رویداد۲۴ لایحه پر سر و صدای حجاب و عفاف پس از، اما و اگرها و انتقادات از سوی برخی روحانیون، مسئولان و مردم بالاخره در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ لایحهای که بسیاری بر این باور هستند صرفا جرم انگاری است و از مقوله فرهنگ در آن صحبتی نشده است.
در بند الف ماده ۱، مأمورین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که ضابط قوه قضائی محسوب میشوند مکلف شده اند نسبت به اشخاصی که در ملاء عام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی اقدام به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب مینمایند در مرتبه اول و از طرق مقتضی یا با استفاده از فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند نظیر ارسال پیامک تذکر دهند.
در بندهای دیگر این لایحه از جرایم نقدی و برخورد صحبت شده است که در یک بند گفته شده است، برهنگی بخشی از بدن و یا پوشیدن لباسهای نازک بدن نما و یا چسبان ملاً عام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی مرتکب مطابق ترتیبات مقرر در بند (الف) در مرتبه اول مشمول جریمهای معادل حداکثر جزای نقدی درجه هفت خواهد شد؛ و در قسمتی از آن آمده است، در صورتی که مرتکب ظرف یک ماه پس از ابلاغ مبلغ جریمه از پرداخت آن خودداری کند، ضمن دو برابر شدن جریمه فراجا مراتب را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میکند تا از طریق حساب بانکی فرد متخلف، مبلغ جریمه وصول و نتیجه به وی اعلام شود در صورتی که به هر دلیل امکان وصول جریمه وجود نداشته باشد کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری از ارائه هرگونه خدمات بانکی و اعتباری از جمله صدور و یا تمدید کارت بانکی تا زمان پرداخت جرایم مذبور ممنوع است.
همچنین بندی در ارتباط با افراد مشهور آورد شده است که: هرگاه اشخاصی که به واسطه فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی دارای شهرت و تأثیر گذاری اجتماعی هستند مرتکب رفتارهای موضوع این قانون شوند، علاوه بر اعمال جریمه موضوع ماده (۱) این قانون و لغو کلیه امتیازات، تخفیفات و معافیتهای اعطایی با حکم مرجع قضائی به محرومیت از فعالیت حرفهای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ماه تا یک سال محکوم میشوند.
در خصوص افراد سازمان یافته گفته شده: اشخاصی که به صورت سازمان یافته یا با تبانی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی بیگانگان مرتکب رفتارهای موضوع این قانون شوند چنانچه مشمول مجازات شدیدتری نباشند در همان مرتبه نخست علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و متناسب با جرم ارتکابی و شرایط و وضعیت مرتکب به یک یا دو مورد از مجازاتهای موضوع ماده (۲۳) قانون مجازات اسلامی و حبس درجه پنج محکوم میشوند.
اشخاصی که در فضای مجازی مبادرت به تبلیغ علیه حجاب کنند فراجا در مرتبه اول علاوه بر حذف صفحه یا صفحات مجازی با پایگاه اطلاع رسانی به آنان تذکر میدهد، چنانچه مرتکب به فعالیت خود ادامه دهد، در مرتبه دوم فراجا علاوه بر حذف صفحه یا صفحات مجازی یا پایگاه اطلاع رسانی و محرومیت از هر گونه فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ماه تا شش ماه وی را معادل حداکثر جزای نقدی درجه پنج جریمه میکند و در مرتبه سوم به بعد علاوه بر اعمال جریمه و محرومیت مرتبه دوم، مرتکب به مراجع قضائی معرفی میشود و علاوه بر حذف صفحه یا صفحات مجازی یا پایگاه اطلاع رسانی به یکی از مجازاتهای حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی به مدت یک تا دو سال محکوم میشود در صورت عدم امکان محرومیت از فعالیت در فضای مجازی مجازات جزای نقدی وی یک درجه تشدید میگردد.
