رویداد۲۴ در اوایل دهه ۱۹۶۰، لی آیاکوکا، معاون رئیس جمهور و مدیر عامل فورد، یک خودروی جوان پسند با ظاهری اسپرت براساس خودروی کامپکت فالکون متصور شد. با بودجه محدود و زمان کم، فورد در تاریخ ۱۷ آوریل ۱۹۶۴، موستانگ ۱۹۶۵ را در نمایشگاه جهانی معرفی کرد که توسط مردم به سرعت پذیرفته شد. فروشندگان در روز اول ۲۲٬۰۰۰ دستگاه از موستانگ را فروختند. فورد برای فروش ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه موستانگ در سال اول برنامهریزی کرده بود. با معرفی موستانگ، فورد یک ژانر جدید از خودروها به نام خودروهای پونی (Pony Cars) راهاندازی کرد.
برند فورد، موستانگ اصلی را به عنوان مدل سال ۱۹۶۵ بازاریابی کرد، با این حال فورد چندین تغییرات تولیدی را در خودروهای ساخته شده پس از ماه اوت ۱۹۶۴ اعمال کرد. خط تولید موستانگ با سبک بدنه کانورتیبل و فست بک (Fastback) راهاندازی شد. برند فورد امکاناتی را برای خریداران فراهم کرد که این امکان را به آنها میداد تا موستانگ خود را از یک خودروی اقتصادی تا یک خودروی مسابقهای آماده کنند.
موستانگ با موتور تنفس طبیعی شش سیلندر با حداکثر ۲۷۱ اسب بخار به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۶۵، برند فورد موتور شش سیلندر با توان ۲۸۹ اسب بخار را به موستانگ اضافه کرد. مدل موستانگ با تغییرات کوچکی در سال ۱۹۶۶ وارد بازار شد و در ۱ مارس همان سال، فورد رکورد فروش موستانگ را در بازار آمریکا زد.
در سال ۱۹۶۷، فورد تصمیم گرفت تغییرات اصلی را در موستانگ اعمال کند. خودرو در طول، عرض و وزن رشد کرد و این اقدام بیشتر برای جایگذاری یک موتور با حجم بیشتر بر روی شاسی خودرو بود. برند فورد این بار از یک پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی با حداکثر توان ۳۳۵ اسب بخار به جای یک موتور با توان ۲۸۹ اسب بخار استفاده کرد که این مدل برای مسابقههای خودرویی هم بسیار پرتوان و قدرتمند بود.
بعد از تغییراتی که فورد در سالهای قبل اعمال کرده بود، بسیاری از منتقدان به چاق شدن موستانگ انتقاد های بسیاری را ابراز کردند. به همین دلیل، فورد در سال ۱۹۷۴، موستانگ دوم را با عرض و طول کمتری معرفی کرد؛ یک خودروی سابکامپکت به صورت هاچبک در دسترس بود. این مدل با پیشرانههای چهار سیلندر (۲.۳ لیتر) و شش سیلندر (۲.۸ لیتر) عرضه شد. برند فورد، موستانگ دوم را به عنوان یک خودروی اقتصادی با کیفیت بالا معرفی کرد.
در نسل سوم موستانگ، تغییرات ظاهری کمی اعمال شدند، اما DNA اصلی موستانگ هنوز به وضوح قابل تشخیص بود؛ نوکهای جانبی معروف حذف شده بودند و تراشههای پشتی به شش بخش به جای سه بخش تقسیم شدند. همچنین، در این نسل، موتورها همگی مانند نسل قبلی بودند، اما به دلیل تغییرات طراحی و پلتفرم، موستانگ در این نسل، قدرت متفاوتی در زمینه توان موتور داشت.
در سال ۱۹۸۱، بالاخره گیربکس دستی ۵ دنده به عنوان یک گزینه به موستانگ اضافه شد. در سال ۱۹۸۳، یک گریل جدید معرفی شد که شامل اسم لاتین آبی فورد در مرکز آن بود. مدلهای GLX و GT در پنجره عقب شیشهای و پنجرههای راننده و سرنشین دارای قابلیت شیشه بالابر برقی بودند. تمام این گزینهها موستانگ کابریولت را به یک انتخاب بسیار محبوب تبدیل کردند.
