صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 06
کد خبر: ۳۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مقایسه جالب پراید و ۲۰۶ با خودروهای پرفروش جهان

اقتصادآنلاین نوشت:شرایط صنعت خودرو کشور خوب نیست؛ گزاره‌ای که نیاز به هیچ تفسیری ندارد.

رویداد۲۴ فارغ از قیمت و شرایط ملتهب بازار، یکی از مهم‌ترین مسائلی که نه تنها در چند سال گذشته بلکه همواره در صنعت خودروسازی کشور مطرح بوده است، کیفیت پایین و تکنولوژی تولیدات داخلی است که می‌توان یکی از نمود‌های آن را در میزان مصرف سوخت مشاهده کرد. به عنوان مثال پراید که همواره به عنوان یک خودروی کم مصرف شناخته می‌شود، برای تولید تنها ۷۰ اسب بخار هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که به عنوان مثال فیات اگیا به عنوان پر فروش‌ترین خودروی بازار ترکیه برای تولید ۹۵ اسب بخار چیزی حدود ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

صنعت خودروسازی کشور را شاید بتوان نمودی از سیاست گذاری اقتصای در کشور دانست؛ از یک سو انواع محدودیت‌ها برای واردات و ایجاد انحصار برای آن‌ها به بهانه حمایت از تولید ملی صورت گرفته و از سوی دیگر، با انبوهی از سیاست‌های مداخله گرانه، عرصه را بر آن‌ها تنگ کردیم. نتیجه چنین سیاست‌های متناقضی، شرایط کنونی تولید خودرو در کشور است؛ خودرو‌هایی که تکنولوژی آن‌ها به چند دهه گذشته باز می‌گردد و از نظر کیفیت و کمیت، گله بسیاری از مصرف کنندگان را در آورده است. در میان تمام متغیر‌های کلیدی خودرو، شاید میزان مصرف سوخت با توجه به توان موتور خودرو باشد.

موردی که سال هاست بسیاری از کارشناسان آن را یکی از عامل مصرف بالای بنزین در کشور می‌دانند، مصرف سوخت بالای خودرو‌های داخلی و همچنین کیفت پایین سوخت در کشور است. حتی زمانی که مصرف سوخت ۲ برابری ایران نسبت به ترکیه مطرح می‌شود می‌توان یکی از دلایل این اختلاف را خودرو‌های پر فروش و غالب این دو کشور عنوان کرد. خودروی فیات اگیا به عنوان پر فروش‌ترین خودروی بازار ترکیه برای تولید ۹۵ اسب بخار چیزی حدود ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و رنو سلیو به عنوان دومین خودروی پرفروش بازار، مصرفی این کشور حدود ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و با این مصرف قدرتی در حدود ۹۰ اسب بخار تولید می‌کند.

اوضاع در کشور‌های اروپایی نیز به همین منوال است و تقریبا هیچ خودروی پر فروشی در بازار‌های اروپایی مصرف بیشتر از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ندارند. به عنوان مثال مدل گلف از برند فولکس واگن پر فروش‌ترین خودروی آلمان است و مصرف ۷ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. نکته جالب توجه، اما خودروی تیگوان به عنوان دومین خودروی پرفروش در آلمان است که برای تولید قدرت ۱۷۰ اسبی تنها ۷ لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

در فرانسه نیز سه خودروی پژو ۲۰۸، سیتروئن C۳ و رنو سلیو به عنوان سه خودروی پر فروش بازار فرانسه مصرفی حدود ۵.۵ لیتر به طور میانگین دارند که با این مصرف پایین توان تولید قدرت ۱۳۰ تا ۱۷۰ اسب بخاری دارند.

اما در کشور خودمان اوضاع کاملا متفاوت است و خودرو‌های تولید داخلی به دلیل تکنولوژی قدیمی برای تولید قدرت‌های ۶۰ تا ۷۰ اسب بخاری مصارف بنزینی زیادی دارند. به عنوان مثال خودروی پراید برای تولید تنها ۷۰ اسب بخار مصرف ۷ لیتری بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم به عنوان یکی از خودرو‌های پر فروش بازار ایران که تکنولوژی آن مربوط به حدود ۲۰ سال قبل در فرانسه است و هم اکنون در کشور با کیفیت و امکانات پایین‌تر از فرانسه تولید می‌شود، برای تولید ۷۵ اسب بخار مصرف ۷ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

البته در اعداد اعلامی برای خودرو‌های داخلی باید در نظر داشت که اعداد اعلامی از سوی کارخانه به دلیل نظارت ضعیف با واقعیت همخوانی ندارد و تجربه واقعی مصرف کنندگان اعداد بیشتری را گزارش می‌کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
همینطور میشه مدیران خندق بر جبین و انقلابی این نظام رو با مدیران شرکتها و نظامهای خارجی مقایسه کرد که برای اکثریت شون از جانب این نظام شعار مرگ بر ... سر داده میشه به نتایج خیلی جالبی میرسیم ....
نظرات شما