رویداد۲۴ مدتها بود که جایزهها و نشانهای پولی از فضای اقتصادی کشور رخت بربسته بودند، اما به لطف برخی مدیران تازهوارد به صنعت بیمه، گویا بساط این جایزهها دوباره پهن شده و مجموعههای طراح این جوایز نیز با همراهی روابط عمومی شرکتها کار خود را از سر گرفتهاند.
یکی از این شرکتها، «ایده گستران عصر نوین ویرا» است که با طراحی «ششمین اجلاس سراسری مسئولیتپذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی»، تلاش کرده مدیران علاقهمند به دریافت جایزه و تندیس را به حضور در اجلاس خود ترغیب کند.
روال دریافت جایزه از این اجلاس، بسیار ساده و چابک طراحی شده است؛ فارغ از این که شما در چه سازمانی فعالیت میکنید، چه رزومهای دارید و اساسا چه اقدامی به منظور عمل به مسئولیت اجتماعی انجام دادهاید، کافی است مطابق تعرفه، هزینه شرکت در مراسم را بپردازید و سپس متناسب با بسته انتخابی، خدمات دریافت کنید! جوایز و تندیسهای «ششمین اجلاس سراسری مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی» هم در سه بسته ۱۷، ۳۰ و ۴۹ میلیون تومانی طراحی شده بود. به این ترتیب شما با پرداخت پول به عنوان مدیر دارای مسئولیت اجتماعی انتخاب میشوید!
به تازگی محمدرضا خوشکیش که «سازمان میوه و ترهبار» به صنعت بیمه وارد شده، عکسی از خود منتشر کرده که نشان میدهد یکی از همین جوایز پولی برای مسئولیت اجتماعی را دریافت کرده است؛ اقدامی که نشان میدهد این مدیر شاید در همان سمت قبلی خود در ترهبار موفقتر بود تا صنعت بیمه.
در حقیقت خوشکیش مدیرعامل بیمه اتکایی امین اگر تخفیف نگرفته باشد، تنها با پرداخت ۱۷ میلیون تومان موفق شده است نام خود را به عنوان یکی از مدیران مسئولیتپذیر کشور ثبت کند و جایزهای بگیرد که پول آن قبلا از آنها گرفته شده است!
این گونه انتخابها نه تنها ارزش سازمانی ندارند، بلکه میتوانند توهین به مخاطبان و مشتریان سازمانها نیز تلقی شوند، چرا که اساسا اگر سازمانی در حوزه فعالیت کرده باشد، نتیجه اقداماتش به سادگی قابل مشاهده است و به هزینه کردن برای دریافت تندیس پولی نیازی ندارد.
نگاهی به منتخبان این اجلاس هم نشان میدهد که تناسبی میان منتخبان وجود نداشته است. مدیرعامل یک شرکت فولادی، مدیر یک شرکت سرمایهگذاری کسبوکارهای فناورانه، مدیر یک انجمن مدیریت کسب و کار ایران و مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه آلومینوم در کنار شرکت بیمه اتکایی امین، منتخب این اجلاس بودهاند.
بیمهگران ایرانی کم و بیش در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت دارند و اقداماتی مانند مدرسهسازی یا تجهیز مکانهای آموزشی، کمک به فعالیتهای پژوهشی و هنری و مناسبتی را انجام میدهند، اما شرکت بیمه اتکایی امین در هیچ کدام از این موارد فعالیتی نداشته یا دستکم گزارش درباره آنها ارائه نکرده است.
آن طور که در گزارش منتشر شده در سایت شرکت بیمه اتکایی امین نیز نشان میدهد، گویا این شرکت تنها به واسطه «معرفی بیمه شخص ثالث به عنوان مسئولیت اجتماعی» شرکتهای بیمهگر، در این اجلاس حضور داشته است! به عبارت دیگر، یک شرکت بیمه اتکایی برای معرفی محصولی که حتی آن را عرضه هم نمیکند، موفق شده است تندیس مسئولیت اجتماعی را دریافت کند!
واقعیت این است که چنین همایشهایی نمیتواند شأنی برای مدیران ایجاد کند، آن هم مدیرانی که پیش از این به دنبال کسب جایگاههای برتر صنعت بیمه بودهاند و اکنون ناکام، در ردههای پایین به کارگیری شدهاند. در حقیقت چنین برنامههای پوست خربزه روابط عمومیها زیر پای مدیران است که البته در این مورد باید مشخص شود روابط عمومی اصرار به حضور در چنین برنامه بیهویتی داشته یا خود مدیر! آنچه میتواند نمود واقعی مسئولیت اجتماعی باشد، عمل به وظایف سازمانی است که آن هم قطعا در صورتهای مالی نمایان میشود نه در تندیسهای پولی.