رویداد۲۴ بازاریابی شامل فعالیتهایی در کسب و کار میشود که مربوط به ارتباط، تبلیغات و فروش محصول یا سرویس به مشتریان است. یک شرکت فعالیتهایی را برای افزایش فروش محصول یا سرویس به مخاطب هدف به کار میگیرد که به این فرآیند بازاریابی میگویند.
در بازاریابی علاقمند کردن مشتریان به محصول با انجام تحقیق بازار و به دست آوردن درک بهتری از علایق، سلیقه و اولویتهای مشتریان صورت میگیرد. در این روند نیروهای بخش بازاریابی شما یک مارکتینگ پلن (برنامه بازاریابی) میسازند که شامل تمام فعالیتها و کانالهایی که شرکت برای جلب توجه مشتریان نسبت به محصول یا سرویس ارائه شده استفاده خواهد کرد میشود.
یک مارکتینگ پلن سنجیده و متمرکز به شرکت کمک خواهد کرد که تلاشهای بازاریابی خود را بر بازار هدف متمرکز کند و مداوم باعث فروش بیشتر شود.
در واقع باید روند کاملی از ساخت محصول، روشهای توزیع، فروش و روشهای تبلیغ را پوشش دهد.
سیر تکامل بازاریابی
زمان پیدایش بازاریابی مدرن به سال 1950 میلادی زمانی که شرکتها از روشهای بازاریابی مختلف برای جلب توجه مشتریان به محصول استفاده میکردند برمیگردد. قبل از آن، کسب و کارها برای تبلیغات و ترغیب مشتریان به خرید محصول یا سرویس از رسانههای چاپی استفاده میکردند.
با معرفی تلویزیون و اینترنت شرکتها در ارائهی اطلاعات محصول به مشتریان خلاقتر شدند. آنها کمپینهای بازاریابی را در پلتفرمهای مختلف اجرا میکنند و برای شکست و رقابت با دیگران در بازار و علاقمند کردن مشتریان نسبت به محصول به رقابت میپردازند.
اطلاعات کمپین بازاریابی نباید فقط تبلیغاتی باشد و باید جنبهی آموزشی هم داشته باشد که بتوان مشتریان بالقوهی بیشتری را به لیدهای موفق تبدیل کرد.
انواع بازاریابی
نوع بازاریابی که هر کسب و کار انتخاب میکند بستگی به اینکه بازار هدف کجا است و مخاطب هدف وقت خود را در چه جاهایی سپری میکند دارد. در ادامه به 4 روش اصلی بازاریابی که امروزه به کار میروند اشاره کردهام پس تا انتها همراه من باشید.
بازاریابی سنتی به استفاده از هر کانال بازاریابی که قبل از پیدایش اینترنت وجود داشت میگویند. مثالهای کانالهای بازاریابی سنتی شامل تبلیغات چاپی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد و ... میشود.
کانالهای بازاریابی مطابق با اندازهی تبلیغ هزینه دریافت میکنند و برای دست یابی به مخاطبان هدف به کسب و کارها کمک میکنند. بازاریابی سنتی به عنوان یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی در نظر گرفته میشود و زمانی که کسب و کار بخواهد به مخاطبان محلی دست پیدا کند بسیار مهم و کاربردی است.
دیجیتال مارکتینگ طرف مقابل بازاریابی سنتی است و از اینترنت برای دست یابی به مخاطبان هدف بهره میبرد. اشکال اصلی دیجیتال مارکتینگ شامل سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی (PPC) و ... میشود.
در سالهای اخیر با توجه به گسترش تکنولوژی و تغییرات اجتماعی دیجیتال مارکتینگ محبوبتر شده است و به مشتریان اجازه میدهد در ابتدا تحقیق کنند و سپس به صورت آنلاین خرید کنند. از بازاریابی سنتی مقرون به صرفهتر است چون کسب و کارها میتوانند تبلیغاتشان را خودشان مدیریت کنند و نیازی به انتشار تبلیغ در رسانههای چاپی و تلوزیون ندارند.
یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی این است که کسب و کارها میتوانند اینکه مخاطبان هدف چگونه تبلیغشان را ببینند کنترل کنند و نتایج تبلیغات را در لحظه اندازه گیری کنند.
بازاریابی رابطهای بر بهبود روابط مشتریان فعلی برای تبدیل آنها به مشتری وفادار و تعامل بلند مدت فعالیت میکند. هدف این نوع بازاریابی ساخت روابط احساسی قوی میان مشتری و برند به عنوان راهی جهت حفظ روابط قوی با مشتریان است. بدون ایجاد رابطه با مشتریان فعلی مشتریان شما به دنبال برندهای جایگزینی خواهند رفت که خدمات مشتری بهتری داشته باشد.
تمرکز بر بازاریابی رابطهای به کسب و کارها کمک میکند مشتریان را در طولانی مدت حفظ کنند و تمرکز خود را بر روی تلاش جهت ساخت محصولات جدید یا ویژگیهایی که نیازهای مشتریان را برطرف میکنند قرار دهند. شرکتها میتوانند از تکنولوژی برای ارائه تبلیغات اختصاصی و خدمات بهتر به مشتریان فعلی برای قدردانی از وفاداری آنها بهره ببرند.
بازاریابی برند یک نوع بازاریابی است که محصولات یا سرویسهای شرکت را به روشی که برند را متمایز کند تبلیغ میکنند. استراتژی بر روی شکل گیری افکار عمومی نسبت به نام برند و ساخت جذابیت عاطفی با مخاطب هدف از طریق شوخ طبعی، خلاقیت و داستان سرایی (Story Telling) است.
هدف بازاریابی برند ایجاد بحث در رابطه با موضوعی خاص است که در آن نام برند به طرز منحصر به فردی از مبحث متمایز میشود. بر فرض مثال، ارزش برند قوی شرکت اپل میتواند به موفق شدنش به عنوان شرکتی خلاق در صنعت تکنولوژی نسبت داده شود. محصولات اپل کیفیت بالایی دارند و شرکت از ارتباط خلاق با مشتری برای بهبود فروش و نام برندش استفاده میکند.
تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟
دو عبارت بازاریابی و تبلیغات اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند اما معانی متفاوتی دارند. بازاریابی شامل فعالیتهای کسب و کار مثل توسعه محصول، تحقیق بازار و ... میشود و از کانالهای مختلفی برای دست یابی به مخاطبان هدف و ایجاد علاقه به محصولات شرکت استفاده میکند.
از سوی دیگر، تبلیغات از اجزای بازاریابی است که برای ایجاد آگاهی از محصولات کسب و کار انجام میشود. تبلیغات از دادههایی که توسط دپارتمان بازاریابی شرکت جمع آوری شده استفاده میکند که محصول یا برند را به مخاطبان هدف معرفی کند.