اشخاصی که به هر نحو متعرض پوشش بانوان محجبه شوند و یا با الفاظ و اعمال مغایر شئون و حیثیت در فضای واقعی یا مجازی به حجاب یا افراد محجبه به جهت رعایت حجاب توهین نمایند علاوه بر مجازات مقرر در ماده (۶۱۹) قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده به جزای نقدی درجه پنج و یک یا دو مورد از مجازاتهای مذکور در ماده (۲۳) قانون مجازات اسلامی- مصوب ۱۳۹۲ -متناسب با جرم و خصوصیات مرتکب محکوم خواهند شد.
بر اساس این لایجه، چنانچه هر یک از صاحبان مدیران و متصدیان حرف صنوف و اماکن عمومی اعم از دولتی و غیردولتی از قبیل فروشگاهها، رستورانها سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری در محل فعالیت شغلی خود مرتکب رفتار موضوع ماده (۱) این قانون شوند علاوه بر جرایم و مجازاتهای مقرر در مرتبه اول اخطار تعطیلی دریافت نموده و در مرتبه دوم تا یک هفته و در مرتبه سوم تا دو هفته اماکن یا واحد مربوط توسط ضابطین فراجا و یا حسب مقررات صنفی توسط مرجع ذی صلاح تعطیل میشوند و تا یکسال از کلیه امتیازات تخفیفات و معافیتهای اعطایی از جمله معافیتهای مالیاتی و تعرفههای دولتی در ارائه خدمات عمومی محروم خواهند شد.
در ادامه این لایحه پیشنهادی آمده، با توجه به حساسیتهای موجود هفته قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف به صورت یک فوریت با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند و با بررسی دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف با ۱۳۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
در این جلسه ابتدا نماینده دولت در موافقت دوفوریتی گفت: لایحه برگرفته از ساعتها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران محترم قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است تا آنچه را که این روزها توسط اکثریتی از اقلیت غافل به عنوان خودنمایی و بیتوجهی به هنجارهای اسلامی صورت میگیرد دعوت و تذکر و نهایتاً جرایم مالی و محدودیتهای اجتماعی به خود آیند و از بازیچه شدن برای معاندین دست بردارند. در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفتهاند پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بیتوجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت.
امیرحسین بانکی پور فرد نماینده مردم اصفهان در موافقت با دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب گفت: حدود یکسال است که قلب خانواده شهدا جریحه دار شده و همه دلسوزان و کسانی که به این کشور عشق میورزند، نگران شدهاند. جوامع فرانسه و اروپایی از جوامع عفیفانه و خانواده محور بودند، اما با ورود برهنگی به این جوامع، خانوادهها طی ۲۰۰ سال از هم پاشیده شدند. در فنلاند این اتفاق طی ۳۰ سال رخ داد و اگر در ایران برهنگی وارد شود، خانواده ظرف ۳ سال از هم پاشیده میشود. حجاب تا امروز مانع ورود برهنگی به جامعه بوده است. بسیاری از خانوادهها در ایران حجاب را قبول دارند و درک میکنند که اگر حجاب نباشد، خانوادهها دچار مشکل خواهند شد، بنابراین سخن واحدی باید از نظام صادر شود؛ و در ادامه فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در موافقت با این لایحه نیز گفت: حجاب علاوه بر اینکه مرز تمدنی ما در مقابل فرهنگ برهنگی غرب است نقطه تمایز ما در مشارکت اجتماعی زنان مسلمان با رویکرد متفاوت و حفظ رویکرد عفیفانه دنبال میکند. اهتمام به این موضوع و بررسی دو فوریت آن علاوه بر نشان دادن جایگاه ممتاز و متمایز هویتی و تاریخی حجاب یک اقدام راهبردی است به ویژه در مقابل تهاجم پیچیده و چند لایه دشمن و اضمحلال خانواده و تزلزل عفت ورزی و حیاورزی یک اقدام ضروری است.
