رویداد۲۴ ایسنا نوشت: نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در آستانه روز دانشجو به ارائه تحلیلی از فعالیتهای دانشجویان و چرایی رادیکالیسم سیاسی در دانشگاهها و بیان شعارهای هنجارشکنان پرداخت.
وی توضیح داد: در سالهای اخیر مباحث حوزه دانشگاه به تحولاتی نیاز داشت تا بتواند متناسب با شرایط عمومی کشور پاسخگوی بخشی از مطالبات جریان دانشجویی در کشور باشد. همچنین موضوعاتی را در عرصه خدمت و همراهی با نظام و در راستای رفع نیازهای کشور پیگیری کند؛ جریان دانشجویی و دانشگاه، موفقیتهای بزرگی در حوزه رفع نیازهای کشور بدست آورد که بخش زیادی از اتفاقات مثبت رخ داده در عرصه علم و دانش را مدیون مجاهدتهای جریان دانشجویی و استادی در دانشگاهها هستیم. اساتید و دانشمندان حوزه علمی کشور کسانی هستند که پیش از این دانشجو بوده و فعالیتهای سازندهای داشتند.
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه دانشجویان، اساتید و دانشگاهها نقش بارزی برای پاسخ به نیازهای کشور دارند و باید از آنها تقدیر کرد، افزود: البته گاهی علی رغم افزایش ظرفیت علمی، رشد علمی در کشور به دلایل مختلف کاهش پیدا کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: در کنار این موضوع، یکی از مباحث مرتبط با فضای علمی و تخصصی و رفع نیازهای جامعه در حوزه تصمیمات مربوط به دانشگاهها، فعالیتهای دانشجویی و تشکلهای دانشجویی فعال در عرصه سیاسی است؛ در سالهای اخیر در دانشگاهها به هر دلیلی شاهد رکود فعالیتهای سیاسی و تشکیلاتی بودیم. شاید این رکود به خاطر عدم استقبال مسئولان دانشگاهها و نبود زیرساختهای لازم برای ایجاد ظرفیتهای قانونی جهت اظهار نظر بوده که تصور میشد نباید انتقادات سازنده مطرح شود حال اینکه بعضی انتقادات سازنده ولو به صورت تند هم میتواند در چارچوب روال علمی و تخصصی بیان شود. نباید هیچ کسی از انتقاد و کار کارشناسی دوری کرده و آن را کنار بگذارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید بخشی هم به خاطر بی انگیزگی در فضای دانشجویی بوده است. به هر حال عوامل متعددی در این موضوع تاثیرگذار بوده که رویکرد مورد انتظار از جریان دانشجویی رخ نداد؛ بعد از وقوع مسائل اخیر و بحث اغتشاشات، جریان دانشجویی دچار شتابزدگی در روش و رویکرد مواجهه با حل مشکلات جامعه شد.
پورابراهیمی تاکید کرد: البته باید تفاوتی قائل شد بین دانشجویانی که به عنوان جریان انتقادی به دنبال بهبود عملکرد هستند با تعداد محدود دانشجویانی که اساسا با رویکرد انقلاب، نظام و شاخصها و مولفههای اصلی انقلاب دشمنی داشته و نظام را قبول ندارند؛ ما نتوانستیم این خط تشخیص و تفاوت را لحاظ کنیم.
وی ادامه داد: دانشجویان که اصل نظام را قبول ندارند در اقلیت هستند، چنین افرادی در همه کشورها وجود داشته و بعضا با ساختار حاکمیتشان مواجه میکنند. در مقابل قاطبه دانشجویان به انقلاب، نظام، رهبری و شهدا اعتقاد دارند، اما انتقاداتی به عملکرد مسئولان داشته و خواستار بهبود عملکردها هستند بنابراین جدا کردن آنها از موضوعات اساسی است؛ باید مرزی ایجاد شود بین انتقاد علمی، سازنده و کارشناسی با فضایی که دانشگاه را به سمتی میبرد که اساسا از بستر نگاه علمی خارج کند.
پورابراهیمی افزود: اگر نتوان بیان حرف تخصصی حتی با رویکرد سیاسی را در دانشگاه مبنا قرار داد، پس کجا گفتمان سازی رخ دهد؟ در قدیم اگر کسی حرف خارج از نزاکت بیان میکرد به او میگفتند مگر بچه چاله میدان هستی؟ چاله میدان اصطلاحی بدان معناست که دیگر نمیتوان بر اساس علم و دانش پاسخگو بود.
