رویداد۲۴ میناسادات حسینی: دعوای شورای رقابت با شورای عالی بورس در مورد عرضه خودرو در بورس کالا در حالی بالا گرفته که با وجود درخواست و نامه نگاری ۱۱۷ فعال بورسی مبنی بر ورود رئیس جمهور به این موضوع، تاکنون ابراهیم رئیسی به این خواسته سهامداران، وقعی ننهاده است.
در آخرین پرده از این نمایش، محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: «در ماده ۱۸ قانون توسعه نهادهای مالی، دولت مکلف شده کالاهای عرضه شده در بورس را از نظام دستوری قیمت گذاری خارج کند. با توجه به این دستورالعمل، به دنبال تهیه طرح استفساریه و رأی از مجلس هستیم مبنی بر اینکه «خودروهای تولید داخل مشمول مصوبه شورای رقابت میشود یا خیر؟ همچنین از طرف شورای عالی بورس به دیوان عدالت اداری شکایت میکنیم.»
برخی فعالان بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ معتقدند که همه به جز شورای رقابت مخالف مصوبه شورای رقابت هستند و حتی مدیر عامل ایران خودرو نیز گفته که این خودروساز بعد از ۱۵ سال به تازگی به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا از زیان ده بودن خارج شده است.
این فعالان میگویند حالا که ساز و کار عرضه خودرو به بورس کالا آماده شده شورای رقابت با یک مصوبه یک شبه برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم میگیرد. متاسفانه شورای رقابت دلال پرور است، زیرا به نظر میرسد این شورا را گذاشته اند تا از جامعه دلالان حمایت کند. چرا باید کاری که وزیر صمت، هیات وزیران، شورای عالی بورس و خود سازمان بورس آن را تایید میکنند توسط یک شورا به ناگهان ملغی شود. نه فقط سهامداران، بلکه همه مخالف این صحبت شورای رقابت هستند.
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای رقابت در مورد لغو عرضه خودرو در بورس کالا، قطعا کار اشتباهی بود و این نامه نگاری، نه تنها محمل قانونی ندارد، بلکه سودی هم برای اقتصاد کشور ندارد.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون، مقرر شده زمانی که کالایی در بورس کالا پذیرفته میشود از شمول قیمت گذاری خارج باشد، ادامه داد: بنابراین برگشت به این مساله که بحث قیمت گذاری و نحوه عرضه خودرو دوباره به شورای رقابت واگذار شود، اشتباه است. از طرفی صحبت شورای رقابت دال بر اینکه صنعت خودرو یک صنعت انحصاری است هم اشتباه است.
بیشتربخوانید: یک کارشناس: مردم را با خرید خودرو از بورس فریب میدهند
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، متاسفانه شورای رقابت یک طرفه بیانیه میدهد و همچنین در برابر سوالات متعددی که در مقابل این شورا مطرح میشود، هیچ پاسخی ندارد.
دارابی ادامه داد: با وجود انتقادات بسیار در این ۱۰ روز از مدت نامه نگاری این شورا، ما هیچ اظهار نظری را از شورا، رئیس شورا و همچنین نحوه تصمیم گیریهای شورا نمیبینیم. در طول سالهای گذشته ماحصل بحثهایی که شورای رقابت مطرح کرده، زیان سنگین انباشته شده ۱۵۰ هزار میلیاردی در صنعت خودرو و همچنین ناتوانی صنعت خودرو از ایجاد رشد، اشتغال و همچنین پرداخت بدهیهای بانکی است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ماحصل دخالت اخیر شورای رقابت ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بورس تهران بود، گفت: احتمالا در روزهای آینده هم بورس تهران رشد محسوسی نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر انگیزه کافی برای رشد شاخص کل بورس در بازار نداریم.
دارابی در تشریح این موضوع به اقتصاد ۲۴ گفت: در طول ماههای اخیر، بازار بورس درگیر اخبار ورود خودرو به بورس کالا بود. عرضه بلوک ها، عرضه شرکتهای تودلی و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا، موضوعاتی بود که در ماههای اخیر امیدواریهای زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرد که متاسفانه هیچ کدام از آنها محقق نشد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ما متاسفانه در کشورمان ساختارهای متناقض و متقاطع زیادی داریم که هر کدام خودشان را محق میدانند، زیرا ساختار تصمیم گیری در ایران بسیار جزیرهای عمل میکند.
دارابی با تاکید بر اینکه کلید حل این مساله در دست سران قواست، ادامه داد: انتظارمان این است که سران سه قوه همان طور که در سال گذشته مقرر کردند خودرو در بورس کالا عرضه شود، مجددا به این موضوع ورود کنند و به این بلوا و بلبشو خاتمه بدهند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ابراهیم رئیسی به نامه ۱۱۸ فعال بورسی که خواستار حمایت عملی وی شدند پاسخی داده است یا خیر، گفت: خیر، پاسخی ندیدیم.