رویداد۲۴ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر وقت صمت در خصوص واردات خودرو مقاومت میکرد و میگفت ما امسال انجام نمیدهیم، گفت: مجبور شدیم این موضوع را در "قانون ساماندهی" بیاوریم در حالیکه سالها بود واردات خودرو در کشور بدون هیچ قانون خاصی اجرا میشد. در هر صورت در یک رفت و برگشت در مجمع تحت شروطی به صورت آییننامه تکلیف شد که دولت بتواند خودرو را وارد کند.
وی افزود: این قانون در سال گذشته اجرا شد، ولی بسیار کُند بود. بعد از یک مدت مشاهده کردیم که واردات خودروهای نو هم به کندی صورت میگیرد و هم ارزبری وجود دارد و حتی این کار نمیتواند التهاب زیاد بازار را هم رفع کند.
طاهری تشریح کرد: در همین راستا پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده و واردات خودرو از مناطق آزاد را مطرح کردیم. در همین زمینه ساعتها در وزارت صمت با وزیر و معاونان وزیر جلسه برگزار کردیم و مرکز پژوهشها هم تحقیقات این موضوع را آغاز کرد؛ مطالعات زیادی هم درباره واردات خودرو در کشورهای اروپایی پیشرفته و همینطور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام گرفت و به این نتیجه رسیدیم که واردات خودروهای کارکرده در این کشورها امری طبیعی است و چیز بدی نیست.
طاهری گفت: یک کار پژوهشی انجام دادیم، ولی با این حال وزارت صمت زیر بار اجرای این موضوع نرفت تا اینکه یک گزارش مکتوب همراه با نامه تهیه و این موضوع را با معاون اول رئیس جمهور مطرح کردیم و وی هم به وزارت صمت دستور داد که این طرح اجرایی شود، ولی متأسفانه باز وزارت صمت حاضر به اجرای آن نشد.
بیشتر بخوانید: مخالفتهای پی در پی میرسلیم با واردات خودرو
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا مجبور شدیم در بودجه ۱۴۰۱، متنی را در کمیسیون تصویب کردیم که خوشبختانه در صحن هم با یک درصد بالایی تصویب شد و اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت داده شد.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرعت واردات خودروهای نو در سال گذشته در کشور به کندی عمل شد و با اینکه قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود، ولی این رقم محقق نشد، ولی امیدواریم در حوزه خودروهای کارکرده و مناطق آزاد سرعت عمل دولت بهتر شود.
من که به خانواده ام
اجازه نخواهم داد