کارتون: محمد طحانی، روزنامه نوآوران
رویداد۲۴- بنرهای تبلیغاتی شهرداری در راستای حفاظت از محیطزیست شهر را سبز کرده است. این در حالی است که تهران هرروز بیشازپیش در دود و غبار و آلودگی غرق میشود و درختهای تنومند و کهنسال پایتخت بر زمین میافتند و درنهایت گردن برجها است که از غلظت دود بیرون میآید.
نصب این بنرها به طور گسترده در سطح شهر تهران این علامت سؤال را در ذهن مخاطبین ایجاد میکند که عامل تخریب محیط زیست در تهران کیست و مخاطب اصلی بنرهای شهرداری تهران چه کسانی هستند؟ این در حالی است که در شهر تهران هیچ شهروندی اجازه قطع حتی یک درخت را بدون اذن و اجازه شهرداری را ندارد.
در همین حال رحمتالله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران دیروز جزئیات واگذاری زمینی با کاربری فضای سبز در خیابان سپهبد قرنی را تشریح کرده و از تغییر کاربری این قطعه فضای سبز ابراز نگرانی کرده است. بر این اساس به نظر می رسد و به گواه شواهد و قرائن متهم اصلی تخریب محیط زیست در شهر تهران اکنون به نصب بنرهایی در حفاظت از محیط زیست مدعی شده است و به نوعی دست پیش را گرفته است تا پس نیفتد.
در همین رابطه غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره تبلیغات گسترده شهرداری تهران برای حفظ محیطزیست تهران و مخصوصاً قطع، قطع درختان به
رویداد۲۴ گفت: این تبلیغ بهخودیخود تبلیغ خوبی است و اینکه ما از امکانات تبلیغاتی که در دست داریم برای حفاظت از محیطزیست و آموزشهای مربوط به حفاظت محیطزیست استفاده کنیم، تصمیم مثبت و قابلتقدیر است.
انصاری اما در ادامه تأکید کرد: هرچند شهرداری تصمیم به تبلیغات مثبت برای حفظ محیطزیست گرفته است اما، عامل بیعمل بودن تأثیری در بهبود شرایط ندارد. متأسفانه شاهد تراکم فروشی شهرداری در مناطق مختلف تهران مخصوصاً شمال تهران هستیم که اتفاقاً باغ شهر محسوب میشود و در روند تنفسی تهران تأثیر بسیار ویژهای دارد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ این تبلیغات گسترده هرچند اتفاقی مثبت و قدمهایی روبهپیشرفت است، اما حافظه مردم تهران در پی نابودی حجم وسیعی از باغات تهران و تبدیل زمینهای گسترده به برجها را از بین نمیبرد. بههرروی باید بپذیریم، تا زمانی که شهرداری مجوز تخریب باغات و احداث برجها و ساختمانهای بلندمرتبه را ندهد هیچ درختی قطع نمیشود و بهجای آن ساختمانی احداث نمیشوند.
به اعتقاد وی؛ شهرداری تهران باید در کنار این تبلیغات گسترده بهطورجدی در گام اول برای رسیدن تهران به محیطزیست سالم، باید در حفظ باغات شهر تهران کوشا باشد و در گام بعدی گسترش فضای سبز پایدار در سطح شهر تهران را بهطورجدی دنبال کند. باید توجه کرد که سیستم پوشش گیاهی تهران با توجه به نوع زیستبوم، اقلیم و آبوهوای تهران برای درختهای پهنبرگ مناسب است.
این در حالی است که وی از تغییر نوع پوش گیاهی شهر تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: درختهای پهنبرگ اما در شرایط فعلی جای خود را به گونههای سوزنی دادهاند که هیچ سنخیتی با اقلیم و شرایط فعلی تهران ندارد. همچنین در تهران نیازمند گسترش فضای سبز پایدار هستیم که نتیجه آن نزدیک شدن به هوای سالم است. اما این موضوع هم محقق نشده است و پارکهایی با فضای گسترده چمنکاری شده تبدیل به فضای سبز تهران شدهاند که همین چمنکاریهای گسترده خود نیازمند آبیاری وسیع هستند که در پی معضلات کمبود آب تهران مشکلی بر مشکلات افزوده است.
همچنین انصاری معتقد است: اگر برای بهبود وضعیت محیطزیست تهران از همین امروز قدم برداریم 2تا 3 دهه زمان لازم است تا تهران از بحران محیط خارج شود. همچنین نباید فراموش کرد که برای بهبود شرایط فعلی باید به دنبال منابع مالی پایدار برای گذران هزینههای تهران باشیم و برای پیشبرد هزینههای جاری پایتخت، تراکم فروشی راهکار منطقی نیست.
از سویی دیگر این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درنهایت اما نسبت به اصل تصمیم شهرداری تهران در پی تبلیغات گسترده شهری در راستای حفاظت از محیطزیست تهران میتوان خوشبین بود.
تبلیغات گسترده شهرداری تهران در راستای حرکت به سمت حفظ محیطزیست، علاوه بر برانگیختن تعجب شهروندان موجب واکنشهایی از سوی فعالان محیطزیست در شبکههای اجتماعی هم شد.
محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیطزیست در گفتوگو با
رویداد۲۴ گفت: این موضوع که شهرداری تهران اقدام به چنین تبلیغات گستردهای در راستای حفاظت از محیطزیست کرده است، هرچند با روش مدیریتی آنهم خوانی ندارد، اما درنهایت مثبت و ارزنده است.
همچنین درویش درباره تضاد تبلیغات شهری شهرداری با عملکرد اجرایی آن گفت: در حال حاضر شهرداری اقدام به تبلیغ مثبت در حفظ درختهای تهران و همچنین استفاده از دوچرخه بهعنوان روشی مثبت برای دستیابی به آسمانی آبی و محیطزیست سالم کرده است. بالاخره باید به این موضوع هم توجه کنیم که هر شخصیت حقیقی و حقوقی این امکان را دارد که در یک مرحله از عملکرد خود پشیمان شود و تصمیم به توقف اشتباهات خود بگیرد.
به اعتقاد وی این کار شهرداری، ارزنده و مفید است و به همین ترتیب میتوان به ایجاد تغییر مثبت امیدوار بود. از سویی دیگر این شعارهای تبلیغاتی شهرداری در سطح شهر، مطالبهگری مردم را در پی خواهد داشت. در شرایطی که شهرداری شعار قطع نکردن درختان را میدهد، شهروندان اگر با قطع درخت از سوی شهرداری مواجه شوند، جدیتر از قبل میتوانند نسبت به مطالبه حقوق محیطزیستی خود اقدام کنند.
به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیطزیست، شهرداری در بنرهای شهری معتقد است راه رسیدن به آسمان آبی و پاک استفاده از دوچرخه است، از همین رو باید علاوه بر ثبت این شعار در راستای عملی کردن چنین شعارهایی امکانات کافی و اولیه استفاده از دوچرخه، از قبیل راه مناسب و همچنین ایستگاههای دوچرخه را برای شهروندان فراهم کند.