صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 26
کد خبر: ۳۴۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۵ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

ناصر رفیعی کیست؟

ناصر رفیعی انخستین منبر خود را در ۱۹ سالگی برپا کرد و از همان سال‌ها به سخنرانی‌هایش معروف است. این طلبه که تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم گذرانده است و شاگرد اساتید مطرح حوزه بوده است، طی این سال‌ها مواضع رادیکالی اتخاذ کرده است.

رویداد۲۴ سعید شمس: ناصر رفیعی روحانی نزدیک به حاکمیت از سخنرانان به نامی است که سخنرانی‌هایش معمولاً بازتاب زیادی در جامعه دارند. واکنش‌های او در موضوع‌هایی، چون ولایتمداری، حجاب و واکنش به گرانی‌ها و... نشان از همراهی همه جانبه‌اش با نظام سیاسی حاکم در کشور دارد که همین عامل موجب شده است، با منبرهایش با استقبال صدا و سیما مواجه شود و کمتر چهره اصلاح‌طلبی باشد که پای منبر رفیعی بنشیند.

بیوگرافی ناصر رفیعی

ناصر رفیعی در پانزدهمین روز از اردیبهشت ماه ۱۳۴۴ در قم به دنیا آمد. او تحصیلاتش را در شهر قم شروع کرد تا اینکه مدرک فارغ التحصیلی‌اش را در سال ۱۳۶۲ در دبیرستان ماندگار شیخ صدوق قم گرفت. رفیعی در رشته علوم تجربی دیپلم گرفته است. پس از تمام شدن دوره دبیرستان به حوزه علمیه رفت و در عرض ۵ سال موفق شد، دوره سطح را تا پایان «کفایة الاصول» به پایان برساند. رفیعی در روز‌هایی که در پایه پنجم تحصیل می‌کرد، به رتبه اول آزمون شورای مدیریت حوزه علمیه رسید و سید روح‌الله خمینی به او یک دوره کامل بحارالانوار هدیه داد. او در برهه‌ای که «دروس سطح» را می‌خواند، شاگری اساتیدی، چون وجدانی فخر، اعتمادی، پایانی، دوزدوزانی، صلواتی، راستی، کاشانی و ستوده را تجربه کرد تا اینکه در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ زیر نظر آقایان فاضل لنکرانی، مظاهری و صانعی درس خارج فقه و اصول را فرا گرفت تا مقدمات سخنران شدنش را فراهم کند.

ناصر رفیعی و دانشگاه

ناصر رفیعی از دسته روحانیونی است که تحصیلات دانشگاهی را برای خود لازم می‌دید و بر همین اساس به گواه خاطراتش، از همان دوران نوجوانی در کنار روی آوردن به حوزه و طلبگی، به تحصیل در دانشگاه نیز علاقه‌مند بود و همزمان با حضور در کلاس‌های حوزه، دوران دانشجویی را هم پشت سر می‌گذاشت. رفیعی در سال ۱۳۷۳ در آزمون دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۷ با دفاع از رساله خود، مدرک دکتری گرفت.

مسئولیت‌های ناصر رفیعی

اینکه روحانیون در نظام اسلامی و در ساختار اجرایی و تصمیم‌گیری نقش داشته باشند، موافقان حداقلی و مخالفان حداکثری دارد و به همین دلیل گروهی از جامعه روحانیت تمایلی برای حضور در مناسب رسمی ندارند. با این حال ناصر رفیعی از جمله روحانیونی است که در دستگاه‌های حاکمیتی فعالیت داشته است. ارگان‌هایی که رفیعی در این چند سال در آن‌ها مسئولیت داشت شامل «مسئولیت نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه سمنان، مدیریت گروه شیعه‌شناسی جامعه المصطفی العالمیه، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، دبیری همایش ملی صدف کوثر» است.

