صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 29
کد خبر: ۳۴۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۸ تير ۱۴۰۲

بهترین روغن برای کلسترول بالا

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم دنیا دارند کلسترول بالاست که باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند. این افراد باید در مصرف روغن هم دقت کنید.

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم دنیا دارند کلسترول بالاست که باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند. این افراد باید در مصرف روغن هم دقت کنید.

بسیاری از مردم گمان می‌کنند روغن به هر شکلی بد است و باید از آن تا می‌توانند دوری کنند. اما واقعیت این است که
مصرف درست و به‌جای روغن‌های مناسب نه تنها زیان‌آور نیست بل‌که به بدن برای حفظ تن‌درستی هم کمک می‌کند. برای نمونه روغن خوراکی مناسب می‌تواند در رشد سلول‌ها، محافظت از اندام‌های داخلی و جذب بیش‌تر مواد مغذی مؤثر واقع شود و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. واقعیت این است که بدن انسان برای جذب مواد مغذی با پایه‌ی چربی، مانند ویتامین‌های آ، د،‌ای و کا و بتا کاروتین‌ها، به مصرف روغن احتیاج دارد. در این میان آن‌چه به طور جدی مورد بحث متخصصان تغذیه قرار گرفته، انتخاب بهترین روغن‌های خوراکی برای برطرف کردن نیاز‌های بدن است.

فواید روغن خوراکی برای بدن

شاید برای شما هم این پرسش مطرح باشد که به‌راستی روغن خوب چه ویژگی‌هایی دارد و برای بدن چه فوایدی دارد. بهترین روغن خوراکی روغنیست که به القای احساس سیری پس از صرف یک وعده‌ی غذایی نسبتا کامل کمک کند. به گفته متخصصان تغذیه بدن چربی و پروتئین را به مراتب آهسته‌تر از کربوهیدرات تجزیه و جذب می‌کند. بنابراین، استفاده از روغن مناسب می‌تواند به القای احساس سیری و حفظ وزنی متعادل کمک کند. به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید بهترین روغن خوراکی برای چاقی، روغن‌های مایع و گیاهی هستند.

اگر رژیم لاغری دارید و یا می‌خواهید وزنتان را پایین بیاورید باید بدانید که نباید از روغن‌های جامد و حیوانی استفاده کنید. این روغن‌ها نه تنها سبب افزایش وزن بدن می‌شود بل‌که تن‌درستی را هم به مخاطره می‌اندازند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آن‌گونه‌که پژوهش‌گران می‌گویند زنان ۳۱ سال به بالا به روزانه ۵ قاشق چای‌خوری روغن نیاز دارند که این میزان برای مردان در این گروه سنی یک قاشق چای‌خوری بیش‌تر است. برای انتخاب و خرید بهترین روغن خوراکی، به دنبال انواعی باشید که به جای چربی‌های اشباع‌شده، سرشار از چربی‌های تک‌سیرنشده یا غیراشباع باشند. این چربی‌ها احتمال ابتلا به نارسایی‌های قلبی را کاهش می‌دهند و نیاز‌های بدن را هم تأمین می‌کنند.

در این نوشته می‌خواهیم شما را با روغن‌های سودمندی آشنا کنیم که با داشتن کلسترول بالا هم بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و نگرانی نداشته باشید. با ما همراه باشید.

روغن زیتون

نام‌آشناترین روغن‌ها برای ما روغن زیتون است. امروز همه می‌دانیم که یکی از بهترین رژیم‌های غذایی در دنیا و البته سالم‌ترینشان رژیم مدیترانه‌ایست.

روغن زیتون یکی از اجزای جدانشدنی رژیم‌های غذایی سالم مدیترانه‌ای است. از این روغن در انواع سالادها، پاستا‌ها و نان‌ها استفاده می‌شود و از دیده‌ی بسیاری از متخصصین تغذیه بهترین روغن برای کبد چرب است.

یکی دیگر از دلایلی که روغن زیتون را تبدیل به بهترین روغن خوراکی می‌کند، توانایی آن در پیش‌گیری از ابتلا به آلزایمر است.

