رویداد۲۴ به گزارش رکنا، اخیرا مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در نشست خبری از شناسایی بزرگترین شبکه قاچاق سوخت و پولشویی در کشور خبر داد که بیش از ۲ هزار قاچاقچی و ۵ هزار کامیون، تریلر و خودروی حمل سوخت با آنها همکاری میکردند.
طبق اعلام رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تاکنون بیش از ۲ هزار قاچاقچی شناسایی و ۸ نفر از سرشبکهها و مهرههای اصلی و اعضای این باند دستگیر شده که نیمی از آنها از اتباع بیگانه هستند و پولشویی کلانی در این خصوص صورت گرفته است. در پی این اقدام یک راننده متخلف که در یک روز ۱۷ بار سوختگیری کرده بود شناسایی و توقیف شد.
خبرنگار رکنا در این نشست خبری ضمن تقدیر از اقدامات خوب قوه قضاییه در راستای مبارزه با قاچاق سوخت، به مشکل کمبود سوخت و کافی نبودن میزان سهمیه سوخت رانندگان و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده است، اشاره کرد.
اینکه سهمیه تعیین شده پاسخگوی مصرف ناوگان نبوده و متاسفانه کیلومتر راه (پیمایش) در سازمان راهداری، کیلومتر واقعی نیست. بسیاری از مسیرها به کمربندی تبدیل شده است و طولانی شده، اما هنوز مسیر قبلی را در میزان پیمایش محاسبه میکنند. یا بسیاری از مسیرها صعب العبور است و راننده مجبور است که مسیر دیگری را جایگزین کند و یا این که ورود کامیون به بسیاری از مسیرها ممنوع است، اما سیستم همان مسیر ممنوع که کوتاهتر است را محاسبه میکند و یا اینکه ماشینها فرسوده است و سوخت بیشتری مصرف میکند که این مسائل منجر به توقف ناوگان، ازدحام جایگاهها و حتی تخلف جایگاه داران میشود.
مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در پاسخ به مطالبه خبرنگار رکنا، گفت: هیچ کمبود سوختی در استان هرمزگان وجود ندارد و سهمیه سوخت برای رانندگان کافی است و کامیونداران قانون مدار هیچ مشکلی از نظر کمبود و یا ناکافی بودن میزان سهمیه سوخت ندارند.
در این خصوص گفتگوی رکنا با سیدجلال موسوی، نایب رییس کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور و رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین را بخوانید:
رانندگان از سهمیه گازوئیل ناراضی و دچار مشکل شده اند
سیدجلال موسوی در ابتدا درخصوص راننده کامیونی که ۱۷ بار در روز سوختگیری کرد در پاسخ به سوال رکنا که آیا این موضوع طبیعی است و بدون همکاری جایگاه امکان پذیر است؟ گفت: جایگاه اطلاع دارد و این امکان پذیر نیست که یک راننده کامیون با یک کارت سوخت دست به این اقدام بزند. زیرا کارتها محدود است و هر راننده باتوجه به نوع کامیون محدودیت سوختگیری دارد. این کامیون قطعا ۱۷ کارت سوخت همراه داشته و حتما با متصدی پمپ هماهنگ بوده است.
وی درخصوص سهمیه سوخت کامیونداران گفت: در حال حاضر رانندگان از میزان سهمیه گازوئیل ناراضی هستند. سهمیهها را تغییر دادند و میزان مشخصی ندارد. به همین دلیل رانندگان در سطح کشور با مشکل مواجه شدند. خصوصا ماشینهای اتاقدار مثل ۱۰ چرخ، خاور و ...، زیرا کمتر مسافتهای دور را طی میکنند و مسیرهای بی مورد و فرعی (پرت) زیادی سر راهشان است.
برای مثال مسیرهایی که پایانه دارند و از اطراف شهرستان و استان در رفت و آمد هستند، چون پیمایش آنها با بارنامه محاسبه میشود، مسیرهای فرعی (پرت) است و این مسیرها در میزان سوخت محاسبه نمیشود. برای مثال یک راننده از تهران برای بارگیری به مقصد مشهد در کرج بارگیری را انجام میدهد؛ بنابراین ۶۰ کیلومتر رفت و برگشت از تهران تا کرج در بارنامه محاسبه نمیشود، زیرا در بارنامه تهران - مشهد قید شده است و این مسیرها به اصطلاح "پرت" است.
وی در ادامه گفت: در گذشته برای رانندگان سهمیه پایه، ۲ هزار لیتر گازوئیل در ماه وجود داشت و اگر رانندهای این سهمیه را کامل مصرف نمیکرد، باطل و دوباره صادر میشد، اما این سهمیه را برداشتند و اخیرا سهمیه پایه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ماه کاهش یافته است و رانندگان را دچار مشکل و چالش میکند.