کتاب های ناصر رفیعی

تألیف و نگارش برای قشر روحانیت از آنجایی اهمیت دارد که موجب علمی‌تر شدن منبرشان خواهد شد. ناصر رفیعی در کنار منبر، دستی هم در نوشتن دارد. او کتاب‌های «جعل حدیث، تفسیر علمی قرآن، درسنامه وضع حدیث، سیر تدوین و تطور تفسیر علمی قرآن، اسراف و تبذیر، تباهی سرمایه‌ها، گفتار رفیع: یکصد و ده منبر پژوهشی و تفسیر موضوعی شناخت و تحلیل سیره تبلیغی پیامبر» را تالیف کرده است.

رفیعی همچنین در طول این سال‌ها مقاله‌هایی با این عناوین «سیر تدوین تفسیر علمی، خلود از دیدگاه قرآن، بررسی حقوق زن در قرآن، مبانی نقد حدیث از منظر فریقین، پرستش در قرآن و حدیث، نقش جعل در اسباب النزول، مبانی تربیت از دیدگاه قرآن، بررسی روش تفسیر روایی اهل بیت و نقش دین در ایجاد امنیت از دیدگاه قرآن» به نگارش درآورده است.

اولین منبر ناصر رفیعی

به گزارش رویداد۲۴ ناصر رفیعی اولین منبر خود را در سن نوزده سالگی بر پا کرده است و از همان سنین جوانی به سخنرانی علاقه‌مند بوده است. رفیعی درباره اولین منبرش گفته است: «تقریباً نوزده ساله بودم که به من گفتند برو منبر. من هم یک حدیثی را از خصال صدوق نگاه کرده بودم با این مضمون که «علامة الشقاوة اربعة» چهار چیز نشانه بدبختی است. همین را خواندم و معنا کردم آن‌ها هم خیلی خوش‌شان آمد. خیلی‌ها بعد از منبر آمدند گفتند، دوباره بگویید تا یادداشت کنیم. من دیدم منبر گرفت و این هم روال خوبی است. برای این که دسته‌بندی شده بود، ادبی بود و منظم بود. همین را پایه گذاشتم برای منبر‌های بعد.»

رفیعی البته این سال‌ها کمتر منبر می‌رود. او دلیل دوری‌اش از منبر را اینطور توضیح داده است: «من زیاد منبر نمی‌روم. من یک منبری حرفه‌ای نیستم. چون هیأت علمی هستم، تدریس دارم، کار اجرایی دارم. من الان به طور طبیعی شاید هفته‌ای یک یا دو منبر بروم. این هفته مثلاً من یک شب جمکران بودم. یک شب هم حرم. در مناسبت‌ها مثل دهه محرم هم غالباً دو منبر در روز بیشتر نمی‌روم.»

دفاع ناصر رفیعی از نظام

ناصر رفیعی از آن دست روحانیونی است که از عملکرد حاکمیت طی سال‌های گذشته دفاع کرده است و مشکلات موجود در ساختار کشور را طبیعی دانسته است و آن را دوران پیامبران و امامان مقایسه کرده است. ناصر رفیعی در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ در مصاحبه با مهدی نصیری سردبیر اسبق روزنامه کیهان به این موضوع اینطور واکنش نشان داده است: «انبیای اللهی و پیغمبر ما که به مردم گفته بودند «دین و دنیای شما را درست می‌کنیم» چقدر موفق بودند. واقعاً حضرت نوح نبی، حضرت رسول اکرم یا حضرت علی موفق بودند؟ در زمان آن‌ها شراب خوری یا اختلاس ریشه کن شد؟ من یاد ندارم در طول تاریخ نبی و وصی‌ای باشد که به همه خواسته هایش رسیده باشد.»

ناصر رفیعی و گرانی

رفیعی اگرچه از عملکرد حاکمیت دفاع می‌کند اما به هر حال او نیز از بی‌ثباتی بازار و مشکلات اقتصادی کشور گلایه‌هایی دارد. ناصر رفیعی با اشاره به شرایط سخت مردم گفته است: «همه مرا می‌شناسید. عاشق نظام و رهبری ام و جانم را هم در این راه نثار می‌کنم. اما تعارف نداریم، بازار بی ثبات است و دولت باید یک فکری کند. گرانی مردم را خسته کرده است. امروز آقایی به من گفت، اساسم را صاحبخانه به کوچه ریخته است. دولت برای جبران باید به مستاًجرین وام بدون بهره بدهد. اگر ندارید، پس از کجا به ابربدهکارا وام داده‌اید؟»


بیشتر بخوانید: ناصر نقویان کیست؟


سخنان ناصر رفیعی درباره حجاب

تاکنون قوانین سفت و سختی برای الزام زنان به حفظ حجاب اسلامی در کشور وضع شده است.اما برخی هستند که اعتقاد دارند حساسیت زیاد به این موضوع نتیجه عکس خواهد داد و بی تفاوتی مشکل را حل و مساله را عادی می‌کند. با اینحال رفیعی به قوانین سفت و سخت و فعالیت‌های فرهنگی برای گسترش رعایت حجاب در کشور اعتقاد دارد. ناصر رفیعی در اینباره می‌گوید: «اگر در بازار همه دروغ بگویند، قبح دروغ می‌ریزد؟ آیا امروز غرب با بازگذاشتن مساًله جنسی موفق شده است؟ در کشور‌های غربی مردان و زنان غریبه به مدت معلومی باهم شب و روز را می‌گذرانند؟ این دوام خانواده می‌آورد؟»

رفیعی همچنین در سال ۱۳۹۵ در اعتراض به پوشش برخی از زنان گفته است: «در ایام رحلت امام گیلان بودم، برخی از خیابان‌ها با اروپا فرق نداشت، برخی با بی‌حجابی محض و لباس‌های نیمه عریان حضور داشتند، چرا باید وضع استان گیلان اینگونه باشد؟ امر به معروف زبانی تعطیل شده‌است، کنترل نیروی انتظامی که روی کمربند و سرعت و… دارد ۱۰ درصد هم روی حجاب بگذارد، دولت فرهنگ را در کشور رها کرده‌است و این مسئله بسیار خطرناک است و برای نظام جمهوری اسلامی چنین شرایطی خوب نیست. نمی‌گویم کم‌حجابی یا بدحجابی، بلکه بی‌حجابی محض بود و آیا چنین وضعی شایسته نظام اسلامی است؟ باید حرمت‌ها در نظام اسلامی حفظ شود.»

البته این اظهارات با واکنش جبار کوچکی‌نژاد و غلامعلی جعفرزاده نمایندگان وقت استان گیلان روبرو شد و این دو رفیعی را «طلبه خاطی»‌ای خطاب کردند که به مردم گیلان توهین کرده است.

او در واکنش به نظر نمایندگان مجلس اینطور پاسخ داد: «قصد بنده توهین نبوده، بلکه مراد من برخی مسافران است که در ایام تعطیلات به این استان‌ها می‌روند و شئون اسلامی و دینی را رعایت نمی‌کنند. این تذکر به خاطر درخواست برخی مردم متدین گیلان از من بود. برخی مراجع از من به خاطر این تذکری که دادم تشکر کردند؛ این تذکری صرفاً به خاطر تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر بیان شد و جنبهٔ سیاسی نداشت.»

واکنش ناصر رفیعی به اعتراضات ۱۴۰۱

مرگ مهسا امینی اتفاقی بود که کشور را با هزینه‌های زیادی روبرو کرد. ناصر رفیعی که از جمله روحانیون نزدیک به حاکمیت است، در اعتراض به جان باختن طلبه‌ها و بسیجی‌ها گفته است: «طلبه‌هایی که شهید می‌شوند، بسیجی‌ها، نیروی انتظامی و ... بدانند که ما ملت شهادت هستیم. پس این حرف‌هایی که می‌زنم از روی ترس نیست و این سینه ما برای اسلام، انقلاب و نظام آماده است. مسئولان قوه قضاییه اگر نمی‌توانند برخورد کنند، اجازه دهند مردم به صحنه بیایند. تا کی مماشات باید کرد؟ تا کی کوتاهی و تماشا کردن؟ نباید اجازه داد افرادی، بچه‌های مردم را سلاخی کنند. آرتین‌ها و آرمان‌های عزیز را یتیم و شهید کنند. کسانی که یک طلبه را می‌کشند به جرم این است که او با خداست بنابراین این حرب با خدا و رسول الله است.»

