رویداد۲۴ آیتالله علیرضا اعرافی، رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور، اظهار کرد: سخن را از این جمله آغاز میکنم و مطلب نخست را این بحث قرار میدهم که بازنمایی چهرههای ملی، استانی، شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی و سرمایههای بزرگ شهادت و ایثار از مهمترین راههای هویتسازی در جامعه است. اگر بخواهیم بر آسیبهای اجتماعی فائق آییم و نسل نو را در تراز اسلام و انقلاب اسلامی بسازیم و به آرمانهای بزرگ شهدا نزدیک شویم و این ملت بخواهد همچنان پیشگام انقلاب اسلامی باشد، یکی از راههای آن، بازگشت به هویت تاریخی و اصالتهای مهم در تاریخ ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است.
وی سپس با قرائت آیاتی از سوره مبارکه عادیات و اشاره به اینکه نور شجاعت و رشادت به در و دیوار موجودات دیگر نور میبخشد، گفت:اسب های تیزرو که حیوانات عادی و معمولی هستند، وقتی زیر پای مجاهدان راه خدا قرار گیرند، توسط ارتباط یک موجود کم ارزش با آن مجاهد خدا، آنقدر پر میگیرد که خداوند در سوره عادیات به اسب های مجاهدان سوگند یاد میکند. خداوند به زمین و زمان وقتی در مسیر عبودیت او باشند سوگند یاد میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه این عالم و جهان آنگاه که با علم و جهاد و شهادت متصل شود ارزشی والا پیدا میکند. شما این سرمایههای بزرگ را داشتهاید، اما گل سرسبد اینها شهدای علم و دانش و شهدای روحانیت اند. چرا که این شهدا ارزش جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر را دارند و هم در وجود خود علم و دانش را تجلی بخشیده اند. شهدای عالیقدر شما شهدایی هستند که این 4 ارزش را باهم جمع کرده اند.
وی این 4 ارزش را در فرط اول ارزشهای الهی دانست و گفت: اول، جهاد در راه خدا و مبارزه در راه خداست. بیش از ششصد آیه در ورود به کارزار با منافقان آمده است.
اعرافی ادامه داد: دوم جهاد کبیر است که عبارت است از جهاد علمی، فرهنگی، اقتصادی، جهاد تبیین ودر شهدای روحانی ما جمع بود و سوم جهاد اکبر که غلبه بر هواهای نفس و نفرینهای شیطانی و اهریمن درون است. روحانیت بزرگوار، خط حوزه خط ساختن خویش و مبارزه با نفس در کارزار سنگینی است که امیرالمؤمنین در خطبه واسعه آنرا تشریح کردند. شهدا در کنار این 3 جهاد بزرگ مجاهدان علم بودند.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور، 4 ملاک اصلی که شهدا از آن برخوردار بودند را اینچنین برشمرد:1-جهاد در میدان با دشمنان 2-جهاد تبیین و تبلیغ و مجاهدت در راه فرهنگ و علم و دانش3-جهاد با شیطان و اهریمن و درون 4-علم دین را آموختن و نشر معارف الهی و فراگیری آنها. و این بزرگترین مدالهاییست که در این شهدا جمع شده است و استان همدان افتخار پرورش آنهارا داشته است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه نوین قم قبل از 50 سالگی خود در سال 40 الی 42 تئوری انقلاب اسلامی را بنا کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی را پروراند و به ایران و اسلام عرضه کرد، گفت: اما همه اینها به برکت این ملت هوشمند و هوشیار است. حوزه و روحانیت قدردان مردم شریف همدان و شهرهای دیگر این استان است. همچنان هم مطمئنیم این ملت این ملت انقلاب را از همه سختیها عبور خواهد داد. امروز هم این روحانیت سر افراز بر عهدهای خود استوار اند.
