شده است که اسرائیل اخیراً در فناوری دفاع موشکی پیشرفتهایی داشته است و یک سیستم لیزری جدید به نام "پرتو آهن" را با موفقیت آزمایش کرده است، اما نتیجه گیری قطعی در مورد اثربخشی آن، به ویژه قبل از آزمایش در نبردهای واقعی، بسیار زود است. حتی اگر عربستان سعودی به همکاری دفاع موشکی با اسرائیل علاقهمند باشد - که هست - این سیستم جدید به این زودیها عملیاتی نخواهد شد.
علاوه بر نقصهای عملیاتی، دفاع موشکی، قیمت بسیار بالایی نیز دارد. برای دستیابی و نگهداری سامانههای دفاع موشکی پیشرفته میلیاردها دلار هزینه لازم خواهد بود. در نتیجه یک راه فوقالعاده ناکارآمد، اگرچه هنوز اجتنابناپذیر، برای دفاع در برابر پهپادها و موشکهای مهاجم ارزانتر است. (دومی، بسته به مشخصات آنها، ممکن است چند میلیون دلار هزینه داشته باشد، در حالی که قیمت اولی فقط چند هزار دلار است.) چنین کاری حتی برای ثروتمندترین کشورها نیز بصورت دایمی شدنی نیست.
البته هیچکدام از اینها به این معنی نیست که سعودیها از سرمایه گذاریهای خود در دفاع موشکی چشم پوشی کرده یا آن را محدود خواهند کرد. اما نشان میدهد که آنها - مانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان، از جمله کشورهای عضو ناتو - ممکن است دیگر برای حفاظت از شهرها و زیرساختهای حیاتی خود به دفاع موشکی تکیه نکنند. احتمال چنین سناریویی کمتر میشد اگر ایران کارت سفید برای توسعه و بهبود مستمر برنامه موشکی خود نداشت. دیپلماسی و تحریمهای آمریکا و همچنین استفاده اسرائیل از زور در سالهای اخیر، نتوانسته اند زرادخانه ایران را محدود کنند. هر بار که واشنگتن موضوع موشکها را با تهران مطرح کرده است، تهران بلافاصله هرگونه مصالحه را رد کرده است.
دیپلماسی منطقهای یا چندجانبه راه دیگری برای مقابله با موشکهای ایران است. طبق گزارشها، خود سعودیها و ایرانیها از سال ۲۰۲۱ تاکنون چندین دور مذاکرات مستقیم در بغداد انجام دادهاند، و اگرچه فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی از پیشرفتهای حاصل شده راضی به نظر میرسید، اما اعتراف کرد که هنوز راه زیادی در پیش است. مشخص نیست که آن حوزههای همگرایی چیست، اما بعید است ایران موافقت کرده باشد که برنامه موشکی خود را به هر نحوی محدود کند.
ایرانیها چه در گفتگو با کشورهای منطقه، چه اروپاییها و چه با ایالات متحده، در این موضوع کاملاً ثابت بوده اند. در سال ۲۰۱۸، سرلشکر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) برنامه موشکی ایران را «خط قرمز» خواند. سه سال بعد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، موضع نظام اسلامی مبنی بر «غیرقابل مذاکره بودن» موشکها را تأیید کرد. برنامه موشکی ایران همواره یکی از عناصر اصلی استراتژی این کشور برای دفاع از خود، و حتی اعمال قدرت فراتر از مرزهایش بوده است.
ریاض میخواهد با نشان دادن اینکه در حال توسعه توانایی مبارزه با آتش است، بازدارندگی قویتری علیه تهران ایجاد کند. سوال نهایی برای سعودیها این است که آیا این رویکرد موفق خواهد بود یا خیر. به احتمال زیاد اینطور نخواهد شد، زیرا درک آنچه که ایرانیان را باز میدارد، موضوعی فوق العاده دشوار برای همه دشمنان تهران بوده است. ایالات متحده، برای چندین دهه تلاش کرده است تا از حملات ایرانیان علیه شرکای عرب و پرورش شبه نظامیان خشن در سراسر خاورمیانه جلوگیری کند. دولت ترامپ با سیاست فشار حداکثری خود دسترسی به همه چیز را برای ایران دشوار کرد و فرمانده ارشد نظامی آن قاسم سلیمانی را در ژانویه ۲۰۲۰ در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ترور کرد و همچنان نتوانست ایران و متحدان غیردولتی آن را از اقدامات خصمانه مختلف در منطقه باز دارد.