پاسخ ناصر رفیعی به حسن آقامیری

حسن آقامیری مداح منتقد حاکمیت در یکی از سخنرانی‌های خود در ماه محرم با اشاره به توبه حر بن ریاحی محضر امام حسین(ع)، حملاتی را به مسئولین و نظام جمهوری اسلامی به خاطر طرد بعضی از چهره‌های هنری قبل از انقلاب صورت داده بود که این نوع اظهارنظر بازتاب زیادی داشت و همچنین گروهی از روحانیون را وادار به واکنش کرد. ناصر رفیعی در حاشیه تفسیر سوره حجرات در جامعةالمصطفی العالمیه شهر قم به آقامیری و گفته‌هایش اینطور پاسخ داد: «اولاً اینکه داد و فریاد می‌کنید و می‌گویید برید کنار، شما از فلانی بدتر هستید، با این حرف‌هایتان جور در نمی‌آید. ثانیا چرا نمی‌گویید عبیدالله حر جعفی به چه دلیل از کاروان امام حسین جدا شد؟ زیرا او امتیاز می‌خواست و امام حسین نپذیرفت. از کسی که مانده و می‌گوید خوب کردم و پیشمان هم نیست، دفاع می‌کنید. او با حر فرق دارد. از کسی دفاع می‌کنید که عذرخواهی کوچکش نمی‌کند. حر گردن کج کرد و گفت: توبه من را می‌پذیری؟ من این تفکر [آقامیری]را از داعش خطرناک‌تر می‌دانم.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
فرید ذوالقدر
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
خدا الهی امثال آقای دکتر رفیعی را حفظ و زیاد کند.چرا بیخودی توهین میکنید اگر فهم اظهارات ایشان را دارید حتما گوش کنید تا متوجه شوید که چقدر فرهیخته،با سواد،ولایتی و مهربان هستند. کسی که وطنش را دوست دارد دین و انقلابش را احترام میکندبه کرامت انسان معتقد است، باید توهین بشنود و افراد بی وطن خودفروخته نه؟؟؟!!!!!
مریم نیک دل
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
واقعا متاسفم برای اون دسته از افراد که به با سوادترین روحانی که قشنگترین سخنرانیهای دینی و سیاسی انجام میده و از شنیدن صحبتاش آدم لذت می‌بره بازهم انگ بی سوادی میزنن ،اینا جز شاگردان شیطان و نفهم ترین آفراد هستن که همیشه و در همه حال مقرض وشاکی نصبت به روحانیت و حتی اولیا خدا هستن

ولی ما دعا میکنیم خدا یا از عمر ما کم کن و به عمر امسال دکتر رفیعی اضافه کن
ناشناس
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
تملق گوی حاکمان ...
ناشناس
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
منافقین اسلام خوار
ناشناس
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
عقب افتادگان
ناشناس
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خیلی برای شما وضع مردم مهم نیست مهم براتون اینه حکومت هرطرف بودمامی ریم اون طرف مقابل!
ناشناس
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
یک بی سواد - حکومتی که کوچکترین فایده ای برای کشور و مردم ندا رد که سهل است - زیان هم دارد
ناشناس
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دمت گرم آقای رفیعی . در واکنش به ماجرای اغتشاشات خیلی خوب فرمودید . نباید اجازه داد افرادی، بچه‌های مردم را سلاخی کنند. آرتین‌ها و آرمان‌های عزیز را یتیم و شهید کنند. کسانی که یک طلبه را می‌کشند به جرم این است که او با خداست بنابراین این حرب با خدا و رسول الله است.» از قوه قضاییه تقاضا داریم قاتلین شهید آرمان علی وردی و شهدای شاهچراغ را اعدام و مجازات کنند . #پایان_مماشات
رویداد انتشار بده .
ناشناس
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
عمرو عاص کیست
منافقی که حکومت فاسد بنی امیه رو تطهیر میکرد و و مخالفین از جمله امام علی رو تخریب
واسه معاویه فضیلت میساخت
واسه علی نعوذ بالله رذیلت
ناشناس
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
اخوند درباری
نظرات شما