رویداد۲۴ به گزارش سایپانیوز، مسعود پروین با بیان مطلب فوق افزود: با وجود تعطیلات تابستانی و همچنین تعطیلات مربوط به تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، گروه سایپا در مرداد ماه سال جاری توانست با تولید ۳۲ هزار و ۹۸۴ دستگاه خودرو و میانگین تولید هزار و ۴۹۹ دستگاه روزانه، نسبت به تیر ماه سال جاری با میانگین تولید روزانه هزار و ۴۳۸ دستگاه، رشد ۴ درصدی (روزانه ۶۱ دستگاه بیشتر) تولید کند. این در حالی است که کمبود موتور به دلیل عدم تامین بلوک سیلندر، سوپاپ و میل سوپاپ در اثر قطع برق در شرکتهای تامین کننده، حداقل به میزان یک روز در هفته صورت گرفته است.
معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا تصریح کرد: با توجه به خارج شدن ۳ خودروی پر تیراژ تیبا، تیبا ۲ و ساینا از چرخه تولید سایپا که حدود نیمی از تیراژ تولید روزانه گروه را تشکیل میداد، انتظار میرفت که مشابه خروج پیکان و پراید در سالهای گذشته، گروه سایپا دچار افت تولید شود ولی این گروه با ادامه استراتژی تبدیل تهدید به فرصت، با بررسی و برنامه ریزی جایگزینی تولید سایر خودروها و همچنین استفاده از پتانسیل شرکتهای گروه نظیر برون سپاری قالبها از داخل شرکت سایپا به شرکتهای زیر مجموعه (شرکتهای قالبهای صنعتی سایپا و سایپا پرس) و... نه تنها این اتفاق ایجاد نشد بلکه در انتهای مرداد ماه سال جاری با تولید ۱۷۰ هزار و ۱۹۷ دستگاه خودرو، از تولید مدت مشابه در سال قبل به تعداد ۱۶۸ هزار و ۶۹۱ دستگاه عبور کرد.
او افزود: تاکنون حدود ۲۰۱ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتری شده و حدود ۶۵ هزار دستگاه در فرآیند تجاری سازی، شماره گذاری، حمل و تحویل است که مجموعا" حدود ۲۶۶ هزار دستگاه، عملکرد این گروه (فرآیند فروش و آماده سازی جهت تحویل) در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ شهریور ماه است.
پروین تاکید کرد: در آمار ارائه شده از سوی سایتهای خبری مشاهده میشود که گاها فقط آمار شرکت سایپا و یا بخشی از سایتهای تولیدی ارائه میشود در حالی که آمار تولید گروه سایپا مشتمل بر ۶ سایت تولیدی شامل شرکتهای سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، بن رو، زامیاد و سایپادیزل است.
او با اشاره به نرخ ۹۲ درصدی تولید به صورت عبور مستقیم در ۵ ماهه ابتدای سال جاری گروه سایپا گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید عبور مستقیم ۴۰ درصد، افزایش ۵۲ درصدی نشان میدهد و این در حالی است که در سال گذشته حجم بالایی از فعالیت سایتهای تولیدی به تولید ناقص و سپس تکمیل آنها مصروف میشد و به ناچار پارکینگهای استیجاری زیادی تهیه و هزینههای گزافی صرف نگهداری خودروهای ناقص میشد به نحوی که در برخی مقاطع زمانی سال گذشته (سال ۱۴۰۰) حدود ۸۴ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگها موجود بود.
معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: در سال جاری با کاهش و جمع آوری تمامی خودروهای ناقص گروه، ضمن تخلیه و تحویل تمامی پارکینگهای استیجاری، روند صعودی تولید عبور مستقیم، به صد در صد مطلق رسیده است.