امام جمعه قم خطاب به دشمنان تصریح کرد: حوزه و روحانیت مانند گذشته بر سر پیمان الهی و عهد های خدایی ایستاده است. هرگز بخاطر سختی ها و مشکلاتها کوتاه نخواهیم آمد. حوزه در کنار سپاه و دانشگاه و نیروی های نظامی و انتظامی و مسلح، در کنار زنان و مردان غیور و فداکار، راه انقلاب را ادامه خواهد داد. این پیام یادواره شهدای روحانی همدان است. این پیام سرداران شهید و رشید اسلام است. این پیام مردم هوشمند همدان است که همه بر سرپیمانهایمان ایستاده ایم. از مواضع و سنگرهای اسلام و انقلاب اسلامی عقب نخواهیم نشست. به فضل الهی، امروز انقلاب اسلامی یک قطب نوین تمدنی را تولید کرده است. یک انقلاب جدید را برای نه ایران بلکه برای امت اسلام به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: این سخن رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم است که فرمودند، انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد و اولا همه چیز بر علیه ما بود.تمام قدرت ها بر علیه ما بود. ثانیا هیچ تجربه ای در ما و راه طی شده ای برای ما وجود نداشت تا آنجا که میفرمایند علی رغم دست خالی بودن، پس آنگاه انقلاب ملت ایران جهان دو قطبی آنزمان را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. سپس با سکوت و حذف شوروی، تقابل دوگانه اسلام و استکبار را پدیده برجسته جهان معاصر قرار داد. انقلاب اسلامی مهمترین نکته ذاتی و هویتی آن این است که سخنی نو در اعماق فکر بشر به وجود آورد. کوتهفکران نمیتوانند شکوه و عظمت انقلاب را درک کنند.
آیت الله اعرافی در بیان راهی که حوزههای علمیه باید طی کنند، تشریح کرد: حوزه ما در برابر انقلاب اسلامی دارای دو مسئولیت است. یک مسئولیت صیانت از انقلاب، حضور در عرصههای انقلاب، نقش آفرینی در میدانهای عمل جهادتبیین و فعالیت برای انقلاب در کنار مردم، جوانان و بسیجیان است. این یک رسالت است، اما رسالت دوم تئوری انقلاب را باور کند، معارف انقلاب را عمق ببخشد، دانش انقلاب را پربار تر کند.
وی در راستای شخصیت امام بیان کرد: امام ما در سالهای غربت و تنهایی در روزگاری که تمدن غرب بر همه حاکم بود، همه قدرتهای عالم دست مستکبران بود، کار امام نه تنها ایستادگی و شجاعت و میدان داری در فیضیه و مسجد اعظم در شرایط سنگین آن زمان بود، این کار امام یک معجزه بود، اما بالاتر از آن امام، تفسیری نو از اسلام و تفسیر های اجتهادی و عمیق از اسلام ارائه کرد. این بنیان و بن مایه انقلاب بود. استادان و محققان و پژوهشگران، حوزه در کنار رسالت تبیین و تبلیغ باید به بمب نظریه پردازی اسلام بپردارد
ما درس میبخشد و به جامعه شما و ما روح میبخشد، ضمن قرائت آیاتی از سوره بلد در باب آن آیات گفت: خداوند به مکه هم که سوگند یاد میکند بخاطر آن است که آن در و دیوار پذیرای نور انبیای الهی و رسل آسمانی و پیامبر خاتم(ص) بود. نور رسالت پیامبر به در و دیوار مکه نور میبخشید و آنرا قابل قسم خداوند قرار میداد.
وی سپس با قرائت آیاتی از سوره مبارکه عادیات و اشاره به اینکه نور شجاعت و رشادت به در و دیوار موجودات دیگر نور میبخشد،گفت:اسب های تیزرو که حیوانات عادی و معمولی هستند، وقتی زیر پای مجاهدان راه خدا قرار گیرند، توسط ارتباط یک موجود کم ارزش با آن مجاهد خدا، آنقدر پر میگیرد که خداوند در سوره عادیات به اسب های مجاهدان سوگند یاد میکند. خداوند به زمین و زمان وقتی در مسیر عبودیت او باشند سوگند یاد میکند.
