صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 09
کد خبر: ۳۴۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۸ تير ۱۴۰۲

چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

در صورت عدم درمان، گرمازدگی می‌تواند به شوک حرارتی و مشکلات جدی تری مانند ضربان قلب نامنظم و اختلالات عصبی منجر شود؛ بنابراین در صورت احساس هر یک از علائم باید آن را جدی بگیرید.

رویداد۲۴ سیما صابری: گرمازدگی یا تعرق بیش از حد بدن به دلیل افزایش دمای محیط اتفاق می‌افتد. این شرایط می‌تواند با علائمی مانند تعریق بیش از حد، خستگی، سردرد، سرگیجه و حتی تشنج همراه باشد. در صورت عدم درمان، گرمازدگی می‌تواند به شوک حرارتی و مشکلات جدی تری مانند ضربان قلب نامنظم و اختلالات عصبی منجر شود. بنابراین در صورت احساس هر یک از علائم باید آن را جدی بگیرید.

علائم گرمازدگی بزرگسالان

علائم انواع خطرناک گرمازدگی در تابستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • احساس خستگی و ضعف شدید
  • تعریق بیش از حد
  • سردرد شدید
  • سرگیجه و تعادل نداشتن
  • تپش قلب 
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی و تاری دید
  • تب بالا

سکته گرمازدگی چیست؟

سکته گرمازدگی یک وضعیت اورژانسی است که ناشی از افزایش حاد دمای بدن در نتیجه بر هم خوردن تعادل حرارتی بدن است. در این وضعیت، بدن نمی‌تواند حرارت را به طور کافی تنظیم کند و دمای بدن به حد زیاد و خطرناکی بالا می‌رود. سکته گرمازدگی می‌تواند عوارض جدی و حتی مرگباری داشته باشد؛ بنابراین در صورت تجربه هر یک از علائم گرمازدگی باید فوراً به مرکز درمانی مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی سرماخوردگی


چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

تدابیری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا از گرمازدگی جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که در صورتی که علائم خطرناکی از گرمازدگی مانند تشنگی شدید، سردرد شدید، تهوع یا افتادگی دارید، به پزشک مراجعه کنید. 

استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده: استفاده از کولر گازی، فن‌های خنک‌کننده یا کولرهای آبی می‌تواند در کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی موثر باشد. اگذ گرمازدگی در شما شدید است سعی کنید با زیاد کردن کولر و خنک کننده هرچه سریعتر دمای بدنتان را کنترل کنید. 

استفاده از سایه و پوشش محافظ: در طول روز، سعی کنید از آفتاب در سایه قرار بگیرید و از لباس‌های مناسبی استفاده کنید که از تابش مستقیم آفتاب محافظت کند. اگر می‌خواهید از گرمازدگی در روزهای گرم تابستان جلوگیری کنید، حتما سعی کنید از تابش مستقیم نور آفتاب دور بمانید. تابش مستقیم نور آفتاب علاوه بر گرمازدگی می‌تواند برای پوست شما هم مضر باشد و دچار آفتاب سوختگی شوید. 

مصرف مایعات کافی: مطمئن شوید که به میزان کافی آب و سایر مایعات را مصرف می‌کنید. این کار به ویژه به حفظ هیدراتاسیون بدن کمک می‌کند و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر در گرمای تابستان مجبور هستید ساعتی را زیر نور آفتاب شدید باشید، مقدار کافی آب همراه خود ببرید و چندین بار در روز آب بنوشید. همچنین می‌توانید از مایعات دیگری نیز استفاده کنید. 

تهویه مناسب: اطمینان حاصل کنید که در فضاهای بسته از سیستم تهویه مناسب استفاده می‌کنید. باز کردن پنجره‌ها و استفاده از فن‌ها یا کولرهای هوا می‌تواند به خنک‌کردن فضا کمک کند. ممکن است حتی اگر زیر نور مستقیم آفتاب نباشید نیز دچار گرمازدگی شوید. بنابراین در محیط‌های بسته هم باید مواردی از این دست را رعایت کنید. 

فعالیت‌های بدنی در ساعت‌های مناسب: در صورت امکان، فعالیت‌های بدنی سنگین را در ساعت‌های خنک‌تر روز انجام دهید و در ساعت‌های گرم تر فعالیت‌های آرام و در سایه انجام دهید. در روزهای خیلی گرم حتی بهتر است که در خانه بمانید و برای کارهای واجب بیرون بروید. 

استفاده از غذاهای سرد و خنک: در روزهای گرم، به جای مصرف غذاهای سنگین و گرم، از غذاهای سرد و خنک مانند سالاد‌ها، میوه‌ها و آبمیوه‌ها استفاده کنید. در مجموع خوردن مایعات در روزهای بسیار گرم که تعریق افزایش می‌یابد، ضروری است و کم شدن زیاد آب بدن می‌تواند در مواردی بسیار خطرناک باشد. 

