صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 27
کد خبر: ۳۴۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

سیدمحمد کریمی؛ دبیرکلی که حافظ منافع بیمه‌گران نبود!

در آستانه پایان دوره دبیرکلی سیدمحمد کریمی بر سندیکای بیمه‌گران ایران، همچنان صورت‌های مالی سندیکا منتشر نشد و کسی نفهمید ساختمان لاکچری خیابان سلماس با چه هزینه‌ای ساخته شد!

رویداد۲۴ ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۸ خبر انتخاب «سیدمحمد کریمی» به عنوان دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران منتشر شد و از آن تاریخ به بعد عملکرد از سوی برخی اعضای سندیکا با انتقاد‌های جدی مواجه بوده است. کریمی که در جریان برگزاری یک انتخابات بدون رقیب جدی توانست صندلی سندیکا را از «سید محمد علی‌پور» گرفته و خود بر آن بنشیند، دست‌کم دو بار توسط دو مدیرعامل عضو سندیکا مواخذه شد.

با وجود شعار‌های شفاف‌سازی که بار‌ها از سوی رئیس کل بیمه مرکزی و دبیرکل سندیکای بیمه‌گران بیان شد، هرگز صورت‌های مالی سندیکا رسما منتشر نشد و این خبرنگاران بودند که به روش‌های مختلف، موفق شدند خود به آن دست یابند! همچنین مشخص نشد که به عنوان مثال، درآمد بیش از ۱۱۳ میلیارد ریالی سندیکا در سال ۱۴۰۰، در چه مسیری هزینه شده و دستاورد آن چه بوده است.


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

هزینه ۷۱ میلیاردی حقوق و دستمزد در سندیکای بیمه‌گران به چه کسانی پرداخت شد؟

مشاوران نجومی!/ نظارت بر هزینه‌های سندیکای بیمه‌گران ایران با چه نهادی است؟ +اسناد

کارنامه مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی/ «شفاف‌سازی» در شعار، «تاریک‌سازی» در عمل!


نخستین انتقاد جدی به دبیرکل سندیکا از سوی مدیرعامل سابق شرکت بیمه البرز و درباره هزینه‌های تحمیل شده برای احداث ساختمان جدید وارد شد. او در نامه‌ای خطاب به رئیس هیات رئیسه سندیکای بیمه‌گران، هزینه این ساختمان را «غیرمتعارف» دانسته و تاکید کرده بوده که مبلغ هزینه شده به این منظور «فاصله فاحشی با برآورد‌های ساختمان‌های مشابه» داشته است. او در این نامه خواستار شده بوده که موضوع هزینه‌های ساختمان جدید -کنونی- سندیکای بیمه‌گران ایران، در اسرع وقت در شورای عمومی سندیکا مطرح شود. این موضوع هرگز به نتیجه خاصی نرسید و هزینه‌های ساختمان خیابان سلماس هرگز شفاف نشد، در حالی که مشخص هم نشد که اساسا سندیکای بیمه‌گران ایران به چنین ساختمان لاکچری و بزرگی چه نیازی دارد.

یکی دیگر از مهمترین اتفاقات رخ داده در دوره دبیرکلی سیدمحمد کریمی، انتشار خبر کذب بازداشت مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه بود. در حالی که این خبر به سرعت در فضای کشور بازنشر شد و سندیکای بیمه‌گران ایران نسبت به آن موضع‌گیری مشخصی نداشت و پس از فراگیر شدن خبر و سپس فشار علیه سندیکا، کریمی آن را تکذیب کرد. این در حالی بود که انتظار می‌رفت سندیکای بیمه‌گران به عنوان نهادی که همه منابع خود را از شرکت‌های بیمه تامین می‌کند، در احقاق حق یکی از بلندپایه‌ترین اعضای خود، به سرعت موضع‌گیری می‌کرد.

از سوی دیگر، درست در دورانی که انتقاد از خودروسازان بابت عدم پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران اوج گرفته بود، نشریه داخلی سندیکا با انتشار آگهی گران‌قیمت از یک خودروساز در یکی از صفحات پربازدید، عملا نشان داد که منافع شخصی را بر منافع عمومی بیمه‌گران ترجیح می‌دهد!

انتصاب مدیر روابط عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران نیز که در تقابل با رسانه‌ها زبان‌زد بود نیز یکی از تاریک‌ترین نقاط فعالیت دوران اخیر دبیرکل بود. اکنون که کریمی به پایان دوره دبیرکلی خود نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد بهتر است جای خود را به فردی تازه‌نفس بدهد؛ کما آنکه حضور دو دوره‌ای او در این جایگاه نشان داد که تنها تحصیلات و تجربه بیمه‌گری نیز نمی‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب دبیرکل این نهاد صنفی باشد. دبیرکل باید به همه جوانب مسئولیت خود اشراف داشته باشد؛ توانایی‌ای که به نظر می‌رسد کریمی از آن بی‌بهره بود.

نظرات شما