در جلسه دی ماه سال ۱۴۰۱ در مجلس چه گذشت؟
موسوی تاکید کرد: دی ماه سال گذشته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور دکترعلی اکبر نژادعلی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی جلسهای برگزار شد و در آن جلسه پیشنهادی مطرح کردم. پیشنهادم به این موضوع مربوط است که، در پمپهای برخی استانها گازوئیل آزاد در ساعات خاصی در روز عرضه میشود و رانندگان از آن خبر ندارند و همین مساله باعث معطل ماندن آنها میشود. از سوی دیگر ۱۰۰ لیتر به راننده میدهند که دردی از رانندگان دوا نمیکند و تنها سواستفاده برای متصدیان پمپها است، زیرا گازوئیل را از ۲ تا ۵ هزار تومان آزاد میفروشند و این موضوع باعث فساد میشود.
من در آن جلسه پیشنهاد دادم که تمام پمپهای آزاد جمع آوری شود و هزار لیتر گازوئیل به عنوان تنخواه در کارت سوخت رانندگان در نظر گرفته شود که راننده در مواقع ضروری بتواند از آن استفاده کند. این پیشنهاد درخصوص بنزین اجرایی شد و اگر سهمیه ۶۰ لیتر تمام شود، راننده میتواند به میزان مشخص به صورت آزاد سوختگیری کند.
دکترمحمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران از این پیشنهاد استقبال کرد و دکترعلی اکبر نژادعلی قول دادند که عملیاتی میشود، اما دو ماه دیگر سالگرد این جلسه است و جلسات مختلفی هم برگزار شده، اما به بهانههای مختلف هنوز این پیشنهاد انجام نشده است.
متصدیان پمپها با کارتهای اجارهای گازوئیل را لیتری ۲ تا ۵ هزار تومان میفروشند/ با آزادسازی قیمت گازوئیل موافق نیستم
نایب رییس کانون سراسری کامیونداران کشور با بیان اینکه قیمت گازوئیل سهمیهای لیتری ۳۰۰ تومان و قیمت گازوئیل آزاد لیتری ۶۰۰ تومان است، گفت: امکان سوختگیری نامحدود برای رانندگان وجود ندارد، مگر با کارت آزادی که در اختیار پمپها است و آن کارتها نیز سهمیه بندی است. برخی رانندگان کارت سوخت خود را به متصدی پمپها اجاره میدهند و متصدیها هم سواستفاده میکند و سهمیه روزانه خود را چند برابر و سهمیه کارتهای اجارهای هر لیتر از ۲ تا ۵ هزار تومان میفروشند.
وی درخصوص آزادسازی قیمت گازوئیل گفت: با آزادسازی قیمت گازوئیل موافق نیستم. چون مشخص نیست به چه نرخی قرار است آزاد شود و وقتی مشخص شد باید کرایه کامیونداران به همان نسبت تغییر کند و تغییر کرایهها به افزایش قیمت کالاها و تورم منجر میشود، بنابراین موافق آزادسازی قیمت گازوئیل نیستم.
من معتقدم اگر مسئولان محترم طبق جدول پیمایش عمل کرده و سختگیریها نیز درخصوص قاچاق سوخت ادامه داشته باشد، مشکلی ایجاد نمیشود. من از اقدامات دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تشکر میکنم، اما مساله این است که این سختگیریها نیز باید سیستماتیک باشد و به طور سیستمی رانندگان رصد شوند و طبق زمان و مکان مشخص امکان سوختگیری وجود داشته باشد. بدین ترتیب مانع سواستفادهها خواهند شد؛ بنابراین سهمیه سوخت را باید طبق جدول پیمایش شارژ کنند.
اغلب رانندگان اتباع بیگانه، افغانستانی هستند
موسوی درخصوص قاچاق سوخت توسط اتباع بیگانه با بیان اینکه سخن آقای دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان درباره اتباع بیگانه کاملا دقیق و درست است، گفت: اغلب رانندگان اتباع بیگانه، افغانستانی هستند. این افراد باکهای سوخت ماشینهای خود را بزرگ میکنند. اگر گنجایش سوخت بخاری درجای ماشینها ۲۰ لیتر است، گنجایش سوخت بخاری درجای خودروهای اتباع ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر است. این افراد با همدستی متصدی پمپ ها، گازوئیل را به صورت قاچاق به آسانی از مرز خارج میکنند.
در حوزه قاچاق سوخت دستها و رانت در کار است. چگونه است که هر ماشینی که پلاک نداشته یا پلاک آن ناخوانا باشد جریمه میشود، اما شوتیها (وانت ها) در برخی جادهها بدون پلاک مشخص از مقابل پاسگاه پلیس عبور میکنند؟ در منطقه سیستان بلوچستان به دلیل تولید اشتغال چندان فعالیت شوتیها جدی گرفته نمیشود، اما این چه تولید اشتغالی است که منجر به فساد در کشور میشود؟!