وی با تاکید بر اینکه «دانشگاه محل تضارب افکار، آرا و اندیشهها حتی در حوزه سیاسی است»، گفت: این برای دانشگاه زیبنده نیست که اجازه اظهارنظر به افراد در حوزه علمی و تخصصی مسائل سیاسی داده نشده و با یک رفتار خارج از نزاکت، عرف و متداول و دور از جامعه معمولی و نه فقط جامعه علمی برخورد شود؛ پس اولین کار در کشور برگرداندن آرامش به دانشگاه است؛ آرامش را در شرایطی میتوان تعریف کرد که بازنگری در روشهای مواجهه با تشکلهای دانشجویی شود. باید خروجی این مواجهه بتواند ظرفیتی برای بیان انتقاد علمی، سازنده و کارشناسی ولو به صورت تند ایجاد کند.
پورابراهیمی ادامه داد: انتقاد تند، ولی به صورت علمی هیچ اشکالی ندارد؛ مثل اینکه کسی با صراحت و به تندی، اما به صورت علمی به من بگوید که اظهارنظرم درباره فلان شاخص اقتصادی مردود است، این با اهانت کردن فرق دارد. باید ضمن مشخص کردن انتظارات از دانشگاه، فضا را به سمت کار کارشناسی برد و بستر آن را فراهم کرد؛ البته اخیرا اطلاع پیدا کردم که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و تشکلهای رسمی در دانشگاه به دنبال ایجاد چنین بستری هستند. باید برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری هم دنبال شود که اینها حلقههای مفقوده دانشگاه هاست.
وی در جمع بندی با بیان اینکه باید بدون ایجاد هیچ حساسیتی بسترهای لازم را فراهم کرد، گفت: باید ارتباط دانشگاه با مسئولان در حوزههای ملی و منطقهای متناسب با هر شرایطی تعریف کرد. در بسیاری از مواقع، این ارتباط متقابل به اصلاح خطای دید فضای دانشگاه نسبت به مدیریت جامعه کمک میکند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ارائه مثالی توضیح داد: چندی پیش یکی از دانشجویان دوره دکترا انتقادی را درباره موضوع سپرده بانکی در بودجه مطرح کرد و گفت که جای تاسف دارد مسئول مربوطه بدون نشان دادن واکنشی، اجازه اقدامی درباره سپردههای بانکی داده است؛ در پاسخ به او توضیح دادم که این موضوع در لایحه دولت نبوده و مجلس آن را اضافه کرده است، مسئول مربوطه هم در زمان بررسی لایحه در صحن علنی رسما با آن مخالفت کرد، بعد از تصویب هم در نامه رسمی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشوراعلام کرده که این موضوع به صلاح کشور نیست و باید اصلاح شود، چون باعث تحمیل هزینه سنگین به کشور میشود.
وی ادامه داد: پس باید ارتباط به گونهای برقرار شود که انتقاد و حرف دانشجو شنیده شود؛ برای این کار ضمن تعریف جایگاهی، آن را ساماندهی کرد مثلا هر هفته دو نشست با حضور مسئولان ارشد برگزار شده و به صحبتهای دانشجویان گوش دهیم با این روند اطلاعات دقیق به دانشجویان داده شده و ابهامات آنها نیز برطرف میشود؛ باید به دنبال فضایی در دانشگاه بود که صحبت و انتقاد دانشجو شنیده شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید تفاوتی ایجاد شود بین انتقاد سازنده و دلسوزانه برای نظام با کسی که نقش برانداز دارد؛ دانشجویی که نقش برانداز دارد در هیچ حکومتی جایگاهی ندارد؛ ما در این باره با هیچ احدی تعارفی نداریم. در مقابل طبیعتا باید از حضور دانشجویانی در میدان استقبال کرد که برای سرافرازی کشور، نظام و مردم کار میکنند، ولی به عملکرد مسئولان هم انتقاد دارد؛ باید این فضای تبادل نظر و اندیشه باز شود که خروجی آن اصلاح نحوه مواجه و اصلاح عملکردهاست.
پورابراهیمی در ادامه درباره اینکه آیا فضای نقدی در دانشگاهها وجود دارد، گفت: فضای نقد در دانشگاهها وجود دارد، اما میتوانست خیلی بهتر از وضعیت فعلی باشد؛ به دلایل مختلفی در دانشگاهها رکود و رخوت ایجاد شد و این روزها شاهد فضای شدت (افراطی) هستیم.
وی درباره اینکه چقدر لحن بیان اعتراضات دانشجویان ولو با ادبیات نامتعارف مرتبط با شرایط اقتصادی کشور است، گفت: این حرف درستی است که اکنون کشور درگیر مشکلات اقتصادی است و باید برای عبور از آن راهکار ارائه شود؛ البته این فضای هم میان و بلند مدت هم نیست.
