رویداد۲۴ علم امروزی بشر نشان داده است که همه انسانها حداقل دو استعداد در وجود خود پنهان کردهاند. پس میتوان گفت: فرایند کشف استعدادهای درخشان که سالهاست در دستور کار آموزش و پرورش بوده است، یک کار بیثمر و ناقص است. چراکه مطمعنا هر دانشآموز استعداد خاص خودش را دارد. آنچه مهم است مهیا کردن فضایی برای کشف این استعدادهاست. سوال اینجاست که آموزش و پرورش ما چه بستری برای کشف و پرورش استعدادهای دانشآموزان مهیا کرده است؟
بیشتر بخوانید: معاون اول: آموزش و استعدادیابی باید در اولویت طرح توانمندسازی محلات قرار گیرد
استعدادیابی یک علم است و انجام آن نیازمند تجربه و صرف وقت و هزینه است. اما نتایج و دستاوردهای آن بسیار کاربردی و مفید است. تا حدی که اگر این فرایند برای دانشآموزان یک کشور به خوبی انجام شود، تمام حوزههای رشد و توسعه کشور را تحتالشعاع قرار میدهد. آموزش و پرورش ایران تاکنون نتوانسته بستری برای این کار فراهم کند. اگرچه در بخشهای خصوصی کشور پروژههایی در این زمینه به اجرا درآمده است.
مثلا اگر از جناب شهردار بپرسی می گوید برترین استعداد کشور داماد بنده هستند اما اینکه در آزمون های علمی هیچ رتبه ای کسب نکردند مشکل از آزمونها است!!