قاسم پور همچنان اظهار کرد: بررسی دوفوریت این لایحه یک فرصت برای اجماع اتخاذ فرهنگی واحد است البته نکاتی نسبت به این لایحه توسط برخی از کارشناسان مطرح شده، اما بررسی این مسئله در کمیسیونهای تخصصی مجلس فرصتی برای کارشناسی عالمانه است. لایحه براساس رویکرد تعزیری نوشته شده و از انتقاداتی که در فضای کارشناسی و مجلس نسبت به لایحه بوده همین اتخاذ صرف رویکرد سلبی است، اما در کنار آن رویکرد ایجابی و فرهنگی بسیار مهم است و در مجلس فرصت داریم تا به آنها بپردازیم. همه دستگاهها باید نقش آفرین شوند تا نظام مسائل مربوط به فرهنگ عفاف و حجاب در کنار هم دنبال شود.
بیشتر بخوانید: نسخه نهایی لایحه «حجاب» دولت؛ دو سال حبس یا ۲۴ میلیون تومان جریمه کدام زنان است؟
در این جلسه جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان یکی از مخالفان دو فوریت این لایحه، با تأکید بر اینکه هیچ شکی در اجرای احکام الهی از سوی مردم نیست، گفت: یکی از وظایف حکومت اسلامی اجرای احکام الهی در جامعه و هدایت آن به سمت انجام قوانین الهی است. معتقدیم این لایحه بیشتر از اینکه مشکل حجاب را حل کند، پوست خربزهای زیر پای مجلس است. قوه قضائیه این لایحه را طراحی کرده، اما تاختن آن بر ما است که میگویند چرا دین و خدا را قبول ندارید اگر به وضعیت مساجد و صفوف نماز در این مکانها بنگرید میبینید که کسی در آنها حضور ندارد. جایگاه والدین در خانوادهها را ببینید، رابطه اخلاقی را بنگرید؛ اسلام مجموعهای از احکام به هم پیوسته است. شما نمیتوانید از مساجد و افراد مؤمن و مکانهای فرهنگی حمایت نکنید، اما بخواهید برای حجاب جریمه نقدی تعیین کنید. آیا خداوند از صدر اسلام نمیتوانست برای مردم جریمه نقدی تعیین کند؟ کار اخلاقی و دینی و جهادی، کار دل است و مردم باید به صورت دلی به آن اعتقاد داشته باشند.
رحیمی جهان آبادی اضافه کرد:، اما این لایحه یک لایحه غیرکارشناسی است و نتوانسته است درد جامعه را ریشه یابی کرده است. این لایحه جریمه بی حجابی را همچون جریمه رانندگی تعیین کرده است که با تصویب دو فوریت و اجرای آن، مشکل بیحجابی حل نمیشود. این لایحه یک امر اعتقادی، الهی، جهادی و اخلاقی را که خدا، رسول (ص) و همه بزرگان دین بر آن تأکید کردهاند به موضوعی مانند نبستن کمربند خودرو تبدیل کرده که دردی را دوا نمیکند و بیشتر توهین به جامعه، دین و اعتقادات دینی است باید لایحهای بررسی شود که باور دینی در مردم تعمیق شده و بدانند که این هستی خالقی دارد که این خالق، امری دارد که باید نماز و روزه ادا شده و حجاب رعایت شود. امروز در بسیاری از کشورها که چنین قانونی ندارند رعایت حجاب به خوبی انجام میگیرد.
شیوا قاسمی پور نیز به عنوان مخالف دیگر بررسی دو فوریت این لایحه با بیان اینکه کسی در مجلس مخالف لایحه حجاب نیست، گفت: مخالفت به دلیل عدم بازدارندگی این لایحه است و به نظر میرسد کسانی که آن را تدوین کردهاند، فهم درستی از دین نداشته اند. لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد و اینکه با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کردهام چرا که اگر با این محتوا به تصویب برسد به واسطه این تضادها با تنشهای زیاد در کنار عدم اجرای قانون مواجه میشویم. زمانی زنان ما در پشت جبهههای جنگ دفاع جانانه داشتند و امروز نباید مقابل آنها ایستاد و بخشی از جامعه را دارای تنش کرد تا نگاه جهانی نیز به ما تغییر کند..
