رویداد۲۴- درحالی
که دو باشگاه بزرگ و محبوب پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس با چالشها و
محدودیتهای بسیاری در درآمدزایی مواجه هستند، یکی از عمده هزینههای آنها
هم اجارهبهای استادیوم آزادی است که هر دوتیم مشترکاً از آن استفاده
میکنند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در ادامه نوشت: اگرچه این
دوباشگاه به تازگی صاحب استادیومهای اختصاصی در شهر هم شدهاند اما نه
ورزشگاه امام رضا و نه شهید کاظمی امکان برگزاری مسابقات این دو تیم را
ندارند و بعد از سالها همچنان این آزادی پیر اما پرابهت است که میتواند
پذیرای ایشان باشد.
جالب اینکه دولتی بودن همزمان این دو باشگاه و
مجموعه آزادی هم راهحلی برای فرار آنها از دادن اجارهبها نیست، چراکه
متولی آنها دو نهاد متفاوت است. وزارت ورزش مالک اصلی سرخابیها محسوب
میشود و مجموعه آزادی زیرنظر شرکت مستقل تجهیز و توسعه اماکن ورزشی است.
این شرکت هم البته برای اینکه از پس هزینههای سنگین حفظ و نگهداری این
مجموعه ورزشی بزرگ، ملی و البته کهنسال که درواقع پیشانی ورزش ایران هم
محسوب میشود برآید مجبور به گرفتن اجاره است.
متوجه باشید که
ورود و خروج بیش از چند ده هزارنفر در هربازی با ضعف فرهنگی در حفظ پاکیزگی
محیط و البته استفاده از پروژکتورهایی با مصرف برق بالا هزینههای برگزاری
هر بازی محسوب میشوند که به گفته دستاندرکاران این مجموعه هنگفت است.
رشد ۶ برابری اجاره اما
این اجارهبها چقدر است؟ سال گذشته برای هر مسابقه لیگ به میزبانی آنها ۵۸
میلیون تومان گرفته میشد البته در سالهای گذشته یکبار عدد ۱۰۰ میلیون
برای هر بازی مطرح شد که با واکنش بسیار تند مدیران وقت این دو باشگاه
مواجه شد. آنها به دادن این مبلغ تن ندادند تا بالاخره مسئولان وارد دعوا
شده و عددی که ذکر شد از دل توافق بیرون آمد؛ البته بازهم رقم سنگینی برای
آنها در مجموع طول فصل تلقی میشد.
اما داستان در فصل اخیر کاملاً
متفاوت است. این دو باشگاه طی نامهای به استادیوم متذکر شدند که تبلیغات
محیطی آنها در این فصل متعلق به خودشان است و سازمان لیگ دخل و تصرفی در
این موضوع ندارد و حتی درخواست در اختیار گرفتن لاین سوم تبلیغ یعنی حدفاصل
طبقه اول و دوم را هم دادهاند؛ درخواستهایی که باعث شد شرکت تجهیز عددی
بسیار متفاوت را برای اجارهبهای این استادیوم در فصل اخیر در نظر بگیرد؛
۳۴۰ میلیون تومان برای هر مسابقه، یعنی تقریباً ۶ برابر فصل گذشته؛ خواستی
که بلافاصله با اعتراض شدید این دو باشگاه مواجه شد.
اما این عدد
عجیب از کجا بیرون آمد و با چه فرمولی؟ طباطبایی مدیر مجموعه آزادی در
گفتوگو با «دنیای اقتصاد» اطمینان میدهد آنها نقشی در این افزایش بها
نداشتهاند و کار کارشناسی شده است.او میگوید: «عددی که سال گذشته در
نظرگرفته شد بدون محاسبه تبلیغات محیطی بود. اما آنها خودشان اعلام کردند
که استفاده از محیطهای تبلیغاتی مجموعه در اختیارخود آنها قرار گرفته است.
بنابراین شرایط نسبت به فصل گذشته بسیار متفاوت شد. شرکت تجهیز یک گروه
کارشناسی تشکیل داد و البته کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین اجاره بها
وارد عمل شد و تمام گزینهها را محاسبه و سرآخر به این عدد رسید، بنابراین
این عدد کارشناسی شده است و ماهم در آن نقشی نداشتهایم.»
دوباره بررسی میشود اما
یک محاسبه سرانگشتی میگوید اگر این دو تیم فقط نیمی از بازیهای خود را
که میزبان هستند در این استادیوم برگزار کنند باید ۳۴۰ میلیون تومان را
درعدد ۱۵ ضرب کرد و این یعنی آنها سالی بیش از پنج میلیارد تومان باید فقط
اجاره استادیوم آزادی را بدهند.
این درحالی است که پیش از این و
در گزارشهایی نوشتیم که بهنظر نمیرسد مجموع درآمدهای این دوباشگاه از
سامانههای هواداری و تبلیغات محیطی بیش از ۲۰میلیارد تومان باشد. بنابراین
حداقل یکچهارم از این درآمد به ورزشگاه آزادی اختصاص خواهد یافت که
میتواند بهای سنگینی برای این دو باشگاه باشد.
حال اما مدیر
مجموعه آزادی اطمینان میدهد با اعتراض این دو باشگاه ممکن است این عدد
بازنگری شود. طباطبایی میگوید: «نباید این شائبه به وجود آید که ما تا از
این تیمها پول نگیریم به آنها سرویس نمیدهیم. چنان که ازاول فصل تاکنون
هیچ عددی از آنها دریافت نکردهایم. مبنای کارما با این باشگاها و تیمملی
توافق و تفاهم است. آنها به این عدد اعتراض کردند و باز هم کارشناس جدیدی
از دادگستری آن را بررسی میکند و بالاخره به عددی خواهیم رسید که مدیران
دوباشگاه هم آن را تایید کنند.»
مدیر مجموعه آزادی از وجود
طلبهای سنگین آنها خبر میدهد: «بله، طلبهایی هست اما ما مبنا را بر
همکاری گذاشتیم و سعی میکنیم بیشترین همکاری را با این دو باشگاه داشته
باشیم.»