وی ادامه داد: همه این عالم و جهان آنگاه که با علم و جهاد و شهادت متصل شود ارزشی والا پیدا میکند. شما این سرمایههای بزرگ را داشتهاید، اما گل سرسبد اینها شهدای علم و دانش و شهدای روحانیت اند. چرا که این شهدا ارزش جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر را دارند و هم در وجود خود علم و دانش را تجلی بخشیده اند. شهدای عالیقدر شما شهدایی هستند که این 4 ارزش را باهم جمع کرده اند.
وی این 4 ارزش را در فرط اول ارزشهای الهی دانست و گفت: اول، جهاد در راه خدا و مبارزه در راه خداست. بیش از ششصد آیه در ورود به کارزار با منافقان آمده است.
وی ادامه داد: دوم جهاد کبیر است که عبارت است از جهاد علمی، فرهنگی، اقتصادی، جهاد تبیین ودر شهدای روحانی ما جمع بود و سوم جهاد اکبر که غلبه بر هواهای نفس و نفرینهای شیطانی و اهریمن درون است. روحانیت بزرگوار، خط حوزه خط ساختن خویش و مبارزه با نفس در کارزار سنگینی است که امیرالمؤمنین در خطبه واسعه آنرا تشریح کردند. شهدا در کنار این 3 جهاد بزرگ مجاهدان علم بودند.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور، 4 ملاک اصلی که شهدا از آن برخوردار بودند را اینچنین برشمرد:1-جهاد در میدان با دشمنان 2-جهاد تبیین و تبلیغ و مجاهدت در راه فرهنگ و علم و دانش3-جهاد با شیطان و اهریمن و درون 4-علم دین را آموختن و نشر معارف الهی و فراگیری آنها. و این بزرگترین مدالهاییست که در این شهدا جمع شده است و استان همدان افتخار پرورش آنهارا داشته است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه نوین قم قبل از 50 سالگی خود در سال 40 الی 42 تئوری انقلاب اسلامی را بنا کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی را پروراند و به ایران و اسلام عرضه کرد، گفت: اما همه اینها به برکت این ملت هوشمند و هوشیار است. حوزه و روحانیت قدردان مردم شریف همدان و شهرهای دیگر این استان است. همچنان هم مطمئنیم این ملت این ملت انقلاب را از همه سختیها عبور خواهد داد. امروز هم این روحانیت سر افراز بر عهدهای خود استوار اند.
وی خطاب به دشمنان تصریح کرد: حوزه و روحانیت مانند گذشته بر سر پیمان الهی و عهد های خدایی ایستاده است. هرگز بخاطر سختی ها و مشکلاتها کوتاه نخواهیم آمد. حوزه در کنار سپاه و دانشگاه و نیروی های نظامی و انتظامی و مسلح، در کنار زنان و مردان غیور و فداکار، راه انقلاب را ادامه خواهد داد. این پیام یادواره شهدای روحانی همدان است. این پیام سرداران شهید و رشید اسلام است. این پیام مردم هوشمند همدان است که همه بر سر پیمانهایمان ایستاده ایم. از مواضع و سنگرهای اسلام و انقلاب اسلامی عقب نخواهیم نشست. به فضل الهی، امروز انقلاب اسلامی یک قطب نوین تمدنی را تولید کرده است. یک انقلاب جدید را برای نه ایران بلکه برای امت اسلام به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: این سخن رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم است که فرمودند، نقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد و اولا همه چیز بر علیه ما بود.تمام قدرت ها بر علیه ما بود. ثانیا هیچ تجربه ای در ما و راه طی شده ای برای ما وجود نداشت تا آنجا که میفرمایند علی رغم دست خالی بودن، پس آنگاه انقلاب ملت ایران جهان دو قطبی آنزمان را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. سپس با سکوت و حذف شوروی، تقابل دوگانه اسلام و استکبار را پدیده برجسته جهان معاصر قرار داد. انقلاب اسلامی مهمترین نکته ذاتی و هویتی آن این است که سخنی نو در اعماق فکر بشر به وجود آورد. کوتهفکران نمیتوانند شکوه و عظمت انقلاب را درک کنند.