در این راستا محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این باب که یک فوریت این مسئله تصویب شد به این معنا نیست که مجلس به اهمیت این موضوع توجه نداشت، قطعا این موضوع از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است، واقعیت این است که این لایحه فقط جنبه جرم انگاری داشته، موضوع مربوط به حجاب قبل از اینکه بحث قضائی و جرم انگاری داشته باشد، یک بحث فرهنگی، اجتماعی، شرعی و یک بحث فلسفی است و از همه مهمتر یک موضوع هویتی ما در انقلاب اسلامی و ایران عزیز است و بحث تمدنی ما محسوب میشود. در گزارشی که کمیسیون فرهنگی قرائت کرد ۳۲ دستگاه که وظیفه فرهنگی و اجتماعی دارند در این موضوع قصور داشته اند، باید قانون قوی و جامعی بنویسیم و وظیفه خودمان را به درستی عمل کنیم. از اینکه دوستان به یک فوریت برای دقت در تکمیل این کار رأی دادند تشکر میکنم. مطمئن باشید در اسرع وقت، ولی با طرحی جامع و کامل در خدمت شما هستیم.
در شامگاه پنج شنبه نشست تخصصی از سلسله نشستها بررسی ابعاد مختلف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در مشهد با حضور جمعی از نخبگان، صاحب نظران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه پژوهشگر و فعال حوزه عفاف وحجاب گفت: این لایحه به صورت بلندمدت جوابگوی جامعه مذهبی نیست و مشکلی از حجاب را حل نمیکند، حتی برخی غیرمذهبیها نگران وضعیت حجاب هستند. معاون خواهران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فردوسی در این بحث افزود: فقط یک جنبه بحث حجاب قضائی است، نه همه ابعاد آن و لایحهای که تنها وجه جرم انگاری دارد، نمیتواند فرهنگ حجاب را در جامعه تسری دهد. دبیر کارگروه عفاف دانشگاه فردوسی نیز تصریح کرد: مسئله اصلی در وضعیت کنونی عفاف است که متاسفانه به آن بیتوجهی میشود و نتایج سند ۲۰۳۰ در حال دیده شده است و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بیان داشت: لایحه عفاف و حجاب جنبه تنبهیی دارد و نتیجه عکس میدهد، کاری که بعد فرهنگی دارد را قضائی میکنیم، آیات قرآن عفت را مطرح کردهاند و جنبه اخروی آن را به ما میگویند..
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن تاکید بر بررسی دیدگاههای مختلف درخصوص لایحه عفاف و حجاب گفت: باید بدانیم ناگزیریم در حداقل زمان، دقیقترین تصمیمگیری ممکن را با خرد جمعی از طریق جمع سپاری انجام دهیم. فناوری، این فرصت را ایجاد کرده که موضوعات را به صورت جمع سپاری پیش ببریم و دیدگاههای مختلف درباره این لایحه پس از شنیده شدن و جمعآوری به صورت حرفهای در مرکز پژوهشها و کمیسیون تخصصی به قانون تبدیل شود.
در این باره سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم یزد (تفت / میبد) و عضو کمیسیون بهداشت و درمان به خبرنگار جماران گفت: به فرموده حضرت آقا بحث حجاب و عفاف واجب شرعی و سیاسی است که دغدغهی جدی متدینین و مردم عزیز کشور است. ما باید لایحهای را مصوب کنیم که عملیاتی و اجرایی باشد. به صرف اینکه ما قانونی را مصوب کرده باشیم که صرفا بحث جرمانگاری در آن دیده شود نمیتواند موفق باشد یعنی آن هدفی که قانون گذار و دولت برای ارائه لایحه دارد قطعا تامین نخواهد کرد. بحثی که در روز سهشنبه رد شد دو فوریتی لایحه بود نه مخالفت با آن که قطعا مجلس با لایحه که به شکل قانون در بیاید موافق است.
