صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 08
کد خبر: ۳۲۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

تجربه بانک آینده در ادغام نهاد‌های پولی چگونه است؟

توانایی پاسخگویی بانک‌­ها در برابر ذی­نفعان خود، به ویژه، سپرده­‌گذاران را می­‌توان در شرایط بحرانی سنجید. کما این­که، بانک­‌های ایالات متحده آمریکا در سال­های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی و بریتانیا در ۲۰۰۷ میلادی دچار بحرانی وسیع، به مفهوم تبخیر نقدینگی شدند که تنها با اقدامات نجات بانکی دولتی، از بحران مذکور نجات پیدا کردند.


رویداد۲۴ به گزارش ایلنا، با این مضمون، در کشور، در سال ۱۳۹۱، بانک مرکزی اقدام به ادغام سه نهاد پولی سابق و تشکیل بانک جدید آینده نمود. بانکی که فعالیت خود را با منابع غیر نقد نهاد‌های ادغام شده سابق و تعهدات نقدی مربوط به سپرده­‌گذاران آن‌ها آغاز کرد. تا آنجا که کارشناسان حوزه بانکی، هجمه گسترده سپرده­‌گذاران را برای بازپس گیری وجوه، به دلیل ترس از دست دادن سرمایه خود پیش بینی می­‌کردند.

پدیده­ای که با عنوان Bank run در سیستم‌های بانکی کشور‌های دنیا تجربه شده است. حتی رسانه­‌های معاند نیز فرصت را مغتنم شمرده و هجمه‌­های خود را علیه این بانک خصوصی با هدف تضعیف نظام بانکی کشور و ایجاد تنش مذکور تشدید کردند. اما بر خلاف تصور آنها، امورات مربوط به سپرده­‌گذاران نهاد‌های پولی سابق و سپرده‌­گذاران جدید، مورد رسیدگی قرار گرفته و موجبات آرامش سپرده­گذاران بانکی کشور فراهم گردید.

تا آنجا که، بانک آینده، در حال حاضر، بزرگ‌ترین بانک بزرگ خصوصی کشور، در مقیاس‌­های ارزیابی اندازه بانک­‌ها می­‌باشد؛ که مبنای آن را استحکام اعتماد عمومی به این بانک می­‌توان دانست.

اهتمام بانک آینده در ساماندهی تعاونی اعتبار منحله افضل توس نیز برجستگی نقش آن در جلوگیری از هجمه‌های بحران آفرین به شبکه بانکی کشور را نمایان نموده است. مشقت مرتفع کردن چنین مواردی با ظرفیت بحران‌­آفرینی عمومی را متخصصان حوزه بانکداری و کارکنان بانک آینده به خوبی درک می‌کنند.

این همه، به موازات پیشبرد تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه­ تمام متعلق به نهاد‌های ادغامی سابق صورت پذیرفته است. پروژه‌­های ارزنده­ای که عموم مردم، در مالکیت و بهره­‌مندی از آن‌ها شراکت خواهند داشت. اقدام مثبتی که با نمایشی خصمانه توسط رسانه‌­های معاند، سعی بر تضعیف و کوچک­‌نمایی آن شده است. با این وجود، مدیران بانک آینده، ایستادگی در مقابل خبرسازی­‌ها و سوگیری­های مغرضانه را به منظور حفظ آرامش شبکه بانکی نظام جمهوری اسلامی ایران، وظیفه اساسی خود دانسته و همواره برای برقرار ارتباط دوسویه با ذی­نفعان و منتقدان دلسوز، با شفافیت افزون­‌تر در گزارش‌های مالی و بستر‌های ارتباطی الکترونیکی اهتمام داشته‌اند.

امید آن است با پی­گیری اخبار اقدامات مثبت مدیران و کارکنان این بانک برخوردار از دارایی‌­های ارزنده، شاهد رویداد‌های مثبتی برای نظام بانکی کشور و ذی­نفعان آن باشیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما