رویداد۲۴ همه ما دوست داریم دیگران حرفمان را گوش و به آن توجه و حتی به آن عمل کنند. درواقع انسانها دوست دارد همواره جزو کسانی باشند که روی دیگران تاثیر میگذارند و اگر اینگونه نشود بهویژه اگر در جمعی باشیم این کار سبب آزردگی و ناراحتی ما میشود.
حتما شما هم کسانی را دیدهاید که همه روی حرفشان حساب میکنند و مدام میخواهند ببینند آنها چه میکنند و سخنانشان به اندازهای شیرین است که همه را جذب میکنند و رویشان تاثیر میگذارند. اما وارونه این هم وجود دارد کسانی هستند که با سخنانشان اصلا نمیتوانند روی دیگران تاثیر بگذارند و هیچ کس حتی به حرفهایشان گوش نمیکند چه رسد به تاثیرگذری. اما چرا اینگونه است؟ کسانیکه با حرفهایشان روی دیگران اثر میگذارند چه ویژگیهایی دارند و از چه تکنیکهایی برای این تاثیرگذاری بهره میگیرند؟ آیا میتوان با روشهایی دیگران را به حرفهایمان علاقهمند کنیم؟
تمامی انسانها دوست دارند سخنانشان را دیگران بشوند و به آنها اهمیت دهند و توجه کنند و به خواستمان توجه کنند و درخواستهایی که داریم را ارج نهند و محترم بشمارند و اگر اینگونه نشود و کسی در محیط کار و یا خانه و در جمع دوستان توجهی به ما وخواست و سخنانمان و به آنها اعتنایی نکند مسلما برایمان خوشایند نخواهد بود و احساس خوبی به ما دست نمیدهد. البته باید توجه کرد این احساس کاملا دو طرفه است، یعنی اگر شما هم به گونهای رفتار کنید که کاملا به صحبتهای طرف مقابل گوش میدهید و با شنیدن صدای او خود را علاقهمند نشان دهید، احساس خوبی را سمت مقابل القا میکنید. در ادامه و در این مطلب تلاش کردهایم به شما راهکارهایی را بیاموزیم که با آنها میتوانید دیگران را به سخنانتان علاقهمند و آنها را برای شنیدن صحبتهایتان تشویق کنید.
یکی از کارهایی که باید برای شنیدهشدن انجام دهید این است که خود شنونده خوبی باشید و با دقت و توجه به سخنان دیگران گوش کنید. اگر شما هم دچار بیحوصلگی هستید و نمیتوانید به حرفهای دیگران گوش کنید بنابراین نباید انتظار داشته باشید به سخنان شما گوش کنند. اگر شما میخواهید دیگران به خوبی حرفتان را گوش دهند باید شنونده خوبی باشید. فردی که خوب میشنوند میتواند علاقه دیگران را برای شنیدن حرفهای خودش برانگیزد. برای اینکه شنونده خوبی باشیم باید این نکات را رعایت کنیم.
یکی از بدترین کارهایی که میتوان انجام داد داوری و قضاوتکردن دیگران است. تلاش کنید دیگران را به جای قضاوتکردن درک کنید. روی حرفها و سخنان آنها تمرکز کنید و تمام حواستان را به آنها دهید اجازه دهید آنها متوجه این موضوع شوند.
دقت داشته باشید هنگامیکه به سخنان دیگران گوش میکنید مدام در میان آن نپرید و دیدگاه خود را ارائه ندهید. فقط وقتی از شما درخواست داشتند حرف بزنید. بسیاری از
کسانیکه با شما حرف میزنند بهویژه هنگامیکه ناراحتند تنها میخواهند حرف بزنند نه اینکه دیدگاهها و یا حتی راهحلهای شما را بشنوند.
مدام از خودتان نگویید
اگر میخواهید دیگران به حرفتان گوش کنند مدام از خودتان نگویید باید بدانید دیگران تمایل چندانی به شنیدن درباره شما و کارهایی که انجام دادهاید ندارند پس به دادن اطلاعاتی دقیق و کوتاه اکتفا کنید. در محیطهای کاری و حرفهای این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این زمان بهتر است این نکات را رعایت کنید:
اگر در مورد ایده و تخصص خود صحبت میکنید حاشیه نروید و تلاش نکنید آن را بزرگ جلوه دهید به سرعت به سراغ بخش اصلی و ایده خود بروید. توجه داشته باشید در محیط کار تنها در مورد کار صحبت کنید. زندگی شخصی شما ربطی به کسی ندارد پس از بیانکردن مسائل خانواده و خصوصی در این محیط دوری کنید. همواره تلاش کنید کوتاه و مفید صحبت کنید.
برقراری ارتباط از آنچه به زبان میآورید فراتر است، بنابراین برای داشتن ارتباط سازنده باید از زبان بدن هم استفاده کنید. حالتهای چهره، حرکات بدن و صحبتهایتان همگی با هم پیامهایی مکمل دارند که برای مخاطب ارسال میشود ضمن اینکه او را برای گوشدادن به حرفتان تشویق میکند و فضا را از حالت خستگی خارج میکند.
اگر بهراستی میخواهید شنونده را تحت تاثیر قرا دهید از زبان بدن خود استفاده کنید. برای نمونه از این راهکارها استفاده کنید.
داشتن لحنی استوار و محکم
تکرارنکردن حرفها
ارتباط و برقراری چشمی با مخاطب
صاف و با اعتمادبهنفس ایستادن
همواره سر خود را بالا بگیرید و خجالت نکشید
به زبان بدن مخاطب خود توجه کنید. در صورتی که شنونده دست به سینه دارد، با احتمال خیلی زیاد حالت دفاعی دارد و هنوز با شما احساس همدلی و همراهی ندارد. از سویی اگر مخاطبتان به شما نگاه نمیکند ممکن است صحبت شما برایش چندان جالب نباشد یا گوش نمیدهد. اگر متوحه چرخاندن سر و یا بازیگوشی در مخاطب خود شدید نشان میدهد که به سخنان شما علاقهای ندارد.
بیشتر بخوانید: این شوخیها را با همسرتان نکنید
به گزارش رویداد۲۴ هیچکس دوست ندارد با کسانیکه مدام منفی هستند و از مسائل بد و ناراحتکننده حرف میزنند گفتگو کنند. همه مسائل بد و منفی را میدانند و به اندازه خود از آنها ناراحتند پس نیازی نیست شما هم با بیان دوبارهی آنها به این مسائل و ناراحتیها دامن بزنید. منظور از این نکته این نیست که اصلا احساسات منفی خود را به زبان نیاورید، بلکه باید به گونهای صحبت کنیم که در میان دوستان خود به یک فرد منفی باف تبدیل نشویم. کسی که مدام گله دارد و از زمین و زمان شکایت میکند، نمیتواند هم صحبت جذابی باشد و گوشکردن به این فرد بیشتر از اینکه جذاب باشد خستهکننده است.
یکی دیگر از کارهایی که سبب میشود دیگران به سخنان شما گوش نکنند بیربط صحبتکردن و از هر دری گفتن است. باید بدانید کجا و در چه جمعی حضور دارید و براساس همان فضا و مخاطبانش صحبت کنید. ممکن است موضوعات علمی جالب و شنیدنی باشند، اما همه دلشان نمیخواهد درباره آنها بشنوند.
تلاش کنید موضوعی را انتخاب کنید که مورد پسند همه باشد و همان را پیش بگیرید و از تناقضگویی دوری کنید. کاری را انجام دهید و از آن سخن بگویید که خود همان را انجام میدهید شما نمیتوانید هنگامیکه خود کباب میخورید از زیانهای گوشت بگویید.
همه ما دوست داریم به صحبتهای کسی گوش کنیم که اعتماد و احترام ما را جلب کردهاند، بنابراین اگر با افراد بیشتری دوست باشید و ارتباط بگیرید شرایط بهتری خواهید داشت. دایره وسیع دوستی و ارتباطات موجب میشود، افراد بیشتری را در زندگی داشته باشید که به دلیل احساس آشنایی دوست داشته باشند صحبتهایتان را گوش دهند. اگر مخاطب خود را بشناسید و از ویژگیهای او آگاه هستید بهتر میتوانید روی او تاثیر بگذارید و البته او هم راحتتر به سخنان شما گوش میکند.
هیچ کس دوست ندارد جایی بنشیند و مدام به سخنان کسی بهعنوان تک گوینده گوش کند. این کار خستهکننده است پس از این کار دوری کنید. تلاش کنید هنگامیکه از موضوعات مورد توجه و علاقهی جمع صحبت میکنید با آنها تعامل کنید و دیدگاهه و سخنان آنها را هم بشنوید. تعامل یکی از راههای برقراری ارتباط و جلب توجه دیگران است، بنابراین نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید.
افراد به کسی گوش میکنند که لحن آرام و مناسبی دارد و در آن تمسخر و زیادهگویی و خودشیفتگی از خود نیست. هنگامیکه سخن میگویید به لحنتان توجه بسیار کنید. بلند صحبت کردن یا خیل یا خیلی آرام بودن موثر نیست در عین حال لحن محکم شما نباید حالت تهاجمی داشته باشد. باید بتوانید تمامی این موارد را در نظر داشته باشید تا لحنتان هم بیانگر اعتمادبهنفستان باشید.
شمرده و با آرامش سخن بگویید و واژهها را یک به یک انتخاب و درست بیان کنید. زیر لب و یا خیلی تند سخن نگویید.
به هنگام سخنرانی داشتن صدایی رسا اهمیت زیادی دارد و سبب میشود دیگران به شما توجه کنند.
برخی گمان میکنند اگر در کار و حرفی اغراق کنند میتوانند توجه دیگران را جلب کنند درصورتیکه اینگونه نیست. اغراق کردن به هیچروی نمیتواند توجه دیگران به سخنان شما را جلب کند. در واقع اغراق کردن نوعی ابراز تعصب است که برخی در حرف زدن به کار میگیرند و افراد متعصب هم چندان جذاب نیستند و صحبتهایشان هم جالب نخواهد بود. از واژههایی مانند هرگز و همیشه استفاده نکنید.
توجه داشته باشید هنگامیکه از کسی یا موقعیتی تعریف میکنید نسبت به آن اغراق نکنید. اغراق را کنار بگذارید تا معتبر بمانید.