وی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که یک فرجه زمانی کافی داشته باشیم تا بر روی لایحه حجاب و عفاف کارهای کارشناسی انجام شود و نقاط ضعف آن مرتقع شود و موارد فرهنگی، اجتماعی و فقهی که مهم است در نگاه پیشگیرانه و اجرایی شدن آن را ببینیم که پیشنهاد ما این بود که به جای دو فوریت، یک فوریت آن را مصوب کنید که کمیسیون قضایی و فرهنگی زمان کافی داشته باشد که بتواند از چهرههای نخبه استفاده کند و طرح جامع و کامل با نگاه همه جوانب و از همه مهمتر همه ارگانهای درگیر برای فعالیت خودشان در این لایحه دیده شود که کار درست انجام شود و اجرایی شود.
نماینده مردم تفت و میبد در پاسخ به این سوال که مجلس در مقابل تندروها چه واکنشی خواهد داشت، تصریح کرد: این مسئله دغدغه جدی برخی افراد است و این به معنای تندرو و کندرو نیست در اینکه ما امروز دغدغه جدی در حوزه حجاب و عفاف داریم و به آن مبتلا هستیم کسی نمیتواند آن را انکار کند. در این که باید بستر قانونی برای آن فراهم کنیم کسی شک ندارد، ما گفتیم که به این لایحه تک بعدی نگاه نشود، صحبت این بود که هم جنبههای پیشگیرانه، فرهنگی جامع و کامل، علمی، اجتماعی، فقهی و جرم را ببینیم که تکالیف تمام دستگاهها از نظر قانونی مشخص شود و کار جامعی اتفاق بیافتد که به هدف برسیم. هدف ما این است که بیحجابی را در این کشور ریشه کن کنیم. بعضی دوستان دغدغه جدی دارند و فکر میکنم باید هر چه زودتر این اتفاق بیافتد.
وی در پایان افزود: یک فوریتی شد یعنی یک اولویت به این طرح داده شد. دکتر قالیباف نیز گفت جلسات به صورت مستمر صورت بگیرد که ما بتوانیم در کمترین زمان ممکن در دستور کار مجلس قرار دهیم.
یعقوب رضازاده نماینده مردم آذربایجان غربی (سلماس) و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز به خبرنگار جماران گفت: لایحه عفاف و حجاب فعلا در کمیسیون تخصصی خودش قابل بررسی و مربوط به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است و قطعا ما به دنبال این هستیم که این لایحه عفاف و حجاب را که از طرف دولت مطرح شده در کمیسیون کاملا نهایی شود و صحن مجلس بیاید و قانونی تصویب شود که شفاف و قابل اجرا باشد و هم اینکه خدای ناکرده مشکلات و حوادث اجتماعی در کشور ما به همراه نداشته باشد.
این نماینده مجلس در خصوص انتقادات نسبت به این لایحه، افزود: حجاب یک موضوع ملی، دینی، اجتماعی است. قانون کشور ما جمهوری اسلامی است و لائیک نیست که بیحجابی و یا بد حجابی در کشور رواج داده شود و ما دوست داریم که قانون عفاف و حجاب در کشور رعایت شود، اما خدایی ناکرده منجر به تنشهای اجتماعی نباشد و قانونی شفاف، با اعتدال کامل و با رعایت تمام اصول موازین جمهوری اسلامی باشد.
علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقاد چند روز قب دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی از عدم وجود برخی مجازاتها نظیر تبعید در لایحه حجاب به خبرنگار جماران گفت: مجلس تصمیم گیرنده است و این لایحه است. لایحه یعنی دولت میتواند آن را اجرا کند. حجاب هم یک بحث فرهنگی عقیدتی است و با اجبار نمیشود و باید محتاطانه از کنار آن گذشت و بیشتر ارشاد کرد و ضد انقلابها هم تنها کاری که میکنند روی حجاب مانور میدهند و به نظرم باید خیلی هوشمندانه و مدبرانه در کنارش بود و نباید جامعه را تحریک کرد و ولنگاری باشد. کسی که از تبعید میگوید خواهش میکنم فکری برای زنهای خیابانی کند، آنها هم آدم هستند و وقتی با آنها صحبتی میشوند، میگویند شغلی نداریم و از شوهرم جدا شدم، وظیفه من به عنوان نماینده است که امکانات در اختیارش بگذارم و شغل به وجود بیاورم، چه کسی دلش میخواهد اینگونه به او بیحرمتی شود ما ابتدا باید راه حل داشته باشیم و اگر کسی با امکاناتی که در اختیارش گذاشتیم باز قصد خراب کردن جامعه را داشت آن موقع باید با توجه به قانونی که تصویب میشود برخورد کرد..
پاک فطرت با بیان اینکه، چون در لایحه حجاب و عفاف به مسائل فرهنگی پرداخته نشد مجلس به دو فوریتی رای نداد و یک فوریت را تائید کرد، گفت: لایحه به کمیسیونهای مربوطه رفت تا به صورت دقیق بررسی شود تا مسائل فرهنگی را ببیند که از نظر بنده مسائل فرهنگی قالب بر مسائل انتظامی است و مسئله دیگری که در آن دیده نشده حجاب مردها است، از نظر من حجاب مردها مهمتر از زنها است و نکتهی دیگر مزاحمت مردها برای خانمها بوجود میآوردند و امروز قانونی برای آن وجود ندارد برای خانمی در خیابان بوق میزنند و مزاحمت ایجاد میکنند. در بحث حجاب زن و مرد ندارد و همیشه فکر میکنیم زن باید حجاب داشته باشد در حالیکه مرد هم باید حجاب داشته باشد. به نظر من از دهان مرد هم حجاب است که چه چیزی را بیان میکند، خیلی از مسائل دیگر باید در آن بیاید و از نظر بنده این لایحه ناقص است.
نماینده مردم شیراز در پاسخ به سوال که آیا مجلس تحت تاثیر نظرات ائمه جمعه و دیگر افراد قرار میگیرد: نه قرار نمیگیریم. مقام معظم رهبری فرمودند در قوانینی که تصویب میکنید سعی کنید جوزده نشوید و سعی کنید احساساتی برخورد نکنید. نماینده باید ۸۵ میلیون جمعیت را ببیند و بنده که در خدمت شما هستم نماینده ۸۵ میلیون جمعیت هستم و باید کاری کنم که فرهنگ ایرانی اسلامی قالب شود، بنابراین فکر میکنم که اساس مجلس در بحث حجاب است و البته وضع فعلی هم خیلی قابل قبول نیست و خیلی حجاب در دو تار مو نیست و حجاب خیلی چیزها است که مجلس هم به این نتیجه رسیده که باید وقت بگذارد و با دقت انجام دهد.
احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی درباره بازدارندگی این طرح به خبرنگار جماران گفت: آنچه که قوه قضائیه نوشته بود با اصلاحاتی در ۱۰ تا ۱۸ ماده بازدارندگی ندارد. یعنی اگر خوشبینانه به این طرح نگاه کنم و و اگر بخواهد جامعه را اصلاح کند و جلوی هنجارشکنی را بگیرد ۵۰ الی ۶۰ درصد است. ما بر روی جرائم نقدی متمرکز شدیم که این راهکارش نیست؛ بنابراین باید یک راهکاری ایجاد شود که بازدارندگی داشته باشد، خصوصا که برخی از قسمتهای آن مبهم است، به طور مثال، برای بار چندم قوه قضائیه معرفی کند! حال در این صورت قوه قضاییه باید دقیقا چه کاری انجام دهد و چه شود؟! و این ابهام دارد و اگر همین را به شورای نگهبان دهیم ابهام آن را رفع خواهد کرد، لذا دارای نقص بسیار است و بازدارندگی در آن وجود ندارد و بیشتر بر روی جرائم نقدی متمرکز و نگاه قضایی به آن شده است، عفاف حجاب ابعاد مختلفی دارد که به آن توجهی نشده است.
