رویداد۲۴ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمود: «از رحمت خدا دور است کسی که بنای خدا را خراب کند»، گفت: پدران و مادرانی که مسئولیت شناس بودند و نگاه آنها به فرزند، نگاه امانت خدا بود، از عقل و جان و کوشش های درست خود مایه گذاشتند، فرزندانی را تربیت کردند که آن فرزندان آبروی تاریخ و صفحه روشن روزگاران شدند.
وی با اشاره به سابقه خانوادگی مرحوم آیت الله بروجردی اظهار داشت: پدر آیت الله بروجردی پدر عقل و فطرت و تربیت و دین بود. با این هویتی که در پدربودن داشت، با همه وجود و کمبود امکانات در آن زمان، فرزند خود را به گونه ای تربیت کرد که در همان ایام کودکی و جوانی و نوجوانی، کودک، معدن فکر و توجه به حقایق هستی در حد ظرفیت خود پرورش یافت.
این استاد تبلیغ دینی گفت: بسیاری از پدران و مادران در روزگار ما برای فرزندانشان جهنم ساز هستند. پدری که در کنار روحیات و اخلاقش، فرزندش بی دین می شود و لذت می برد. مادری که دخترش از همان سه سالگی با بی حجابی گره می خورد و تشویق هم می شود که این دختر براساس تبرج جاهلیت قبل از پیامبر، درحالیکه ازدواج نکرده، آرایش کند و در چشم نامحرمان بریزد. این پدران و مادران مصداق سخن پیامبر اکرم (ص) هستند که فرمود: «این پدران و مادران، عقرب به دنیا بیاورند بهتر از آدمیزاد است».
استاد انصاریان ادامه داد: هیچ یک از فرق اسلامی، کتاب هایشان مانند کتاب کافی، رده بندی معنوی، انسانی و تربیتی ندارد چون کلینی همه مایه های کتاب را از اهل بیت (ع) و قرآن گرفته است و بعد توفیق الهی پیدا کرده است که جلد اول را رده بندی هنرمندانه کرده است. اولین باب، باب عقل است چون اگر رابطه انسان را با عقل قطع کنند، کالانعام بلهم اضل و اولئک هم الغافلون. در این کتاب باعظمت از قول امیرالمومنین نقل می کند که انسان دارای دو عقل است؛ یکی عقل طبیعی و دیگری عقل مسموع است که از طریق هوش ظهور و رشد می کند و به کمال مطلوب می رسد. باب دوم کتاب اصول کافی، باب علم است. العلماء ورثه الانبیا. آیت الله بروجردی در علم و اخلاق و رفتار و کردارش واقعا ورثه انبیا بود.
بیشتربخوانید: شیخ حسین انصاریان کیست؟
وی «توحید» را باب سوم کتاب اصول کافی ذکر کرد و گفت: توحید کافی، توحید قرآن و اهل بیت است و آیت الله بروجردی بعد از قدم عقل و علم به توحید رسیده بود. ایشان یک موحد صد درصد بود یعنی توحید ایشان، توحید ناب بود و به اندازه دانه ارزن، شرک در آن دیده نمی شد.
شیخ حسین انصاریان ادامه داد: بعد از رشد عقل و علم، او به این نتیجه رسید که همه واقعیات و معارف و مسائل الهی را باید از حجت الله گرفت نه از علم و عقل. علم و عقل راهنمای رسیدن به حجت الله هستند و لذا حجج الهی را شناخت.
وی با اشاره به خطبه ای از حضرت ثامن الحجج (ع) اظهار داشت: کلمه«شرط» در این خطبه امام هشتم کلمه مهمی است. اگر در زندگی مسلمانان امام معصوم حذف شود، آن مشروط که خدا و توحید است هم حذف می شود و ضرورتا اهل ابلیس و شیطان می شود. و چه ارتباط عجیب و شدیدی آیت الله بروجردی با حجج الهی داشت.
آقای انصاریان گفت: آیت الله بروجردی 10 فروردین مطابق با 15 شوال وارد شهر قم شد و 16 سال با سادگی تمام زندگی کرد اما حوزه قم را به حوزه 7 هزار نفری ارتقا داد و این حوزه را به گونه ای بار آورد که پاسخگوی نیاز عصر و زمان باشد و شاگردانی تربیت کرد و به اقصی نقاط ایران و جهان فرستاد که توانستند اثرگذاری های مهمی داشته باشند یعنی برای عصر و زمان خود بود.
وی تصریح کرد: برخی از ما آخوندها برای صد سال پیش هستیم یعنی به درد امروز نمی خوریم، برخی منبرهای ما برای 200 سال پیش است و جامعه را درمان نمی کند اما آیت الله بروجردی شناخت عجیبی از روزگار خود داشت.
استاد انصاریان در پایان گفت: 16 سال زمان کمی است اما آیت الله بروجردی به اندازه 160 هزارسال به انبیا، دین، اهل بیت، علم، ایمان و اخلاق خدمت کرد و موج خدمات ایشان تا قیامت ادامه دارد.