رویداد۲۴ در این روزها، اگر شخصی با بودجه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قصد خرید یک سدان خانوادگی را داشته باشد، بدون شک خودروی KMC J۷ با ظاهر اغواکننده خود، یکی از گزینههای اصلی خواهد بود. اما این پایان مسیر نیست، زیرا در بین خودروهای کارکرده نیز، سراتو سایپا با مشخصات فنی بسیار خوبی ممکن است خریدار را وسوسه کند.
با توجه به اینکه هر دو خودروی صفرکیلومتر KMC J۷ و سراتو سایپا مزایا و معایب خود را دارند، بسته به نیازها و ترجیحات خریدار، تصمیمگیری نهایی صورت خواهد گرفت. KMC J۷ با ظاهر اغواکننده و شایستگیهای خود میتواند جذابیت زیادی داشته باشد، اما سراتو سایپا با مشخصات فنی قوی و قدرتمند میتواند جذابیت خود را به نمایش بگذارد.
درباره ظاهر خودروها، مشخص است که بین طراحی کیا سراتو سایپا و KMC J۷ تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد. سراتو به نظر میرسد که الهام خود را از طراحی خطوط قدیمیتر گرفته است و جک از المانهای طراحی بهروزتر استفاده کرده است. از سویی دیگر، KMC J۷ با استفاده از ترندهایی مانند پکیج دو قسمتی چراغهای جلو، چراغهای به هم پیوسته عقب، فرم لیفت بک بدنه و ارتفاع کراس کانتری مانند، ظاهری بسیار شکیل و بهروزتر دارد.
در مورد طراحی بدنه، سراتو به نظر میرسد که به شکل جمع و جورتری طراحی شده است و یک طراحی سادهتر را داراست که به نوعی رنگ و بوی کهنگی دارد، اما تناسبات دقیق و درستی در طراحی آن استفاده شده است و ایراد چندانی باقی نمیگذارد. از سوی دیگر، KMC J۷ با طراحی بهروزتر و شکیلتری بهخصوص در جزئیات خودرو، مخصوصاً اگر ظاهر برای شما بسیار مهم است، مناسب است.
در بخش داخلی، سراتو سایپا نیز بهبودهایی در طراحی خود داشته است. ظاهر اسپرت و چاشنیهای مرتبط با آن، به طراحی داخلی سراتو تزریق شده است. فرمان سراتو دارای طراحی جالبی است و شیفترهای پشت فرمان در کنار پشت آمپر با رنگ قرمز، جذابیتهای بیشتری را به کابین اضافه میکند.
همچنین، سراتو سایپا ۲ لیتری آپشنال با امکانات متنوعی همراه است که شامل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کنترل خودرو در سرعت ثابت (کروز کنترل)، سانروف برقی، سیستم تهویه خودکار، سیستم مولتیمدیا با رهیاب ماهوارهای، سنسورها و دوربین عقب، پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان، روکش چرمی، چراغهای خودکار و بسیاری موارد دیگر میشود.
کی ام سی J۷ با طراحی داخلی و امکانات متنوع خود، یک رقیب قوی برای سراتو سایپا است. کی ام سی J۷ از ترندهای روز استفاده میکند که شامل کلاستر دیجیتال، فرمان طراحی شده به سبک غربیلک، نورپردازی کابین، مانیتور عمودی و صندلیهای اسپرت میشود.
همچنین، J۷ امکانات ایمنی و رفاهی بسیاری را ارائه میدهد. این شامل شش عدد ایربگ، شیفتر دنده پشت فرمان، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل کشش، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، استارت و ورود بدون کلید، سقف پانوراما، آینههای تاشو برقی، مانیتور عمودی، کنسول میانی مجهز به سردکن، شارژر بیسیم، کلاستر دیجیتال، کروز کنترل، گرمکن صندلی راننده، صندلی راننده برقی، صندوق عقب برقی، نورپردازی داخل کابین، سیستم تهویه خودکار با دریچه عقب و بسیاری موارد دیگر میشود.
کی ام سی J۷ دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود.
کیا سراتو سایپا ۲ لیتری به یک پیشرانه بنزینی با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سی چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها مجهز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر است و یک گیربکس ۶ سرعته AT، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با پیشرانه مذکور، عدد قابل قبول ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. یکی از نکاتی که این روزها سبب محبوبیت سراتو سایپا چه در نسخه ساده و چه در نمونه آپشنال شده است، همین پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی این خودروست که مانند بیشتر چینیها از نوع توربوشارژ نیست و خوشبختانه دردسرهای نگهداری پیشرانههای توربوشارژ را هم ندارد.
این پیشرانه در طول سالیانی که، چه به صورت وارداتی و چه به صورت مونتاژی، در ایران حضور داشته است، با بنزینهای بی کیفیت داخلی سازگاری مناسبی داشته و هیچ گاه خرابی حادی از آن گزارش نشده است. پیشرانه سراتو، که نام جهانی تتا ۲ را با خود به همراه دارد، در خودروهایی همچون هیوندای سوناتا و توسانهای ۲ لیتری نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش فنی به نظر میرسد با توجه به آن که سراتو ۲ لیتری تنفس است (با در نظر گرفتن شرایط بنزین ایران) و گیربکس ۶ AT دارد (در مقایسه با دو کلاچه جک)، دست برتری در این زمینه را دارد و این جاست که سیرت زیبا شاید بر صورت زیبا غلبه کند.