رویداد۲۴ کیش مروارید خلیج فارس است. کیش باید گردشگران ایرانی از ترکیه و امارات به سوی خود جذب کند. کیش باید گردشگران خارجی را به خود جذب کند. این جملات تنها بخشی از شعارهایی است که از سوی مسوولان مطرح میشود. امروزه توقعات بسیاری از سوی مسوولان مطرح میشود، اما زمینههای لازم برای تحقق این توقعات فراهم نیست و در حالی خواستههای جدی عنوان میشود که سنگهای بزرگی پیش پای کیش وجود دارد.
یکی از جدیترین چالشهای کیش، سیستم حمل و نقل عمومی است. اگر برای سفر به کیش تصمیم بگیریم، از همان لحظه اول با چالش تهیه بلیط هواپیما رو به رو هستیم و چنانچه بتوانیم بلیط تهیه کنیم، تاخیر و مشکلات پرواز بحران ساز میشود. پس از آن نیز در نتیجه ممنوعیت واردات خودرو به کیش، باید از خودروهای مستعمل سالهای گذشته استفاده کنیم، خودروهایی که وضعیت داخل و خارج آن نشان میدهد مروارید خلیج فارس تا چه اندازه با بی مهری و کم لطفی رو به رو شده است.
در این شرایط شاهد قهر برخی شرکتهای هواپیمایی با کیش هستیم به نوعی که پرواز به کیش را در لیست سیاه قرار داده و حاضر به ارایه خدمات پرواز به مسافران کیش نیستند. یکی از شرکتهایی که حدود سه سال از لیست پرواز به کیش خارج شده بود، شرکت هواپیمایی آسمان بود. این شرکت با توجه به توانمندیهای قابل توجهی که داشت، میتوانست در جابجایی مسافران نقش موثری ایفا کند، اما با کمال تاسف شاهد بودیم که گردشگران از گرفتن خدمات پروازی آسمان محروم بودند.
اینکه چه دلایلی باعث شد آسمان با آسمان کیش قهر کند، اهمیتی ندارد بلکه مهم محرومیت مسافران از پروازهای آسمان به کیش است. اما بعد از گذشت حدود سه سال، با رایزنیهای صورت گرفته، بار دیگر آسمان به کیش بازگشته و خدمات جابجایی مسافر را انجام میدهد.
در این میان اما نمی توان از نقش پر رنگ مدیریت جدید منطقه آزاد کیش و بالاخص دکتر ادیبان معاونت توسعه مدیریت و سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه ازاد کیش و دکتر شیرودی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به سادگی گذشت چرا که با آسیب شناسی به موقع و اقدام انقلابی زمینه ساز این اقدام مهم گردیدند.
در این رابطه یک کارشناس اقتصادی به تشریح شرایط کیش پرداخت و گفت: هنگامی که منطقهای را به عنوان قطب گردشگری معرفی میکنیم، باید تمامی جذابیتهای لازم برای رضایت گردشگر را نیز فراهم کنیم، بنابر این حق نداریم با رفتارهای سلیقه ای، باعث نارضایتی گردشگر و تضعیف جایگاه گردشگری کشور شویم.
دکتر علی اکبر محمودی با اشاره به چالشهای هواپیماها گفت: روزی نیست که از هواپیماهای معیوب، سن بالای هواپیماها، از رده خارج بودن هواپیماها، تاخیر پرواز به واسطه معیوب بودن هواپیماها و بسیاری موارد دیگر گلایه نشود. در این شرایط حق نداریم و نباید یک ظرفیت مناسب و بزرگ جابجایی مسافر در بخش هوایی را تعطیل کنیم.
وی در خصوص دلایل قهر آسمان با کیش گفت: در شرایطی که پرواز به کیش یکی از جدیترین چالشهای گردشگران است، به هر دلیلی نباید این ممنوعیت و محدودیت ایجاد میشد.
این کارشناس در حوزه گردشگری با تاکید بر اینکه تاخیر هواپیما، سرگردانی گردشگران در سالنهای انتظار و اظهار نظرهای پس از آن به ظرفیت گردشگری کیش لطمه میزند گفت: ارتباط زمینی با کیش وجود ندارد و ارتباط دریایی نیز بدلیل زمان بری زیاد، با استقبال قابل توجهی رو به رو نمیشود، بنابر این تنها راه مطمئن و سریع، ارتباط هوایی است. در این شرایط هر تصمیمی که چالش آفرین شود، به زیان کیش خواهد بود.
وی با هشدار نسبت به عواقب تاخیرهای هوایی گفت: تصور کنید که یک گردشگر میخواهد به کیش سفر کند و در اولین گام با دلالی بلیت هواپیما، تاخیر در پرواز یا سرگردانی در فرودگاه رو به رو شود، بنابر این در همان ابتدای سفر با تلخی و کدورت رو به رو میشود و سفر به کامش تلخ خواهد شد.
محمودی با اشاره به چالشهای انتهای سفر گفت: در پایان سفر نیز تاخیر پرواز به هر دلیل میتواند بحران آفرین باشد و خوشیهای سفر را به تلخی تبدیل کند.
وی با تاکید بر اینکه وجود شرکتهای هوایی متعدد، میتواند قدرت انتخاب را بالا ببرد گفت: هنگامی که تعداد شرکتهای هوایی در کیش محدود میشود، بار فشار پرواز بر شرکتهای دیگر میآید، در نتیجه فرصت فرصت بازنگری هواپیماها کم میشود که نتیجه آن تاخیر یا لغو پروازها بدلیل نقص فنی هواپیماهاست.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یک تصمیم غلط همچون دومینو بر دیگر بخشها اثر میگذارد گفت: بهتر است تصمیم گیران قبل از هر تصمیمی رضایت مردم را در نظر بگیرند و در شرایطی که شاهد توجه گردشگر ایرانی به دیگر کشورها هستیم، کاری نکنیم که همین گردشگران معتقد و متعهد به اقتصاد ایران، به سوی کشورهای دیگر بروند.