پورابراهیمی با بیان اینکه کسی نمیتواند مشکلات را کتمان کند، افزود: فضای فعلی به برخورد عقلانی و منطقی نیاز دارد بدان معنا که افراد با دلایل منطقی تحلیلی ارائه دهند که چه طور امکان بهتر شدن این فضا وجود دارد و بعد به عنوان یک مطالبه دانشجویی انتظارات شان جهت انجام شدن و یا نشدن چندین کار را بیان کنند؛ پس این که روش مواجهه از چارچوب قاعده علمی و اخلاقی و علمی خارج شود، پاسخ منطقی به نتایج نامطلوب نیست.
وی ادامه داد: باید با نگاه علمی به یک موضوع نگریست؛ مثلاً اگر مجلس بودجه خوبی مصوب نکرد نباید در رد آن از روش غیر اخلاقی استفاده کرد بلکه باید ادلهها و رویکردها بررسی شود؛ امروز وضعیت معیشتی و درآمدی و خط فقر، مطلوب نیست و کسی هم نمیتواند آن را کتمان کند؛ برای خارج شدن از این وضعیت میتوان از نظرات کارشناسان متخصص در مراکز علمی استفاده کرد و اگر دولت و مجلس به آن پیشنهادات اعتنایی نداشت گلایه و انتقاد ولو به صورت تند وارد است.
این نماینده مجلس ادامه داد: در کنار این قضیه، ما مسیر آینده نظام جمهوری اسلامی را وضعیت موجود نمیدانیم؛ اگر کسی بگوید آینده نظام وضعیت فعلی است یعنی ادبیات القایی از سوی دشمن توام با ناامیدی، یاس و شکست در رسیدن به اهداف را بیان میکند. کشورهای خارجی دنبال این هستند که بگویند امکان ندارد ما موفق شویم، اما آیا جمهوری اسلامی ایران در خیلی از حوزهها با وجود مشکلات متعدد به موفقیت دست پیدا نکرده است؟ کسی شکی در رسیدن به این موفقیتها ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به سخنرانی اش در دانشگاه علوم پزشکی گفت: در اوایل انقلاب پزشکان کشورما از فیلیپین و پاکستان و هند بودند، اما اکنون وضعیت به جایی رسیده که افراد بسیاری از تمام دنیا علاقهمند به استفاده از خدمات درمانی ما بوده و بهترین پزشکان خارج از کشور نیز ایرانی هستند، کسانی که در دانشگاههای کشورمان هم درس خوانده اند؛ جمهوری اسلامی ایران توانسته در حوزه توان علمی و تخصصی به جایگاهی برسد که اولین کشور تولید کننده واکسن در منطقه و اولین کشور دارای دانش تخصصی در حوزه بایو، نانو، سلولهای بنیادی و هستهای باشد. اینها همه با تلاش و مجاهدت بدست آمده است.
وی افزود: ما در حوزه نظامی توانسته ایم به سِریترین فرمولهای حوزه نظامی دست پیدا کرده که به اعتراف آمریکاییها، ایرانیها با هوش خود به دانش تخصصی از جمله در تولید پهپاد و موشکهای دور بعد و انواع موشکها رسیده اند پس اگر کشوری توانسته به این تواناییها برساند آیا نمیتواند کاری در حوزه اقتصادی انجام دهد؟ ما باید این وضعیت را برای جامعه تببین کنیم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: مگر قرار است وضعیت موجود برای ۱۰ یا ۲۰ سال آینده باقی بماند؟ اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ دانشجویان باید چنین مواردی را بدانند و بعد به دنبال راهکارهایی از جنس توانایی تولید واکسن باشیم؛ جمهوری اسلامی ایران علی رغم تمامی تحریمها دارای ظرفیتهای بسیار زیادی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیان انتقاداتی درباره برگزاری جلسات هفته جاری مجلس در دو نوبت علی رغم قرار داشتن در هفته دانشجو و حضور کمرنگ نمایندگان در دانشگاهها، گفت: این انتقاد و گلایه وارد است؛ این امکان وجود داشت که امسال به صورت ویژهتر به روز دانشجو توجه کرده و برنامههای هفته جاری مجلس نیز به گونهای تنظیم میشد که حداقل نمایندگان عضو هیات علمی دانشگاهها در بین دانشجویان حضور پیدا کنند. البته تعدادی از نمایندگان در دانشگاهها حضور داشته و با تشکلهای دانشجویی نشستهایی داشتند.