رویداد۲۴- مدیرکل حفاظت از محیطزیست استان تهران تأکید کرد، 80 درصد مشکل آلودگی هوا مربوط به خودروها میشود و 20 درصد دیگر هم مربوط واحدهای صنعتی است که البته بدون هیچ اغماض و تعارفی با صراحت کامل با واحدهای صنعتی برخورد میشود.
ناصر مهردادی درباره عملکرد محیطزیست تهران برای کنترل میزان آلودگی هوا به
رویداد۲۴ گفت: با پیگیریهای محیطزیست توزیع بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر انجام میشود که قبلاً این برنامه وجود نداشت. توزیع گازوئیل زیر 50 پی.پی.ام گورگرد در حال انجام است که قبلاً این برنامه هم وجود نداشت. توزیع گازوئیل زیر 50 پی.پی.ام گوگرد هم در 8 کلانشهر انجام میشود. شرکت واحد هم قبلا از گازوئیل 500 پی.پی.ام گوگرد استفاده میکرد که در حال حاضر به 50 پی.پی.ام گوگرد رسیده است.
مهردادی افزود: همه خودروهای تولیدی جدید دارای استاندارد یورو 4 هستند که اساساً این موضوع قبل از این وجود نداشت. همچنین راهاندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها بعد از پیگیریهای محیطزیست از پنج سال به دو سال رسیده است. همچنین مصرف مازوت نیروگاهها که در گذشته 70 درصد بود در حال حاضر به 10 درصد رسیده است، این در حالی است که در تهران اصلاً نیروگاههای مازوت سوز نداریم.
به گفته وی، همچنین دولت هم راهکارهای اجرایی در این مورد را در اردیبهشتماه 93 در 9 بند ابلاغ کرد و برای همه وظایفی را تعیین کرده است. برنامه یکساله هم توسط این برنامه طراحیشده است.
مدیرکل حفاظت از محیطزیست یادآور شد: لایحه اصلاح قانون جلوگیری از آلودگی هوا هم یکبار در مجلس مطرح شده و امیدواریم بهزودی تصویب شود. علاوه بر همه این مسائل تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه سال 95 بهطورکلی ممنوع اعلام شده است و موتورسیکلتها باید انژکتوری تولید شوند.
این مقام مسئول تأکید کرد: خودرو یورو2 در هر یک کیلومتر پیمایش 2.7 گرم آلودگی تولید میکند. این در حالی است که خودرو یورو4 در هر کیلومتر پیمایش 1.16 گرم آلودگی تولید میکند.
وی در ادامه به درصد روزهای آلوده در سال 92 که 40 درصد بوده است اشاره کرد، که این رقم در سال 94 به 30 درصد رسیده است و در حال حاضر که هشت ماه از سال 95 میگذرد به 14درصد رسیده است. همچنین در سال 92 شاهد سه روز پاک، 148 روز ناسالم و 202 روز سالم بودیم این در حالی است که در سال 95، یازده روز پاک و 193 روز سالم را گذراندهایم.
وی تأکید کرد: این ارقام به معنی یک روند کاهش آلودگی هوا است. همچنین روش و پیگیریهایی که دولت و سازمان محیطزیست پیش گرفته است، به سمتی حرکت میکند که نتیجه آن کاهش آلودگی هوا باشد.
به اعتقاد وی اگرچه عملکرد دولت و محیطزیست برای کنترل آلودگی هوا مثبت بوده است اما باید روند کنترل کیفیت و آلودگی هوا سرعت بیشتری پیدا کند. اگر روند عملکرد کاهش آلودگی هوا تسریع شود بهجای اینکه 20یا 30 سال آینده به شرایط مطلوب برسیم، خیلی زودتر شاهد نتایج بهتر خواهیم بود.
مهردادی همچنین تصریح کرد که 80 درصد مشکل آلودگی هوا مربوط به خودروها میشود و 20 درصد دیگر هم مربوط واحدها صنعتی است که البته بدون هیچ اغماض و تعارفی با صراحت کامل با واحدهای صنعتی برخورد میشود. درباره خودرو هم ازآنجاییکه دستگاهها و موضوعات دیگری مثل وزارت نفت، وزارت نیرو و حتی وزارت کشور بهطور مشترک در تصمیمگیریهای مربوط به خودرو دخیل هستند که با همکاریهای بیشتر امیدواریم هرچه زودتر به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
معاون نظارت و پایش محیطزیست استان تهران روز گذشته در گفتوگویی ایران را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کرد و گفت: « اگر هماکنون بیشتر سایتهای بینالمللی را مشاهده کنید، متوجه میشوید در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی شاخص آلودگی هوا بیشتر از حد مجاز بوده است».
این در حالی است که مدیرکل حفاظت از محیطزیست استان تهران درباره این اظهارنظر معتقد است: احتمالاً نظر ایشان مقایسه کلانشهر تهران با کلانشهرهای همسنخ خود بوده است و اگر شرایط کشورهای همسنخ بهتر از ایران بود به این نتیجه خواهیم رسید که ما در ایران کمکاری کردهایم اما اگر شرایط با ایران یکسان است به این معنی است که بهطورکلی شرایط مناسب نیست. البته در مقایسهها با کشورهای دیگر باید به بخشهای مثبت برای بهبود شرایط بیشتر توجه کنیم.