در نسل چهارم موستانگ، فورد تصمیم جسورانهای را اتخاذ کرد و شکل بدنه را کاملاً بازسازی کرد و از طرحهای قبلی دور شد. این انقلاب فورد در طراحی موستانگ جدید، بینی صاف و خطوط تیز و تند مدل قبلی را منسوخ کرد و به جای آن، خطوط صاف و چندین ورودی هوا در سراسر بدنه جایگزین مدل قبلی شد. این طراحی بهروز شده موستانگ، این مدل را به هزاره جدید و فورد در سال ۱۹۹۹ جشن ۳۵ سالگی تولید این مدل را گرفت.
در نسل چهارم موستانگ، موتور برای تقویت، تغییر کرد و توان آن بیشتر و قابل دسترسی تر شد. موتور ۶ سیلندر خورجینی به میزان منطقی ۱۹۰ اسب بخار (۱۴۵ اسب بخار در مدلهای قبلی) افزایش یافت. همچنین، موتور V8 به ۲۶۰ اسب بخار قابل توجه (۲۱۵ اسب بخار در خودروهای قبلی) افزایش یافت. گیربکسها همچنان به صورت دستی پنج دنده یا اتوماتیک چهار دنده باقی ماندند.
در نسل پنجم موستانگ، فورد به طور اساسی طراحی آن را بازبینی کرد؛ برای اولین بار بعد از مدت طولانی، نشانههای بصری از اسب اصلی در طرح ظاهری به چشم میخورد. هر چند موتور V6 جدیدی معرفی شده بود، اما واقعیت این بود که موتور V8 با حجم ۴.۶ لیتری جدید، به دلیل توان خروجی ۳۰۰ اسببخار و سطح بالای گشتاور بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از مردم ورژن ۸ سیلندر موستانگ نسل پنجم را خریداری کردند.
در سال ۲۰۱۱، یک بازبینی ظاهری شیک در فورد موستانگ اعمال شد، همچنین، نسل پنجم موستانگ، مشخصات و ویژگیهای بسیار شبیه به نسل ششم موستانگ، که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، دارد. پس از بازبینی ظاهری، مدل شلبی GT 500 با یک موتور V8، با حجم ۵.۴ لیتر با توان ۵۵۰ اسب بخار به همراه سیستم ترمزگیری قویتر ارائه شد.
نسل ششم موستانگ نشان دهنده تولد کاملاً جدید فورد موستانگ بود؛ طراحان توانستند به سبک کلاسیک احترام بگذارند، بدون این که نتیجه نهایی شبیه به طرح اصلی موستانگ به نظر برسد و فورد توانست اصالت خود را در این مدل به خوبی حفظ کند. موستانگ نسل ششم یادآور موستانگهای ۶۷ و ۶۹ با بینی شیبدار، گریل بزرگ و چراغهای جلوی گرد است، در حالی که حاشیههای بدنه و چراغهای عقب شبیه به پونیهای دهه ۱۹۶۰ هستند.
موستانگ نسل ششم به صورت فستبک و کانورتیبل در دسترس است، بدنه کشیده این مدل و طراحی آیرودینامیک آن، به این خودرو کمک میکند تا به راحتی از هوا عبور کند. بهترین قسمت این است که موستانگ نسل ششم با موتور ۲.۳ لیتری EcoBoost یا V8 با حجم ۵ لیتر در دسترس است، که هر دو برای مشتریان قابل سفارش هستند. در سال ۲۰۲۱، مدل مشهور Mach-1 نیز معرفی شد، با عملکرد بهبودیافته، سطح چسبندگی بیشتر و طراحی شاسی که برای حرکت در پیستهای اتومبیلرانی ارتقا یافته است.