رویداد۲۴ ایلنا نوشت: مریم بختیاری در اولین نشست مراقبان سلامت و مشاوران مدارس که با شعار «همه با هم برای سلامت مدرسه» در سالن اجتماعات امام جواد (ع) وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در دنیای مدرن امروز مشکلات پیچیده شده و راه حلها ساده و در دسترس نیستند. ممکن است راه حل مشکلات یک سازمان در سازمان دیگری باشد. مانند کمبود مراقب سلامت در مدرسه که راه حل آن در معاونت آموزشی وزارت بهداشت بود؛ بنابراین امروز باید برای رفع مشکلات به دنبال راه حلهای فرابخشی برویم.
وی افزود: راه حل بسیاری از مشکلات حوزه سلامت نیز در مدرسه است. این راه حلها موثر، کارآمد، به هنگام و در دسترس هستند. فضای مدرسه، تعامل با بزرگسالان و همسالان، سبک، روش و شیوههای آموزش و محتواها و برنامههای آموزشی میتوانند سلامت محور و سلامت آفرین باشند و به ارتقای سلامت کمک کنند. ارتباط سلامت محور با خانواده و اجتماعات کوچک که به واسطه مدرسه، طولانی مدت و مستمر هستند، تحول ایجاد میکنند.
بیشتر بخوانید: پاسخ تند فانی به پناهیان: هر کس به خود اجازه میدهد درباره آموزش و پروش اظهارنظر کند!
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در حوزه روانشناسی همه میدانیم حضور یک بزرگسال میتواند عامل حمایتی باشد. کلاس شاد، سرشار از خلاقیت و پاداش دهنده که در آن همه به یک اندازه مشارکت میکنند و به طور برابر مورد توجه هستند و همه را دربرمی گیرد، عاری از تبعیض و طبقه بندی؛ سلامت روان را بهبود میبخشد، میتواند درد و رنج زندگی با والدین فقیر، بیکار، به حاشیه رانده شده یا بیمار روانی را التیام ببخشد.
بختیاری افزود: مراقبین سلامت و مشاورین مدارس میتوانند زندگی با ناتوانیهای مزمن ناشی از بیماریهای جسمی یا ابتلا به اختلالات روانی را به زندگی مولد، خلاقانه، توام با سلامت، مهربانی با خود و دیگران، فداکاری، عشق به خانواده، عشق به نسلهای آینده و جهان، عدالت جویی و آزادی خواهی تبدیل کنند.
وی در پایان یادآور شد: البته تفاوت تنها با آموزش ایجاد خواهد شد و محیط مدرسه برای آموزش بهتر است.
این جمله تفاوت تنها با آموزش ایجاد خواهد شد و محیط مدرسه برای آموزش بهتر است باید با طلا نوشته شود.محیط مدرسه با کمک علم روان شناسی و آگاهی هر چه بیشتر معلمان عزیز می تواند محیط امن برای رشد انسان بالغ و تحقق استعدادهای فردی شود و بالعکس می تواند با عدم آگاهی تبدیل به محیطی مناسب برای رشد انواع باورهای هیجانی و غیر منطقی در دانش آموزان شود.
همچنین اسکار بهترین راهبرد به جمله "برای رفع مشکلات به دنبال راه حلهای فرابخشی بود" باید داد. پژوهش های متعددی نشان می دهد عدالت اجتماعی، سلامت و بیماری در سایه همکاری بین نظام ها و واحدهای مختلف سیستم امکانپذیر است.امید است در سایه انسان های فرهیخته ای چون خانم دکتر بختیاری بتوان به این امر مهم دست یافت.