رویداد۲۴حسین فلاحی: کاموف کا-52 تمساح (نام گزارش ناتو: Hokum B) یک هلیکوپتر تهاجمی چند منظوره است که قادر به انجام عملیات در هر شرایط آب و هوایی علیه اهداف زمینی زرهی، غیر زرهی و اهداف هوایی با سرعت کم است. Ka-52 در واقع یک نسخه ارتقا یافته دو سرنشینه Kamov 50 است که توسط دفتر طراحی Kamov طراحی و توسعه یافته است.
توسعه این هلیکوپتر در سال 1996 آغاز شد و اولین پرواز آن در ژوئن 1997 با موفقیت انجام شد. تولید سریالی این هلیکوپتر در سال 2008 در کارخانه هوانوردی Progress Arsenyev در منطقه Primorye روسیه آغاز شد. در دسامبر 2010، 334مین مرکز استقرار تاکتیکی نیروی هوایی روسیه در تورژوک سه فروند Ka-52 دریافت کرد. کا-52 دو سرنشینه در نیروی هوایی به عنوان هلیکوپتر ماموریت ویژه خدمت می کند.
نیروی هوایی روسیه در آوریل 2011 ساخت هلیکوپترهای Ka-52 را آغاز کرد. در همان سال، وزارت دفاع روسیه قراردادی را برای تهیه 140 هلیکوپتر Ka-52 با این شرکت امضا کرد. در فوریه 2018، وزارت دفاع روسیه علاقه خود را برای تهیه 114 نسخه ارتقا یافته از هلیکوپترهای تهاجمی Ka-52 به عنوان بخشی از برنامه جدید تسلیحات دولتی برای سال های 2018-2027 اعلام کرد. بین 10 تا 13 فروند از این بالگرد تا سال 2020 وارد ناوگان هوایی روسیه شد.
Ka-52 دارای دماغه وسیع تر و بدنه گسترده تر در مقایسه با Ka-50 است، با این حال، مشترک بودن بدنه، اجزا و سیستم های هواپیما از دو نوع حدود 85٪ است. بالگرد تهاجمی کا-52 دارای طول 15.8 متر، ارتفاع 4.93 متر و قطر روتور اصلی 14.5 متر است. حداکثر وزن برخاست کا-52 12200 کیلوگرم است.
بالگرد کا-52 قادر به انجام طیف وسیعی از ماموریت ها از جمله حمله به خودروهای زرهی و غیر زرهی، حمله به اهداف هوایی با سرعت کم، حمله به پیاده نظام دشمن در خط مقدم و در عمق تاکتیکی دشمن، تامین آتش و پشتیبانی از نیروهای خط مقدم و غیره است. Ka-52 همچنین می تواند به عنوان سکوی نظارتی و پست فرماندهی هوایی برای گروهی از هلیکوپترهای تهاجمی استفاده شود.
بیشتر بخوانید:
۱۰ هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در ۲۰۲۳
مشخصات هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-۶۴
ام ۲۴۰؛ قابل اعتمادترین مسلسل جهان
هلیکوپتر Ka-52 از نظر مانور و چابکی دارای قابلیت های منحصر به فردی است و به عنوان یکی از مانورپذیرترین هلیکوپترهای جهان شناخته می شود. این قدرت مانور بالا از روتورهای کواکسیال آن به دست می آید. روتورهای کواکسیال یا روتورهای کواکسیال یک جفت روتور هلیکوپتر هستند که یکی بالای دیگری بر روی محورهای متحدالمرکز نصب شده اند، با همان محور چرخش، اما در جهت مخالف (مقابل چرخش)، که لرزش و چرخش دم را از بین می برد. بنابراین نیازی به روتور در قسمت دم نیست.
به گزارش رویداد۲۴ هلیکوپترهای کاموف در بسیاری از جنگ ها حضور داشته اند و تا کنون عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده اند. در جنگ اوکراین مواردی وجود دارد که کا-52 توسط دشمن مورد اصابت قرار گرفته اما توانسته به راه خود ادامه دهد و یا در بسیاری از موارد که بالگرد ساقط شده است خلبانان هلیکوپتر نجات پیدا کرده اند. یکی از دلایل بقای این بالگرد در میدان نبرد وجود سیستم کواکسیال است که در بالا در مورد نحوه عملکرد آن توضیح داده شد.
در هلیکوپترهای معمولی روتور در قسمت دم نقش تثبیت کننده را ایفا می کند اما به شدت آسیب پذیر است و در صورت اصابت، تعادل هلیکوپتر از بین می رود. برداشتن روتور در قسمت دم هلیکوپترهای کاموف و استفاده از روتور کواکسیال این مشکل را حل کرده است و در صورت آسیب دیدن قسمت دم، هلیکوپتر کاموف همچنان قادر به حرکت است. یکی دیگر از دلایل زنده ماندن کاموف امکان پرواز با یک موتور است. اگر یکی از موتورها در میدان جنگ مورد هدف قرار گیرد، Ka-52 می تواند با موتورهای دیگر کار کند.
هلیکوپتر Ka-52 از دو موتور توربوشفت Klimov VK-2500 استفاده می کند. شایان ذکر است که این موتور از موتور TV3-117 مورد استفاده در هلیکوپتر Ka-50 ساخته شده است. موتور VK-2500 دارای سه تیپ مختلف است که نوع اول 2000 اسب بخار، نوع دوم 2200 اسب بخار و نوع سوم 2400 اسب بخار است. همچنین نمونه دیگری از این موتور معروف به VK-2500P وجود دارد که 2500 اسب بخار قدرت دارد. نکته جالب در مورد این موتورها این است که دارای حالت قدرت اضطراری با قدرت 2700 اسب بخار هستند. این ویژگی در صورت خرابی یکی از موتورها کاربرد دارد و ایمنی پرواز را در مواقع اضطراری به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.