آرزوی سعودیها برای دستیابی به موشکهای قویتر احتمالاً میتواند تأثیر معکوس داشته باشد. ایران در نتیجه تجربه وحشتناک خود با عراق در طول جنگ ۱۹۸۰-۱۹۸۸ به موشکها بسیار حساس است، بنابراین ممکن است حملات پیشگیرانهای را برای کاهش یا از بین بردن تهدید انجام دهد که میتواند به انتقام گیری سعودیها و در نهایت جنگ همه جانبه منجر شود. شانس بایدن برای متقاعد کردن سعودیها برای تجدید نظر در همکاری با چین در زمینه موشکهای بالستیک (یا با هر کشور دیگری که بخشی از رژیم کنترل فناوری موشکی نیست) خیلی خوب نیست، اما او اهرم مهمی دارد. نقش ضروری ایالات متحده در ایجاد معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی در منطقه.
بدون فناوری و مشارکت ایالات متحده، یک سیستم هشدار اولیه مشترک غیرممکن است. این سیستم بسیار حیاتی است، زیرا اولین لایه دفاعی است و فقط میتواند توسط ایالات متحده اداره و مستقر شود. این سیستم میتواند به عنوان مرکز داده از طریق ماهوارههای خود به تمام پایانههای سیستمهای هشدار اولیه مشترک در داخل کشورهای عربی خلیج فارس عمل کند.
این ابتکار پدافند هوایی و موشکی یکپارچه که اخیراً به یک لایحه دو حزبی در کنگره تبدیل شده و به دنبال ارتقای گستردهتر همکاری دفاعی بین اسرائیل و اعراب پس از توافقنامه ابراهیم است، بازدارنده بهتری در برابر ایران و یک تغییر واقعی بازی نه تنها برای ایران و عربستان، بلکه برای هر کسی است که در معرض خطر حملات موشکی و پهپادی ایران هستند، از جمله پرسنل آمریکایی مستقر در منطقه.
اما برای اینکه عربستان بتواند کمک همه جانبه ایالات متحده در دفاع موشکی را به دست آورد، باید به عدم اشاعه موشکی به نفع امنیت منطقهای و بین المللی متعهد شود. این معامله امنیتی است که بایدن باید در دیدار با رهبران سعودی بر آن تاکید کند. ریاض باید درک کند که همکاری بیشتر با چین در زمینه موشکهای تهاجمی منجر به از دست دادن حمایت کامل ایالات متحده در دفاع موشکی خواهد شد. این نباید انتخاب سختی باشد.
358 - داعش مورد حمایت مدعیان حقوق بشر به سرکردگی آمریکا برای افغانستان خطرناک است.
359 - حملات سعودی به یمن جنایت علیه بشریت است.
360 - آمریکا از تجاوز آل سعود حمایت می کند.
361 - انگلیس از تجاوز آل سعود حمایت می کند.
362 - مدعیان حقوق بشر از تجاوز آل سعود حمایت می کنند.
363 - وزارت خارجه آمریکا مجوز فروش سلاح به عربستان را صادر کرد.
364 - اسرائیل مجوز فروش سلاح به عربستان را صادر کرد.
365 - چرا رژیم کودک کش صهیونیستی خلع سلاح نمی شود.
366 - عربستان به استفاده از بمب های خوشه ای انگلیسی علیه مردم یمن اعتراف کرد.
367 - اگر انگلیس جنایتکارشماره یک درخلیج فارس دخالت و مداخله کند قاطعانه پاسخ می دهیم.
368 - عربستان در خرابکاریهای اخیر بغداد نقش داشت.
369 - جنایات گروهک تکفیری صهیونیستی داعش ازسوی آمریکا و متحدانش مورد حمایت قرارمی گیرد.
370 - حضور آمریکا در منطقه برای این است که بگویند شما کشورهای عربی به یک قلدر برای حفظ امنیت تان نیاز دارید و بدون ما قدرت دفاع از خود ندارید و باید پولش را بدهید.
371 - ما از آتش هراسي نداريم.
372 - ما از آتش هراسي نداريم؛ آنهايي بايد بترسند که با اولين جرقه همه چيز خود را از دست خواهند داد.
373 - عربستان با تسلیحات آمریکایی مردم یمن را میکشد.
374 - عربستان با تسلیحات اروپایی مردم یمن را میکشد.
375 - عربستان با تسلیحات اسرائیلی مردم یمن را میکشد.
