رویداد۲۴ ایسنا نوشت: عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، گفت: آب دریای خزر سالانه به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش مییابد و این یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است.
مجید علینازی آخرین وضعیت بنادر شمال کشور و مشکلات ناشی از پسروی آب دریای خزر را تشریح کرد و گفت: کاهش سطح تراز آب دریای خزر یک مسأله مبتلابه بوده و سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص تمهیداتی را اندیشیده که در سند راهبردی لایروبی بنادر شمالی، ساخت یک فروند هاپرساکشن و دو فروند لایروب را در دستور کار قرار داده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اتمام مراحل برگزاری مناقصه ساخت هاپرساکشن و مشخص شدن برنده آن خبر داد و در خصوص دو فروند لایروب توضیح داد: یکی از لایروبهای در دست احداث، ظرفیت بالای یک هزار مترمکعبی دارد که ادامه احجام را به صورت کوتاه مدت و ضربتی در اختیار پیمانکاران خصوصی قرار میدهد.
وی با بیان اینکه سالانه سطح آب دریای خزر به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش مییابد و در پی این کاهش، شاهد پسروی آب این دریا هستیم، ادامه داد: پسروی آب خزر یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است و سازمان بنادر و دریانوردی کشور نگاهی ویژه به لایروبی بنادر شمالی دارد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره اینکه در کنار لایروبی بنادر شمال کشور، عملیات لایروبی کانال آشوراده را با تأکید رئیس جمهور به عنوان یک پروژه ملی در استان گلستان در دستور کار داریم، خاطر نشان کرد: این پروژه با پیشرفت خوبی در حال انجام است و تا سال ۱۴۰۲ به اتمام میرسد.
علی نازی، ایجاد کریدور شمال – جنوب با همکاری کشور روسیه را از مهمترین مسایل مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی دانست و با بیان اینکه روسها متقاضی ایجاد و راه اندازی این کریدور هستند، افزود: جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده که نهایتا کارگروههای تخصصی مشترک بین دو کشور تشکیل و بسترهای لازم فراهم شده است.
این مقام مسئول برگزاری جلسات با هدف توسعه ناوگان دریایی را از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی کشور در راستای ایجاد کریدور شمال – جنوب عنوان و اضافه کرد: هفته آینده به همراه سرمایه گذاران و شرکتهای کشتیرانی داخلی، از شرکتهای ساخت کشتیهای "رورو" در بندر آستراخان روسیه بازدید خواهیم کرد تا زمینه ساخت و تولید کشتیهای رورو و کانتینری و یا ایجاد تسهیلات برای کشتیهای رورو با هدف کمک به این کریدور را فراهم کنیم.
وی با تأکید بر اینکه بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد نقش بسیار مهمی را در این کریدور خواهند داشت، تصریح کرد: ساختار رورو در بندر امیرآباد در حال ایجاد است و مراحل نهایی خود را طی میکند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از تجربه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر آستارا در غرب دریای خزر و استان گیلان سخن گفت و ضمن دعوت از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بنادر استان گلستان، گفت: سیاست کلان سازمان بنادر و دریانوردی، حمایت از بخش خصوصی میباشد و باید این را مدنظر داشته باشیم که جذب سرمایه گذار وظیفه سازمان نیست، ولی حمایت و همکاری لازم با سرمایه گذار از وظایف سازمان میباشد و این کار را خواهیم کرد.
وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت خشک شدن مرداب انزلی و الزام برچیده شدن موج شکنهای جدید اسکله انزلی، توضیح داد: اگر برنامههای مطالعاتی انجام شود و کمیته تالابها به این جمع بندی برسد، سازمان بنادر و دریانوردی بحث حذف موج شکنهای جدید اسکله انزلی را در دستور کار خود قرار میدهد.