آیت الله اعرافی در بیان راهی که حوزههای علمیه باید طی کنند، تشریح کرد: حوزه ما در برابر انقلاب اسلامی دارای دو مسئولیت است. یک مسئولیت صیانت از انقلاب، حضور در عرصههای انقلاب، نقش آفرینی در میدانهای عمل جهادتبیین و فعالیت برای انقلاب در کنار مردم، جوانان و بسیجیان است. این یک رسالت است، اما رسالت دوم تئوری انقلاب را باور کند، معارف انقلاب را عمق ببخشد، دانش انقلاب را پربار تر کند.
وی در راستای شخصیت امام بیان کرد: امام ما در سالهای غربت و تنهایی در روزگاری که تمدن غرب بر همه حاکم بود، همه قدرتهای عالم دست مستکبران بود، کار امام نه تنها ایستادگی و شجاعت و میدان داری در فیضیه و مسجد اعظم در شرایط سنگین آن زمان بود، این کار امام یک معجزه بود، اما بالاتر از آن امام، تفسیری نو از اسلام و تفسیر های اجتهادی و عمیق از اسلام ارائه کرد. این بنیان و بن مایه انقلاب بود. استادان و محققان و پژوهشگران، حوزه در کنار رسالت تبیین و تبلیغ باید به بمب نظریه پردازی اسلام بپردازد.
وی افزود: امام یک نظریه نو آورد. نظریه نوین امام با تئوری های سیاسی و جامعه شناسی جهان غرب برابری میکرد.جهان غرب تئوری لیبرال-دموکراسی داشت. تئوریهای سیاسی خاص خود را داشت. کار بزرگ امام آن بود که نظریه جدیدی را آفرید. قرائتی نو اما اجتهادی و عمیق از اسلام و از درون فقه ما استخراج کرد.
رئیس حوزههای سراسر کشور با اشاره به اینکه این نظریه اجزا و عناصری دارد، گفت: من 25 عنصر از نظریه امام نوشته ام، که به برخی اشاره میکنم. اول اینکه نظریه نوین امام، تئوری جدید ملت ایران و انقلاب اسلامی که عالم را دچار تحیر کرد و بعد از 4 دهه همچنان تمام استکبار عالم علیه این نظریه بسیج است و به فضل الهی گامی به پیش برنداشته است، این یک نظریه ناب، یک تئوری جدید بود. حوزه پیشگام تراز انقلاب اسلامی این را ما باید ادامه دهیم. امام در روزگار سخت و روزگاری که همه چیز علیه حوزه و روحانیت بود اینکار را انجام داد. ما طلبههای قبل از انقلاب میدانیم که چه افتراقی از رژیم شاه با پشتیبانی رژیم آمریکا علیه حوزه، دانشگاه تحمیل شده بود.
وی با بیان اینکه امروز با کمال پررویی، مستکبران و گاهی فریب خوردگان و فتنه زدگان کشور تصور میکنند و تلاش میکنند آن لجنزار رژیم شاهنشاهی که سراسر ظلم بود را یک گلزار نشان دهند، گفت: اوف بر شما! شکنجههای ساواک، فروختن استقلال ایران، منکوب کردن عظمت ایران، دستاورد شاه و عوامل آمریکا بود. هرگز از حافظه این ملت و جهان اسلام این تطهیر نخواهد شد. پرونده زشت آمریکا و صهیونیست ها و عوامل آنها جلوی روی امت اسلام است. امواج معرفت و انقلاب اسلامی در همه عالم در حال تلألو است. این گفتمان و نظریهای که امام آن را پایه ریزی کرد و رهبری آن را پروراند و پیش برد و بزرگان در حوزه و دانشگاه آنرا تبیین کردند، پیش خواهد رفت.
