رویداد۲۴ شرکت بیمه معلم در خبری مدعی شده که «بهترین عملکرد در شفافیت و پاسخگوئی» را در جریان ارزیابی عملکرد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمه در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از آن خود کرده است. این ادعای بسیار بزرگی است، اما آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت دورهای عملکرد اعضای این سامانه را گزارش میکند که این گزارش شامل تعداد درخواستها، تعداد پاسخها، تعداد شکایتها، تعداد پاسخ به شکایتها، میانگین زمان پاسخگویی، درصد پاسخگویی و تعداد اسناد منتشر شده است.
آنچه در گزارش اخیر این سامانه دیده میشود، این است که بیمه معلم تنها در شاخص «میانگین زمان پاسخگویی»، سرعت عمل بیشتری داشته، اما واقعیت این است که «بهترین عملکرد در شفافیت و پاسخگوئی» فاکتورهای دیگری دارد. به این معنا که چه کسی میتواند تضمین کند که در این فرایند، «دقت» و «کیفیت» پاسخگویی، فدای سرعت نشده است؟
بیشتر بخوانید: تحریف گزارش بیمه مرکزی توسط بیمه معلم / سطح توانگری معلم چگونه تغییر کرد؟ +سند
در حقیقت بیمه معلم با خبرسازی که واقعیت نداشته، «سریعترین زمان پاسخگویی» را به «بهترین عملکرد در شفافیت و پاسخگوئی» تعبیر کرده است، در حالی که عدم صحت چنین ادعایی کاملا واضح است.
اتفاقا همان گزارش عملکرد به خوبی نشان میدهد شرکت بیمه معلم یکی از آخرین شرکتهایی بوده است که به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته است. در حالی که بیمه مرکزی و سایر شرکتها در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به عضویت این سامانه در آمدهاند، بیمه معلم در سال ۱۴۰۰ حضور خود در این سامانه را ثبت کرده است.
شرکت بیمه معلم که این روزها در شرف تغییرات جدی و بالادستی است، در تلاش است با استفاده از ابزارهای غیرواقعی، شرایط خود را نزد مشتریان بهبود ببخشد و در این مسیر دست به اقدامات غیرحرفهای هم زده است.
پس از خروج کشتیرانی از دایره بیمهگزاران شرکت بیمه معلم، خروج آموزش و پرورش از فهرست مشتریان این شرکت نیز شرایط را برای بیمه معلم سختتر شده است، با این حال ظاهرا همچنان تلاش میشود در سایه نظارت کمرنگ بیمه مرکزی بر این شرکت که در دوره غلامرضا سلیمانی امیری شکل گرفت، به تولید اخباری روی بیاورند که بخش عمده آن غیر واقعی است.
سوابق موجود نشان میدهد با وجود گزارشهای متعدد منتشر شده از عملکرد شرکت بیمه معلم در حوزههای مختلف مانند وصول مطالبات معوق، خروج قابل توجه منابع ناشی از عملکرد ضعیف در خدماترسانی به مشتریان و نیز اتفاقاتی مانند باقیماندن در سطح توانگری ۲ برای سالها متمادی بر خلاف مقررات بیمه مرکزی، روابط عمومی این شرکت هرگز به این مطالب پاسخی ارائه نکرده است.
در یکی از شاخصترین موارد، پس از انتشار گزارشهای مستند درباره فعالیتهای این شرکت از سوی رسانه رویداد۲۴، بیمه معلم با ثبت ۷ شکایت علیه این رسانه تلاش کرد روند اطلاعرسانی را متوقف کند، اما با صدور قرار منع تعقیب برای هر ۷ شکایت، نه تنها حقانیت گزارشهای رویداد۲۴ اثبات شد، بلکه بر محتوای این گزارشها نیز صحه گذاشته شد.
اکنون سوال این است که اگر واقعا شرکت بیمه معلم به ادعای خودش بهترین عملکرد را در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته است، میتواند به سوالاتی که در این سامانه از سوی رسانهها مطرح میشود پاسخ درخور و شفاف ارائه کند؟ رویداد۲۴ آمادگی دارد سوالات خود با محتوای گزارشهای مطرح شده پیشین را در این سامانه درج و پاسخهای خود را دریافت کرده و سپس منتشر کند.