وی در ادامه گفت: اتباع خارجی و افغانستانیها تحت نظارت هیچ صنف، انجمن و کانون کامیونداران در ایران نیستند. این اتباع مشغول واردات و صادرات کشور خود هستند. وارداتی از کشور افغانستان وجود ندارد و کار صادرات را رانندگان افغانستانی انجام میدهند و پس از بارگیری از کشور خارج میشوند. این افراد دارای مجوز کار هستند، اما با پرداخت پول از متصدی پمپها گازوئیل میخرند. فساد در پمپها وجود دارد و نظارتی هم بر آن نیست.
انحصار سوختگیری، قانونی نیست
نایب رییس کانون سراسری کامیونداران در پاسخ به این سوال که گفته میشود برخی جایگاهها مانع سوختگیری ترانزیت خارجی میشوند و یا تنها اجازه سوختگیری به رانندگان بومی را میدهند، گفت: این موضوع که تنها رانندگان بومی میتوانند سوختگیری کنند، وجود ندارد مگر در برخی شهرها مثل بندرعباس که گازوئیل کم است و قاچاق سوخت به میزان زیادی انجام میگیرد. در این شهرها برخی متصدیهای پمپها سوختگیری را بومی میکنند و یا آیین نامه داخلی برای خود تنظیم میکنند که قانونی و اخلاقی نیست.
ترانزیت خارجی هم سهمیه دارند و از پمپهایی که کارت سوخت آزاد دارند هم استفاده میکنند. این کارتها در اختیار همه پمپها نیست و امکان دارد در هر استان دو یا سه پمپ وجود داشته باشد که کارت سوخت آزاد داشته باشد.
قیمت لاستیک ۲۹ میلیون تومان است!/ در جدول پیمایش بازبینی شود
نایب رئیس کانون کامیونداران درخصوص مشکلات کامیونداران گفت: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک سامانهای بارز ۱۹ میلیون تومان است که در سامانه توزیع نمیشود و رانندگان مجبور هستند ارزانترین لاستیک، ساخت ایران را در بازار آزاد به قیمت جفتی ۲۹ میلیون تومان خریداری کنند.
مساله دیگر سهمیه است. سهمیه سوخت رانندگان باتوجه به جدول پیمایش که مربوط به ۱۲ سال گذشته است محاسبه میشود. این در حالی است که ماشینها فرسودهتر شده و سوخت بیشتری مصرف میکنند؛ بنابراین باید در جدول پیمایش تجدیدنظر شود.
در حال حاضر قطعات و لوازمی که رانندگان تهیه میکنند، اصلی نیست و چینی بی کیفیت است و مصرف سوخت را بالا میبرد. اگر جدول پیمایش را بازبینی و اصلاح کنند، وضعیت بهتر میشود، اما مساله این است که سهمیه سوخت حتی براساس جدول ۱۲ سال گذشته هم شارژ نمیشود. سهمیه سوخت میزان مشخصی ندارد و رانندگان دچار مشکل میشوند.
وی با بیان اینکه خواست رانندگان این است که در جدول پیمایش بازبینی شود، گفت: سهمیه ۱۰ روز به ۱۰ روز (پیش از این هر ۱۵ روز بود) را هم مورد بازبینی قرار دهند. هر ۱۰ روز گازوئیل رانندگان را براساس پیمایش شارژ میکنند. مساله دیگر این است که تکلیف مسیرهای به اصطلاح "پرت" و فرعی را مشخص کنند و برای رانندگان درنظر بگیرند.
بهتر است با صنف کامیونداران هم مشورت شود
موسوی با بیان اینکه کامیونداران در هر استان یک بار حق سوختگیری دارند، گفت: میزان سهمیه سوخت رانندگان در حال حاضر کم است و رانندگان را دچار مشکل کرده است.
وی درخصوص سهمیه سوخت ماشینهای شهری گفت: ماشینهای شهری دو نوع هستند. نوع اول در بنادر کشور فعالیت میکنند و روزی یک بار حدود ۳۰ کیلومتر مسافت از اسکله به انبارها را طی میکنند و سهمیه گازوئیل آنها کم نیست. ولی ماشینهای شهری نوع دوم که کمپرسی است برای پروژهها کار میکنند و یا فله کش هستند و در روز ۱۰ تا ۱۵ سرویس کار میکنند، که سهمیه آنها کم است و ضرر میکنند.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه در اقداماتی از جمله مبارزه با قاچاق سوخت از صنف کامیونداران مشاوره گرفته است، گفت: از دکتر مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و اقدامات خوب ایشان در استان تشکر میکنم، اما گلهای که از ایشان دارم این است که بهتر است در ارتباط با این اقدامات با صنف مشورت کنند، زیرا اطلاعات صنف بیشتر است و بهتر است در این اقدامات مشارکت داده شود. صنف کامیونداران از مشکلات ناوگان شهری، بومی که تا ۴۸ ساعت گازوئیل ندارند و ماشینهای خاور که باکهای کوچکی دارند و سوخت کم میآورند، آگاه است. به نظر میرسد اگر جناب قهرمانی و دیگر مسئولین محترم با صنف مشورت داشته باشند، بهتر میتوانند به نتیجه برسند و دچار مشکل نخواهند شد.