آیت الله اعرافی ادامه داد: ما مشروطه داشتیم، نهضت نفت داشتیم، در کشور های عراق و مصر و ترکیه و دیگر کشور های اسلامی، نهضت های مختلف پس از چند سال منکوب شده و به تاریخ پیوسته است، اما انقلاب اسلامی بعد از 4 دهه همچنان خریدار دارد و در عالم مشتری دارد. راه خود را ادامه خواهد داد. برای اینکه بنیاد این انقلاب استوار ریخته شده است. ما صاحب یک نظریه ای در برابر تئوریهای غرب هستیم. آنرا باید عمق بخشید. تجلیات آن را حوزه و علمای ما باید تبیین کنند.
وی افزود: امام به این نتیجه رسیده بود که بشر یا باید دنیوی زندگی کند و سکولاریسم را بپذیرد یا باید برود در انزوای دین قرار گیرد. عده ای به سمت انزوا میرفتند و عدهای به سمت هضم شدن دد مکاتب غربی. امام نشان داد دنیای خوب همراه با آخرت و عبادت و معنویت جمع پذیر است.
آیت الله اعرافی عنصر دوم از نظریه را اینچنین دانست: اینکه اسلامیت و جمهوریت. همه دنیا در این تعارض مانده بود. در تئوری امام، مردم سالاری دینی، به عنوان حل یک تعارض مطرح کرد. انقلاب اسلامی اتفاقات را ترک کرد. اتفاقاتی در چهارچوب ارزشهای اسلامی. امسال هم ما دو انتخابات بزرگ داریم. پیام شهدای شما، 8 هزار شهید شما و صد شهید روحانیت شما، شرکت در انتخابات پیشرو با راهبردهایی است که رهبری فرمودند.
وی سومین عنصر نظریه را اسلامیت و ملیت خواند و گفت: سالها در کشور ما یا بایست مصدق بود یا نواب صفوی. اما امام نشان داد که ما انقلابی را طرح میکنیم که ضمن آنکه همه آن اسلام است از همه قومیت ایران دفاع میکند. روحانیت در تاریخ حامی ایران بوده است. انقلاب اسلامی نشان داد که میشود مسلمان و انقلابی بود اما بزرگترین خدمت را به ایران کرد. امروز ایران یک قدرت جهانی است و این از انقلاب برخاسته است. فرهنگ و زبان فارسی در کشورهای گوناگون مورد توجه است و از برکات انقلاب است و اسلام و ملیت قابل جمع شد.
اعرافی گفت: نظریه نوین امام با تئوری های سیاسی و جامعه شناسی جهان غرب برابری میکرد.جهان غرب تئوری لیبرال-دموکراسی داشت. تئوریهای سیاسی خاص خود را داشت. کار بزرگ امام آن بود که نظریه جدیدی را آفرید. قرائتی نو اما اجتهادی و عمیق از اسلام و از درون فقه ما استخراج کرد.
رئیس حوزههای سراسر کشور با اشاره به اینکه این نظریه اجزا و عناصری دارد، گفت: من 25 عنصر از نظریه امام نوشته ام، که به برخی اشاره میکنم. اول اینکه نظریه نوین امام، تئوری جدید ملت ایران و انقلاب اسلامی که عالم را دچار تحیر کرد و بعد از 4 دهه همچنان تمام استکبار عالم علیه این نظریه بسیج است و به فضل الهی گامی به پیش برنداشته است، این یک نظریه ناب، یک تئوری جدید بود. حوزه پیشگام تراز انقلاب اسلامی این را ما باید ادامه دهیم. امام در روزگار سخت و روزگاری که همه چیز علیه حوزه و روحانیت بود اینکار را انجام داد. ما طلبههای قبل از انقلاب میدانیم که چه افتراقی از رژیم شاه با پشتیبانی رژیم آمریکا علیه حوزه، دانشگاه تحمیل شده بود.