پوشیدن لباس‌های مناسب: در فصل‌های گرم، از لباس‌هایی استفاده کنید که تهویه خوبی دارند و به بدن اجازه می‌دهند تا تعرق کند و خنک شود. لباس های خنک و تابستانی را جدی بگیرید. 

جلوگیری از استفاده از دستگاه‌های گرم‌کننده: در روزهای گرم، سعی کنید از استفاده زیاد از دستگاه‌هایی مانند اجاق گاز، فر و سایر دستگاه‌های گرم‌کننده خودداری کنید. 

درمان خانگی گرمازدگی کودکان

به گزارش رویداد۲۴ در صورتی که کودکان گرمازدگی دارند، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک در محیط خنک و خنک باشد. می‌توانید از تهویه مناسب در اتاق استفاده کنید و از تهویه‌گرها و فن‌های خنک‌کننده استفاده کنید.
  • مطمئن شوید کودک به اندازه کافی آب می‌نوشد. می‌توانید به کودک آب، آب هندوانه یا نوشیدنی‌های الکترولیتی مانند نوشابه‌های الکترولیتی بدهید تا به ترمیم مایعات بدن کمک کند.
  • لباس‌های سبک و خنک برای کودک بپوشانید و از لباس‌های نفس‌گیر استفاده نکنید.
  • کودک را در سایه نگه دارید و از بیرون رفتن در ساعات داغ روز خودداری کنید.
  • به کودک غذاهای خنک و سبک مانند سالاد، میوه‌ها و غذاهای پرآب بدهید.
  • در صورتی که علائم گرمازدگی شدید در کودک مشاهده می‌شود، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدنی مناسب برای گرمازدگی

در روزهای گرم تابستان در طول روز به طور منظم مایعات مصرف کنید و از تشنگی جلوگیری کنید. در صورتی که فعالیت بدنی شدیدی انجام داده‌اید یا در محیط‌های گرم قرار دارید، به میزان بیشتری مایعات نیاز خواهید داشت. درنتیجه برای جلوگیری از گرمازدگی، مصرف مایعات کافی و مناسب بسیار مهم است. موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

آب

مصرف آب به میزان کافی از جمله بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گرمازدگی است. آب به بدن کمک می‌کند تا هیدراته شود و دمای بدن را کنترل کند. سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید.

آبمیوه‌ها

مصرف آبمیوه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به میزان کافی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته را جبران کنید. میوه‌هایی مانند خرما، هندوانه، طالبی و پرتقال برای این منظور بسیار مناسب هستند.

نوشیدنی‌های الکترولیتی

در صورتی که شدیداً تعرق کرده‌اید، مصرف نوشیدنی‌های الکترولیتی می‌تواند به شما کمک کند تا الکترولیت‌های از دست رفته را جبران کنید. این نوشیدنی‌ها شامل آب نارگیل، نوشابه‌های الکترولیتی و مایعات ورزشی می‌شوند.

چای و دمنوش‌های خنک

مصرف چای یا دمنوش‌های خنک می‌تواند در کاهش دمای بدن و جلوگیری از گرمازدگی موثر باشد. می‌توانید از چای سبز، نعناع، آب‌نبات و آب‌های گیاهی مانند آویشن و زنجبیل استفاده کنید.

سوپ‌های سرد

مصرف سوپ‌ می‌تواند به شما کمک کند تا به میزان کافی آب بنوشید و از گرمازدگی جلوگیری کنید. می‌توانید از سوپ خیار، آش رشته، سوپ خیارشور و سوپ لوبیا استفاده کنید. 

عرق گیاهی خنک کننده بدن

در روزهای گرم تابستان عرقیات گیاهی با طبع سرد و خنک کننده بدن و همچنین برخی آبمیوه‌ها را بنوشید. شما برای درمان گرمازدگی، می‌توانید از دمنوش‌های خنک‌کننده و آرامبخش استفاده کنید. برخی از دمنوش‌های مناسب برای درمان گرمازدگی عبارتند از:

نعناع

 دمنوش نعناع خنک‌کننده است و می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند.

زنجبیل

 دمنوش زنجبیل خنک‌کننده است و می‌تواند به تسکین عوارض گرمازدگی مانند تهوع و استفراغ کمک کند.

آب لیمو

 آب لیمو باعث ترشح عرق بیشتر می‌شود و می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند.

آب هندوانه

 آب هندوانه خنک‌کننده و مرطوب‌کننده است و می‌تواند به ترمیم مایعات بدن کمک کند. 

 

نظرات شما