رویداد۲۴ از سازمان ملی زمین و مسکن ارسلان مالکی در گفت وگوی خبری با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم اراضی آماده و الحاق شده با قابلیت بارگذاری مسکونی وجود نداشت، افزود: تا پیش از این موجودی زمین در محدوده شهرها تقریبا صفر بود و زمینی برای واگذاری وجود نداشت.
وی خاطر نشان کرد: تا شهریور سال ۱۴۰۰، میزان زمینهای تامین شده برای نهضت ملی مسکن چهار هزار هکتار بود که در حال حاضر این رقم به ۳۰ هزار و ۵۲۰ هکتار رسیده است.
مالکی با تاکید بر اینکه فرایند الحاق و تامین زمین برای واگذاری در طرح نهضت ملی مسکن از دولت سیزدهم آغاز شد، گفت: واگذاری اراضی، مراحل مختلفی از جمله الحاق، طراحی، تصویب در کمیسیونها و آماده سازی دارد.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن یکی از ابعاد طرح نهضت ملی مسکن را واگذاری زمین به مردم اعلام کرد و افزود: این واگذاری به صورت تک نفری و یا گروههای دو نفره انجام میشود تا واحد مسکونی توسط خود افراد ساخته شود.
مالکی گفت: با این روش تاکنون به بیش از ۱۵۰ هزار نفر زمین واگذار شده است. وی ادامه داد: روش دیگر در طرح نهضت ملی مسکن انبوه سازی است.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه ماده ۷ تا ۱۲ قانون جهش تولید مسکن درباره ظرفیتهای تامین زمین است، گفت: یکی از این ظرفیتهای قانونی توافق با بخش خصوصی است و برای اولین بار در دولت سیزدهم برای تامین ۱۵ هزار و ۶۵ هکتار زمین با بخش خصوصی توافقنامه امضا شده که شامل نهادها و مردم میشود.
بیشتر بخوانید: طرحهای دولت در حوزه مسکن تماما شکست خورده / ادامه شرایط فعلی یعنی محاصره تهران توسط حلبی آبادها
مالکی خاطر نشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن اعلام آمادگی کرده که مردم و بخش خصوصی هرکجا زمینی با قابلیت بارگذاری مسکن و سایر شرایط در نظر گرفته شده، دارند میتوانند از مشوقهای در نظر گرفته شده، استفاده کنند.
وی افزود: یکی از این مشوقها این است که سازمان ملی با الحاق و انجام خدماتی از جمله فراهم کردن زیربناهای شهری، اراضی را به ارزش بالاتر میرساند و بخشی از زمین با کاربری مسکونی برای ساخت و ساز در اختیار افراد گذاشته میشود.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: البته در برخی مواقع ممنوعیتهای قانونی و قضایی برای تغییر کاربری و استفاده از اراضی مثل اراضی کشاورزی وجود دارد.
مالکی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دسترسی به اطلاعات سامانه سادا گفت: ماده ۱۰ قانون جهش تولید درباره استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاههای دولتی است و برای تسریع شناسایی این اراضی مازاد نیازمند دسترسی به این سامانه هستیم، اما بدون این سامانه هم فرایند شناسایی و استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاههای دولتی اجرا خواهد شد.