صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 12
کد خبر: ۳۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

بازار سیاه بلیت نجف؛ 5 میلیون و 400 هزار تومان!

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین برنامه‌ای ارائه کرده که براساس آن مسافران ایرانی ابتدا از تهران به مقصد استانبول حرکت می‌کنند و سپس از استانبول به دوبی می‌روند و سرانجام از دوبی به سمت نجف خواهند رفت. قیمت بلیت این برنامه پروازی عجیب پنج میلیون و ۴۴۴ هزار تومان تعیین شده است، موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی خارجی دست بازی در بازار ایران پیدا کرده‌اند.
رویداد۲۴- شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین برنامه‌ای ارائه کرده که براساس آن مسافران ایرانی ابتدا از تهران به مقصد استانبول حرکت می‌کنند و سپس از استانبول به دوبی می‌روند و سرانجام از دوبی به سمت نجف خواهند رفت. قیمت بلیت این برنامه پروازی عجیب پنج میلیون و ۴۴۴ هزار تومان تعیین شده است، موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی خارجی دست بازی در بازار ایران پیدا کرده‌اند.

 با وجود آنکه تمام دستگاه‌های مرتبط با سفرهای اربعین از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های ابتدایی خود را برای مدیریت این سفرها انجام داده‌اند و تمام تلاش‌ها برای کاهش قابل توجه نقش بازارهای سیاه صورت گرفته، اما همچنان به نظر می‌رسد این بازارها نفوذ خود را حفظ کرده‌اند.
 
در شرایطی که نزدیک به دو هفته تا ایام اربعین و از سفر چند میلیون نفری ایرانیان به کربلا باقی‌مانده است، اما تقریبا تمامی مسافران برنامه‌های رفت و آمد خود را نهایی کرده‌اند.

در این راستا وزارت راه و شهرسازی با نهایی کردن تعداد بالایی از اتوبوس‌های بین شهری فعال در جاده‌های کشور تلاش کرده برای بخش قابل توجهی از مسافران شرایط را با ارزان‌ترین شکل حمل‌ونقل فراهم کند، هرچند قیمت بلیت اتوبوس‌ها در این ایام دو برابر می‌شود، اما همچنان سفر جاده‌ای به سمت عراق ارزان‌ترین شیوه خواهد بود.

در کنار جاده و با وجود آنکه هنوز اتصال ریلی ایران به عراق نهایی نشده، اما راه‌آهن برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت داده و به این ترتیب قطار تهران – کربلا از پایتخت ایران به سمت شلمچه حرکت می‌کند، سپس مسافتی حدود ۳۵ کیلومتری با اتوبوس طی می‌شود و از بصره تا کربلا بار دیگر به وسیله قطار انجام خواهد شد.

با وجود این برنامه‌ریزی‌ها طولانی‌ بودن سفرهای زمینی باعث شده برای افرادی که قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کربلا برسند، سفرهای هوایی اصلی‌ترین اولویت باشد. این سفرها که از حدود سه هفته پیش تکلیف‌شان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد تا برای سفر هر نفر رقم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، همچنان با حاشیه‌هایی روبه‌رو هستند.

با وجود آنکه سازمان هواپیمایی در مقابل سفرهای چارتری مقاومت کرده، اما برخی از ایرلاین‌های خارجی با توجه به مجوزهایی که دارند اقدام به فروش بلیت برای سفر به نجف با قیمت‌های بسیار کرده‌اند. رقم قیمت این بلیت‌ها با نزدیک شدن به روز اربعین به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و البته این سفرها در حالی برنامه‌ریزی شده‌اند که باز هم برای رسیدن به مقصد چندین ساعت معطلی خواهند داشت، زیرا پروازهای برنامه‌ای مستقیم از ایران به سمت عراق به پایان رسیده و این شرکت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا مسافران ایرانی با یک یا دو توقف به عراق برسند.

به این ترتیب ایرلاین‌هایی مانند قطر ایرویز، امارات و ترکیش ایرلاین از تهران مسافران را سوار می‌کنند و سپس نجف را به عنوان مقصد دوم و یا حتی سوم در نظر می‌گیرند، موضوعی که باعث می‌شود قیمت بلیت سفر در این ایام به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

بررسی‌های خبرنگار ایسنا از برخی سامانه‌های بلیت‌فروشی این ایرلاین‌ها نشان می‌دهد در روزهای منتهی به اربعین پروازهای توقفی این شرکت‌ها با نرخ حدود دو میلیون تومان آغاز و حتی رقم‌های بالای پنج میلیون تومان را نیز در نظر می‌گیرد. بسیاری از این پروازها در ابتدا مسافران را در استانبول، دوحه یا دوبی می‌نشانند و سپس با پروازی جدید به سمت نجف حرکت می‌کنند، اما این پایان کار نیست و برای شب اربعین پروازهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده که با برنامه‌ای عجیب و قیمت‌های گزاف انجام خواهد شد.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین برنامه‌ای ارائه کرده که براساس آن مسافران ایرانی ابتدا از تهران به مقصد استانبول حرکت می‌کنند و سپس از استانبول به دوبی می‌روند و سرانجام از دوبی به سمت نجف خواهند رفت. قیمت بلیت این برنامه پروازی عجیب پنج میلیون و ۴۴۴ هزار تومان تعیین شده است، موضوعی که نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی خارجی دست بازی در بازار ایران پیدا کرده‌اند.

با وجود آنکه تلاش‌های سازمان هواپیمایی برای مدیریت سفرهای اربعین تا حد زیادی نتیجه‌بخش بوده تا جایی که بسیاری از پروازهای اصلی ایرلاین‌های ایرانی با قیمت‌های مصوب انجام خواهند شد، اما همچنان وجود این برنامه‌های پروازی و هزینه‌های گزافی که برای مسافر ایرانی به وجود می‌آورند دشواری‌ها را در مدیریت این بازار افزایش می‌دهد.
منبع: ایسنا
نظرات شما