رویداد۲۴ ایلنا نوشت: عباس سلطانیان در نشست «نقد و بررسی سن ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور» با بیان اینکه حداکثر سن ادامه تحصیل و ماندگاری در آموزش و پرورش ۲۰ سال است، گفت: دفترچه سازمان سنجش الزام داشتن حداکثر ۲۴ سال تمام را برای ورود به رشتههای آموزش و پرورش اعلام کرده و در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی هم حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال مطرح شده بود، ولی مهم تبصرههای ذیل این ماده است که اثرگذار است.
به گفته مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش براساس تبصرههای ذیل این ماده افراد تا ۵۰ سالگی هم میتوانند وارد آموزش و پرورش شوند و با ۳۰ سال خدمت تا ۸۰ سالگی در آموزش و پرورش کار کنند.
سلطانیان افزود: ما معلم استخدام میکنیم نه کارمند. ماده ۱ آیین نامه اجرایی مدارس میگوید شیوه آموزش میتواند حضوری، غیر حضوری و ترکیبی باشد. سال ۹۷ و ۹۸ و در دوران وزارت بطحایی اقداماتی شد و شیوه آموزش برخی درسها تغییر کرد. از آن طریق ممکن بود که شدت نیاز به معلم کم شود و کیفیت بالاتر برود.
بیشتر بخوانید: وزیر آموزش و پرورش: با افتخار اعلام میکنم معلمی نداریم که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرد
سلطانیان ادامه داد: ما از نیروهای آموزش و پرورش به خوبی استفاده نمیکنیم. علاوه بر اینکه مدارس دو شیفته داریم در عمده مدارس تک شیفته ما هم تراکم کلاسهای درس بالاست اگر این تراکم را کاهش دهیم میتوانیم از معلمان موجود در آموزش و پرورش که تجربه بیشتری دارند برای کم کردن نیاز نیروی انسانی استفاده کنیم. از طرفی باید درپرداختیها به این معلمان بازنگری جدی داشته باشیم.
بر اساس گفتههای مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری رصد فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهم است و باید مشخص کنیم داوطلبانی که از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش و فارغ التحصیل هستند در سالهای اولیه خدمت کجا هستند؟ او تصریح کرد: خیلی از نیروهای مذکور در محیط اداری آموزش و پرورش جذب میشوند و به کلاس درس راه نمییابند. پایین آمدن حداقل سن ورود به آموزش و پرورش امر مطلوبی است. در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز با احتساب سقف سنی ۶۰ سال برای بازنشستگی، میتوان سن ورود به آموزش و پرورش را از ۳۰ سالگی قرار داد.
سلطانیان از کمبود معلم به عنوان چالش اصلی آموزش و پرورش گفت و افزود: ما با بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان در کشور مواجه هستیم. در سال ۹۱ و ۹۲ برای اولین بار پایه ششم ابتدایی ایجاد شد و در سالهای ۹۵ و ۹۶ دبیرستانها و هنرستانها دوره دوم متوسطه سهساله شدند، اما تمهید لازم برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش شکل نگرفت و اشکالاتی به وجود آمد.
سلطانیان اضافه کرد: تدریس معاونان مدارس در سالهای گذشته بیشتر شده و در متوسطه معاونین بیش از ۵۰ هزار ساعت از مجموع ساعات را تدریس میکنند. معاونان کار سنگینی دارند و وقتی اجبار به تدریس معاون مدرسه باشد، عمدتا دروسی را برای تدریس به آنها ارائه میشود که برای آن دبیر نیست و یا در دانشگاه فرهنگیان برای آن درس دبیر تربیت نشده است.