وی ادامه داد: دوفوریتی این لایحه رای نیاورد به این خاطر که بر طبق قانون در کمترین زمان در دستور کار قرار داده میشد و نگاه دوستان به این بود که لایحه به این مهمی را نمیتوان به صورت دو فوریتی به آن پرداخت؛ بنابراین باید زمانی را به آن اختصاص دهیم که کار تخصصی در کمیسیون صورت بگیرد تا در یک مدت زمان مناسب به صورت یک قانون خوب در بیاید.
فلاحی در پاسخ به این سوال که چرا به مسئله فرهنگی در این لایحه پرداخته نشده است، گفت: مجلس در گذشته یکسری طرحها داشت و روی آن کار کرده بود. چون ما مامور به پذیرش لایحه بودیم، طرح را مجلس کنار گذاشته بود و طبیعتا در اصلاح لایحه، کار و هماهنگیهایی که با دستگاه قضایی و دولت در کمیسیونها خواهیم داشت و با تعاملاتی که وجود دارد، آن بندهایی که خلا مربوط به فرهنگی و ... را دارد گنجانده خواهد شد.
نماینده مردم همدان در واکنش به اظهارات مثبت و منفی افراد نسبت به لایحه حجاب و عفاف که آیا مجلس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، افزود: ما باید کار قانونی خود را انجام دهیم و این قانون باید جامع و دارای بازدارندگی باشد، نمیشود قانون را بعد از یک یا دو ماه تغییر داد و باید طوری باشد تا در یک مدت زمانی قابلیت اجرایی داشته باشد و جنبههای مختلف را در نظر بگیریم. ما باید لایحه را بپذیریم، به خصوص که قرار است تغییراتی را در آن اعمال کنیم. با توجه به اینکه بسیاری از متدینین میگفتند که این لایحه را نپذیرید، اما ما لایحه را با این شرط که اصلاحاتی انجام بگیرد پذیرفتیم.
عضو کمیسیون آموزش در این خصوص که سلبریتیها در این امر تا چه اندازه میتوانند تاثیرگذار باشند، گفت: سلبریتیها متاسفانه توانستند در جامعه فضا را به سمت و سوی خواستن بردند و فکر میکنم اگر مقداری آن صلاحیت و فرهنگها و انتظارات جامعه را در نظر میگرفتند و با مسائل قانونی و شرعی همراهی میکردند قطعا کار به اینجا نمیکشید.
فلاحی در پایان از روند این لایحه بیان داشت: لایحه به کمیسیون قضایی فرستاده شده است و صحبتهایی که کمیسیون قضائی و فرهنگی داشتهاند مشترکا این کارها پیش میبرند. البته باید بدانیم که وقتی به کمیسیون سپرده میشود الزاما به این معنا نیست که تنها نمایندگان آن کمیسیون نظر میدهند حتی در آنجا نمایندگان دیگر حاضر شده و نظر میدهند و در صحن هم همهی نمایندگان حق نظر دارند.
حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم اصفهان (لنجان) در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران در خصوص یک فوریتی شدن لایحه حجاب و عفاف، گفت: یک فوریتی شدن لایحه حجاب و عفاف به این دلیل بود که مجلس میخواست در یک زمان مناسب با راهاندازی کمیسیون ویژه در یک زمان مقتضی و مناسب این لایحه را بررسی کند. اگر دو فوریتی میشد از هفته آینده به صحن میآمد و مباحث با سرعت و فوریت پیگیری میشد. اما صحن به یک فوریتی رای داد که به نظر من در یک فرصت مناسب مجلس باید طرحی را ایجاد کند که بازدارنده باشد و احتمال زیاد کمیسیون ویژهای برای آن تشکیل میشود، از جمله کمیسیون فرهنگی، قضائی و احتمالا کمیسیونهای دیگری نیز خواهد بود..