تفاوت اصلی بین موتور VK-2500 و VK-2500P/PS استفاده از سیستم کنترل الکترونیکی مدرن مدرن از نوع FADEC و محافظت در برابر گرمای بیش از حد است. به لطف طراحی جدید، VK-2500P عملکرد مطمئن تر هلیکوپترها را در مناطقی با آب و هوای معتدل و حتی دماهای بالا و در کوهستان های مرتفع تضمین می کند.
همچنین وجود دو گیربکس مجزا برای انتقال قدرت هر موتور عامل مهمی در عملکرد هلیکوپتر در شرایط بحرانی است. این سیستم انتقال نیرو علاوه بر قدرت 2700 اسب بخاری، عامل مهمی در بقا و حفظ جان خلبانان در صورت مفقود شدن یکی از موتورها می باشد. همچنین موتورها دارای فیلتری برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور بوده و دارای سیستم اطفاء حریق می باشند.
کابین دو نفره Ka-52 دو خدمه را در کنار هم قرار می دهد. هر دو خدمه روی صندلی های پرتاب کننده K-37-800M یکسان می نشینند. این هلیکوپتر دارای کابین شیشه ای مدرن ضد گلوله مجهز به نمایشگر سر به بالا (HUD)، چهار نمایشگر چند منظوره SMD 66، نمایشگر دید روی کلاه ایمنی، تقویت کننده های تصویر و گیرنده GPS است. این هلیکوپتر همچنین دارای یک مکان یاب رادیویی میز کابین PHAZOTRON و سیستم ناوبری و حمله برای هلیکوپترها (NASH) است.
یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این هلیکوپتر مجهز بودن به صندلی های پرتابی است. هلیکوپتر Ka-52 در کنار کا-50 تنها هلیکوپترهای فعال در جهان هستند که این قابلیت را دارند. صندلی های پرتابی Ka-52 CAS K-37-800M از دو قسمت شامل یک صندلی راحتی و یک قسمت جانبی تشکیل شده است که برای انجام وظایف صندلی خلبان هلیکوپتر Ka-50 و Ka-52 طراحی شده است.
هلیکوپتر Ka-52 مجهز به دماغه رادوم نصب شده روی دکل دارای رادار موج میلی متری Phazotron FH-01 (MMW) موسوم به رادار Arbalet معروف است که با دو آنتن برای اهداف هوایی و زمینی در نظر گرفته شده است. این رادار توسط Phazotron-NIIR، بزرگترین توسعه دهنده رادارهای نظامی و هوایی روسیه ساخته شده است.
رادار Ka-52 یک رادار دوبانده پالس داپلر Arbalet-52 با وزن 140 کیلوگرم است که به هلیکوپتر اجازه می دهد تا به طور موثر در هر زمان از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی، حتی در حضور سازمان یافته یا طبیعی، ماموریت های جنگی را انجام دهد. پارازیت الکترونیکی حداکثر برد رادار Arbalet-52 37 کیلومتر است.
به طور کلی Ka-52 از دو رادار Arbalet-52 یا Arbalet-M استفاده می کند که نسخه های قوی تری از رادار Arbalet هستند و از پردازنده سری Baguet استفاده می کنند. در این رادار پردازنده Ts181F وظیفه پردازش اطلاعات و پردازنده Baget-55-04.01 وظیفه پردازش سیگنال را بر عهده دارد.
نقش: هلیکوپتر تهاجمی
اولین پرواز: 25 ژوئن 1997
تولید: از سال 2008
طول: 15.8 متر
ارتفاع: 4.93 متر
طول بال های بزرگ: 7.8 متر
طول بال های کوچک: 2.6 متر
قطر روتور اصلی: 2×14.5 متر
مساحت روتور اصلی: 330.3 متر مربع
خدمه: 2 نفر
وزن خالی: 7700 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 12200 کیلوگرم
موتور: 2 موتور توربوشفت Klimov VK-2500 هر کدام 2400 اسب بخار.
سوخت داخلی: 1870 لیتر
مخزن سوخت خارجی: تا 4 مخزن و در مجموع 4070 لیتر
حداکثر سرعت: 315 کیلومتر بر ساعت
برد رزمی: 460 کیلومتر (با مخزن سوخت داخلی)
حداکثر برد: 1100 کیلومتر (با مخزن سوخت خارجی)
سقف پرواز: 5500 متر (18000 فوت)
میزان صعود: 12 متر بر ثانیه
تسلیحات
توپ 30 میلی متری شیپونوف 2A42، امکان نصب غلاف توپ 23 میلی متری UPK-23-250 (با 240 گلوله) روی بال ها وجود دارد.
نقاط سخت: 6 عدد هاردپوینت زیر بال با ظرفیت 2942 کیلوگرم + 2 شکاف دوتایی در نوک بال ها
راکت ها: راکت S-8 80 میلی متری شامل 20 راکت و راکت S-13 از نوع 122 میلی متری شامل 5 راکت.
موشک ها: انواع موشک های ضد تانک مانند 9K121 Vikhr و Ataka
12 موشک هدایت لیزری
دو موشک هدایت لیزری Kh-25
در نسخه Ka-52K، موشک ضد کشتی kh-31 و kh-35
موشک هوا به هوا R-73
بمب: حداکثر 4 بمب با وزن 250 کیلوگرم یا 2 بمب با وزن 500 کیلوگرم