پژوهش‌ها هم‌چنین نشان می‌دهند روغن زیتون در بهبود سلامت قلب نقش شایانی دارد. روغن زیتون فرابکر، در مقایسه با سایر روغن‌ها، بهترین روغن خوراکی از حیث دارا بودن مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع‌نشده است. این نوع چربی می‌تواند در کاهش میزان کلسترول زیان‌بار بدن مؤثر واقع شود. در مطالعه‌ای علمی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مشخص شد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روزانه ۴ قاشق چای‌خوری روغن زیتون، در بهبود میزان کلسترول مفید بدن به شدت موفق بوده است. از این رو، می‌توان روغن زیتون را بهترین روغن برای چاقی هم قلمداد کرد.

شاید با خود بگویید بسیار خوب، اما چون نمی‌توان این روغن را حرارت داد نمی‌تواند برای آشپزی گزینه کاملی باشد، اما باید بگوییم سخت در اشتباهید. برخی بر این باورند که داغ کردن روغن زیتون با از بین رفتن تمام ترکیبات پلی‌فنولی مفید آن همراه است، اما این ادعا علمی نیست. درست است که داغ شدن روغن زیتون بخشی از ترکیبات پلی‌فنولی را از بین می‌برد، اما میزان تخریب آنقدر زیاد نیست که فواید استفاده از روغن زیتون را به کل نابود کند.


بیشتر بخوانید: راز خوشمزه شدن غذاها


روغن گردو

اگر به‌راستی به‌دنبال روغنی هستید که با وجود کلسترول بالا از آن با خیال آسوده استفاده کنید روغن گردو همان روغن است.

روغن گردو انتخابی سالم و منبعی غنی از اُمگا-۳ است و نقطه‌ی دود بسیار پایینی دارد. به گزارش رویداد۲۴ شوربختانه این روغن نقطه دود پایینی دارد بنابراین نمی‌توان به آن گرما داد پس برای آشپزی مناسب نیست، اما می‎توان از آن در کردن سالاد‌ها و سایر مواد غذایی سرد استفاده کرد. روغن گردو، بهترین روغن خوراکی برای کسانی است که از کلسترول بالا رنج می‌برند و به دنبال راهی برای افزایش میزان کلسترول مفید هستند.

روغن کتان

روغن کتان حاصل از دانه‌های گیاه کتان است. روغن کتان سرشار از امگا۳ بوده و به همین علت محبوبیت فراوانی دارد. روغن بذر کتان از دانه‌های کتان آسیاب شده و فشرده درست می‌شود. این ماده به دلیل بسیاری از فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش خطر سرطان شناخته شده است و یکی از روغن‌هاییست که می‌توانید از آن با وجود داشتن کلسترول بالا استفاده کنید البته نه برای آشپزی، چون این روغن نقطه دود پایینی دارد.

روغن سویا

روغن سویا یک روغن گیاهی است که از سویا گرفته می‌شود و دارای اسید‌های چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان طبیعی توکوفرول است که برای سلامتی مفیدند. این روغن برای آشپزی مناسب و خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

روغن آفتابگردان

ایرانیان آشنایی دیرینه‌ای با روغن آفتابگردان دارند و عموما از همین روغن برای پخت‌و‌پز استفاده می‌کنند. خوشبختانه، روغن آفتابگردان هم حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع‌نشده است و به میزان بسیار اندکی چربی اشباع‌شده دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که استفاده از روغن آفتابگردان به جای روغن‌های جامد و حیوانی می‌تواند میزان کلسترول مضر و تری‌گلیسیرید را در بدن کاهش دهد. این روغن هم مانند روغن هسته‌ی انگور منبع غنی ویتامین‌ای است و می‌تواند به عنوان بهترین روغن خوراکی مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید نقطه دود این روغن ۲۲۶ تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد است و یک روغن سرخ کردنی بسیار مناسب به حساب می‌آید.

روغن هسته‌ی انگور

چربی اشباع‌شده‌ی موجود در روغن هسته‌ی انگور بسیار اندک است. این روغن، با نقطه‌ی دود بالایی که دارد، می‌تواند بهترین روغن خوراکی برای پختن و سرخ کردن انواع غذا‌ها محسوب شود. مزه‌ی ملایم روغن هسته‌ی انگور طعم بسیار مطلوبی به سالاد یا سبزیجات سرخ‌شده می‌بخشد و خوردن آن‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند. این روغن هم مانند روغن دانه‌ی کتان حاوی مقادیر زیادی از اُمگا-۶ و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. یک قاشق چای‌خوری از روغن هسته‌ی انگور حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین‌ای است.

نظرات شما