رجایی در خصوص اظهارات برخی ائمه جمعه، مردم در فضای مجازی، افزود: دوستانی که از ابتدا لایحه را قضاوت کردند آن را نخوانده بودند. صرفا در ۲،۳ مواردی که جرمانگاری و نسبتا چشم پوشی شده بود را دقت کرده بودند. مواضع جامع نبودند و افراد لایحه را به عنوان یک بسته کامل ندیده بودند؛ به طور مثال، پلیس اگر خانم بیحجابی را در تاکسی دیده بود راننده را جریمه میکند که یک عده فقط این را دیده بودند که این جرم انگار شده و یا پلیس اگر خانمی را دید نباید با سلام و صلوات مشاهده کند، قضاوتها کامل نبود، لایحه باید به صورت یک پک کامل دیده شود، در حال حاضر هیچ چیزی معلوم نیست و شاید نظرات قوه قضاییه و یا قوه مجریه رای لازم را به همراه داشته باشد، باید ببینم مجلس در فرآیند اعلام نظر نمایندگان در کمیسیون مشترک یا مختلف چه تصمیمی میگیرد. این مسئله ابعاد اجتماعی، قضایی و فرهنگی و حتی در مواردی امنیتی است. قاعدتا کمیسیونهای مربوطه این لایحه به خاطر تعدد جنبههای آن هر کدام نظراتی دارند که باید منتظر باشیم نمایندگان به عنوان متخصص در حوزههای تخصصی خودشان نظرات خود را اعلام کنند تا در نهایت به صحن بیاید.
عضو کمیسیون اجتماعی درباره دوقطبی کردن این مسئله توسط عدهای تصریح کرد: مجلس به دنبال این است فضای دو قطبی ایجاد نشود. در عین حال که آزادیهای مشروع مردم در آن دیده شود در عین حال باید قانون نیز رعایت شود که این نیاز به کار کارشناسی و دقیق دارد و یک کار فوری و دفعی نیست و نباید نگاه ما به مسئله حجاب صرفا اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی باشد مسئله حجاب در کشورمان قانونی، مذهبی و اجتماعی است باید نظرات دیگر سنجیده شود و در نهایت به صورت قانون در بیاید.
نماینده مردم اصفهان (لنجان) در پاسخ به این سوال که آیا در این لایحه از حجاب آقایان هم گفته شده است، گفت: کلمه حجاب ندارد، اما به هرگونه تعرض اشاره شده است. اگر فردی در شرایط خاصی تعارضی یا باعث سلب امنیت یکی از بانوان شود آنجا به آن یکسری اشاراتی شده است. زیرا ما در خصوص این موضوعات قبلا قانون داشتیم به این خاطر به آن اشاره نشده است. اگر مردی مزاحمتی برای خانمی ایجاد کند اگر در محیط اداری باشد به عنوان یک کارمند مجازات درجه ۶ برای آن گذاشتند اگر بیرون و یا در شرایط دیگر باشد متفاوت است ما در این خصوص قانون داریم، ولی در حال حاضر بحثی که در خصوص این لایحه وجود دارد آن بیبندباریهایی است که جدیدا ایجاد شده و برای پیشگیری و بازدارنده بودن این قانون باید کار شود که شرایط به سمت جریح دار شدن مردم نرود.
که بتونن از ج ا ،رد بشن .. ج ا باید تبدیل بشه به عبرت تاریخ،یه خاطره تلخ تاریخی
خدایا خودت این وحشی های افسار گسیخته رو
به سمت طویله تاریخ هدایت کن
آمین