376 - انصارالله: ۵۲ هزار تن در حملات ائتلاف عربی به یمن کشته و زخمی شدهاند
سخنگوی وزارت بهداشت انصارالله یمن اعلام کرد: ۵۲ هزار تن در جریان بمباران ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در مناطق مختلف یمن از آغاز جنگ تاکنون کشته و یا زخمی شدهاند.تعداد کشته شدگان به ۱۳ هزار و ۲۵۰ تن از جمله سه هزار و ۸۰۰ کودک رسید که چهار تن از آنها پنجشنبه گذشته در حمله به خیابان "الرقاص" واقع در صنعاء کشته شدند.
انصارالله: ۵۲ هزار تن در حملات ائتلاف عربی به یمن کشته و زخمی شدهاند
سخنگوی وزارت بهداشت انصارالله یمن اعلام کرد: ۵۲ هزار تن در جریان بمباران ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در مناطق مختلف یمن از آغاز جنگ تاکنون کشته و یا زخمی شدهاند.
یوسف الحاضری، سخنگوی وزارت بهداشت انصارالله یمن اعلام کرد: تعداد کشته شدگان به ۱۳ هزار و ۲۵۰ تن از جمله سه هزار و ۸۰۰ کودک رسید که چهار تن از آنها پنجشنبه گذشته در حمله به خیابان "الرقاص" واقع در صنعاء کشته شدند.
الحاضری در خصوص وضعیت انسانی یمنیها از آغاز بحران در این کشور گفت: حدود ۷۰ درصد شهروندان این کشور که تعداد آنها به ۳۰ میلیون تن میرسد به دلیل تجاوز و محاصره ضررهای زیادی متحمل شدهاند.
سخنگوی وزارت بهداشت انصارالله یمن اعلام کرد: دو میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه شدهاند و سالانه ۸۰ هزار کودک تنها به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست میدهند.
وی همچنین تصریح کرد ما بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به دیابت داریم که نیاز مبرمی به داروهای خاص و انسولین دارند و به سختی میتوانیم تنها بخش کوچکی از آنها را فراهم کنیم.
الحاضری درخصوص شیوع بیماری وبا خاطرنشان کرد: ما درباره بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از مبتلایان به این بیماری سخن میگوییم و تاکنون بیش از ۴۲۰۰ تن به دلیل ابتلا به این بیماری واگیردار جان خود را از دست دادهاند.
ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ عملیاتی را در حمایت از نیروهای وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن آغاز کرد.
در پی عملیاتهای نظامی متوالی ائتلاف عربی، یمن با بدترین بحران انسانی جهان مواجه شده است و طبق آمار سازمان ملل در این حملات هزاران تن کشته و زخمی شدهاند.
دیوان کیفری بینالمللی چه میکند؟
دادگاه لاهه چرا ازسال 2015 تاکنون پرونده کشتار مسلمانان یمن را پیگیری نمیکند
قضات دیوان کیفری بینالمللی چرا ازسال 2015 تاکنون به جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی عربستان و متحدانش بررسی و رسیدگی نمی کند.
ومجامع حقوق بشری خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیارکرده اند؟
آمریکا باید رژیم سعودی را بازخواست کند!
آمریکا و جامعه جهانی باید رژيم سعودي را مورد بازخواست قرار دهند.
باید رژیم سعودی را از اقدام هایش (اقدام های ضد حقوق بشری) بازداشت.
آمریکا عامل اصلی تروریسم است.
انگلیس عامل اصلی تروریسم است.
رژیم سعودی عامل اصلی تروریسم است.
امارات عامل اصلی تروریسم است.
رژیم صهیونیستی عامل اصلی تروریسم است.
ترامپ برای فروش سلاح به عربستان قانون را دور می زند
ترامپ کنگره را مطلع کرده است از یک راه گریز در قوانین فدرال برای دور زدن محدودیت در زمینه فروش تسلیحات به عربستان استفاده خواهد کرد.
دولت ترامپ در دفاع از حقوق بشر شکست خورده است چرا که از حکومت های استبدادی چون عربستان سعودی حمایت می کند.
دولت ترامپ نتوانست بهانه ای قانونی برای فروش سلاح به عربستان و امارات بیاورد.
آمریکا کشوری است که ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشوردیگر از تروریسم درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان درسایه سکوت سازمان های بین المللی کمک، حمایت و پشتیبانی میکند وهمچنان نیزادامه می دهد.