وی با بیان اینکه امروز با کمال پررویی، مستکبران و گاهی فریب خوردگان و فتنه زدگان کشور تصور میکنند و تلاش میکنند آن لجنزار رژیم شاهنشاهی که سراسر ظلم بود را یک گلزار نشان دهند، گفت: اوف بر شما! شکنجههای ساواک، فروختن استقلال ایران، منکوب کردن عظمت ایران، دستاورد شاه و عوامل آمریکا بود. هرگز از حافظه این ملت و جهان اسلام این تطهیر نخواهد شد. پرونده زشت آمریکا و صهیونیست ها و عوامل آنها جلوی روی امت اسلام است. امواج معرفت و انقلاب اسلامی در همه عالم در حال تلألو است. این گفتمان و نظریهای که امام آن را پایه ریزی کرد و رهبری آن را پروراند و پیش برد و بزرگان در حوزه و دانشگاه آنرا تبیین کردند، پیش خواهد رفت.
آیت الله اعرافی ادامه داد: ما مشروطه داشتیم، نهضت نفت داشتیم، در کشور های عراق و مصر و ترکیه و دیگر کشور های اسلامی، نهضت های مختلف پس از چند سال منکوب شده و به تاریخ پیوسته است، اما انقلاب اسلامی بعد از 4 دهه همچنان خریدار دارد و در عالم مشتری دارد. راه خود را ادامه خواهد داد. برای اینکه بنیاد این انقلاب استوار ریخته شده است. ما صاحب یک نظریه ای در برابر تئوریهای غرب هستیم. آنرا باید عمق بخشید. تجلیات آن را حوزه و علمای ما باید تبیین کنند.
وی افزود: امام به این نتیجه رسیده بود که بشر یا باید دنیوی زندگی کند و سکولاریسم را بپذیرد یا باید برود در انزوای دین قرار گیرد. عده ای به سمت انزوا میرفتند و عدهای به سمت هضم شدن دد مکاتب غربی. امام نشان داد دنیای خوب همراه با آخرت و عبادت و معنویت جمع پذیر است.
آیت الله اعرافی عنصر دوم از نظریه را اینچنین دانست: اینکه اسلامیت و جمهوریت. همه دنیا در این تعارض مانده بود. در تئوری امام، مردم سالاری دینی، به عنوان حل یک تعارض مطرح کرد. انقلاب اسلامی اتفاقات را ترک کرد. اتفاقاتی در چهارچوب ارزشهای اسلامی. امسال هم ما دو انتخابات بزرگ داریم. پیام شهدای شما، 8 هزار شهید شما و صد شهید روحانیت شما، شرکت در انتخابات پیشرو با راهبردهایی است که رهبری فرمودند.
وی سومین عنصر نظریه را اسلامیت و ملیت خواند و گفت: سالها در کشور ما یا بایست مصدق بود یا نواب صفوی. اما امام نشان داد که ما انقلابی را طرح میکنیم که ضمن آنکه همه آن اسلام است از همه قومیت ایران دفاع میکند. روحانیت در تاریخ حامی ایران بوده است. انقلاب اسلامی نشان داد که میشود مسلمان و انقلابی بود اما بزرگترین خدمت را به ایران کرد. امروز ایران یک قدرت جهانی است و این از انقلاب برخاسته است. فرهنگ و زبان فارسی در کشورهای گوناگون مورد توجه است و از برکات انقلاب است و اسلام و ملیت قابل جمع شد.
آیا می توان بوی تعفن ظلم و تبعیض و فقر و فاصله طبقاتی و فساد و اختلاس و ریاکاری و...را از بین برد؟!