صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود؟

به گفته وزیر صمت قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج و طی فرآیندی حذف می‌شود. ارتقای تولید اولین شرط حذف این قرعه‌کشی است. شرط دوم نیز واردات خودرو است که آیین‌نامه آن به زودی در دولت تصویب می‌شود.


رویداد۲۴ رضا فاطمی‌امین  وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه مراسم روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت: روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است. در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم‌تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند. البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق می‌افتد.

الزامات حذف قرعه‌کشی خودرو چیست؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است. زیرا عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

رضا فاطمی‌امین اظهار گفت: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر می‌شود.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است. همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید می‌شوند.

وی افزود: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب می‌شود. برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودرو‌های وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.


بیشتر بخوانید: ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو


مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و ... است.

رضا فاطمی‌امین گفت: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود. در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

لزوم مدیریت مصرف برق در سال جاری

فاطمی‌امین گفت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه‌هزار مگاوات سرمایه گذاری در عرصه برق انجام می‌شد، اما نشد. امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحد‌های صنعتی انجام شود.

وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به‌طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحد‌ها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحد‌های صنعتی و معدنی آغاز شده است.

وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به‌صورت دقیق‌تر تعیین شود.

ورود خودرو‌های اقتصادی از سال آینده به بازار

 وزیر صمت گفت: طراحی خودرو ۱۸ ماه طول می‌کشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار می‌شود.

رضا فاطمی‌امین افزود: ما در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم. در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند.

ما باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم یعنی خودرو‌هایی که هم قیمت مناسب دارند و هم با قدرت خرید مردم سازگار هستند.

فاطمی امین اظهار کرد: همچنین در آیین‌نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند. البته این خودر‌های وارداتی هم باید به‌تدریج داخلی‌سازی شوند. به زودی آیین‌نامه واردت خودرو نهایی و ابلاغ می‌شود.

نظرات شما