صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 12
کد خبر: ۳۵۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

چه مدل‌هایی از پژو پارس توقف تولید شده‌اند؟

پژو پارس بدون شک می‌تواند به عنوان موفق‌ترین فیس‌لیفت ایرانی-فرانسوی بر پایه پژو ۴۰۵، که به صورت نسخه‌ی موسوم به "پژو ۴۰۶" در صنعت خودروسازی ایران تولید شده است، تلقی شود.

رویداد۲۴ می‌توان گفت در اواخر دهه هفتاد، زمانی که بحث جایگزینی پژو ۴۰۵ با ۴۰۶ یا ارائه نسخه جدیدی از ۴۰۵ برای بازار ایران مطرح شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این محصول به این موفقیت برسد. با این حال، بدون شک موفقیت این خودرو در سال‌های گذشته همراه با سودجویی و سوءاستفاده شرکت تولیدکننده بوده است. هر چند هر خودرویی، مهم‌ترین عامل در موفقیت آن، زمانی است که جایگزین شود و نسخه‌های جدیدتر آن وارد بازار شوند. با این حال، خودرو‌های پژو پارس به دلیل دلبستگی و علاقه قوی مردم ایران به این خودرو، هنوز هم در خطوط جاده‌ها حضور دارند. این ارتباط عاطفی به پارس و استقبال مردم از آن، به حدی است که حتی اخیراً تصاویری از نسخه بهبود یافته پژو پارس منتشر شده است، اگرچه برخی امیدوار بودند که این نسخه تولید نشود، زیرا به طور کلی به هر جنبهٔ آن نگاه می‌شود، به عنوان یک محصولی که به صورت کلی عقب‌گرد است، در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه، می‌پردازیم به مدل‌هایی از پارس که تولیدشان متوقف شده است.

پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس مدلی بود که از موتور TU۵ بهره می‌برد و گیربکس آن نیز یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته با نام AL۴ بود. نصب گیربکس اتوماتیک بر روی پژو پارس، که همواره به عنوان خودرویی لوکس برای قشر متوسط جامعه محسوب می‌شد، ایده‌ای درست و قابل توجه بود، اما گیربکس AL۴ به اندازه‌ای که باید رضایت مشتریان را جلب نکرد و این خودرو به حاشیه بازار رانده شد. توان موتور پژو پارس ۱۰۵ اسب‌بخار بود و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن-متر بود. حداکثر سرعت این خودرو برابر با ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بود و شتاب آن از صفر تا صد نیز به طبقه کاتالوگ، ۱۵ ثانیه برآورد می‌شد.

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX نسل اول می‌تواند به عنوان محبوب‌ترین مدل از خودروی پژو پارس تلقی شود. این مدل از پارس از موتور ارتقایافته XU۷J۴P یا به عبارت ساده L۴ استفاده می‌کرد که یک موتور زانتیایی معروف بود. این موتور با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بود و قادر به تولید ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور بود. گیربکس این مدل نیز یک گیربکس ۵ سرعته با نام BE۳ بود. شتاب این خودرو در کاتالوگ به ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود. در مورد مصرف سوخت، میانگین مصرف ترکیبی آن به ازای هر صد کیلومتر، ۸.۱ لیتر بود.

پژو پارس سال

این مدل نیز با موتور XU۷ با قدرت ۱۰۰ اسب‌بخار و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور از خط تولید کنار رفته است. پیشرانهٔ این خودرو شامل ۸ سوپاپ بوده و یکی از دلایلی که باعث کنار رفتن آن از خط تولید شد. شتاب این خودرو در حدود ۱۱ ثانیه برای تسریع از صفر به صد بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۹.۱ لیتر برای هر صد کیلومتر بوده است.

پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز نیز از همان موتور XU۷ یا همان L۳ بهره می‌برد. در حالت گاز، قدرت خروجی پیشرانه از ۱۰۰ اسب‌بخار به ۸۳ اسب‌بخار و گشتاور آن نیز از ۱۵۳ نیوتن‌متر به ۱۳۵ نیوتن‌متر کاهش می‌یافت و به واقع عملکرد لازم را فراهم نمی‌کرد. همچنین، خریداران پژو پارس به طور کلی علاقه‌ای به داشتن یک سوراخ اضافی در گلگیر عقب خودرو نداشتند و تمایل چندانی به نسخه گازسوز نداشتند. مصرف گاز این خودرو در شهر، جاده و میانگین ترکیبی به ترتیب برابر با ۱۴.۷۸ لیتر، ۶.۶۹ لیتر و ۹.۶۹ لیتر بود و شتاب آن از صفر تا صد در ۱۳.۸ ثانیه اعلام می‌شد.

پژو پارس ELX با موتور XUM

ایران خودرو در پاسخ به محبوبیت پژو پارس ELX و نیز نیاز به بهبود عملکرد، در یک اقدام جدید حجم موتور XU۷ را به ۲ لیتر افزایش داد و آن را XUM نامگذاری کرد. موتور XUM از نوع ۸ سوپاپ بود و حجم دقیق آن ۱۹۰۵ سی‌سی بود. قدرت حداکثر این موتور ۱۰۵ اسب‌بخار بود و گشتاور آن نیز ۱۵۵ نیوتن‌متر بود. شتاب این خودرو در تسریع از صفر تا صد حدوداً ۱۰.۹ ثانیه بود و گیربکس آن از نوع ۵ دنده دستی BE۳ بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدوداً ۸.۶ لیتر برای هر صد کیلومتر بود.

نظرات شما