رویداد۲۴ رسا نوشت: مدتی است رسانههای شرقی از جمله انیمیشنهای ژاپنی یا موسیقی و سریالهای کرهای، در بین بخشی از جامعه بویژه نوجوانان رواج زیادی پیدا کرده است. شاید تصور شود این یک سلیقه شخصی یا هنری در افراد به سمت محصولات سرگرمی است و با توجه به شرقی بودن این آثار از نظر فرهنگی به ما نزدیک است، ولی حقیقت این است که این محصولات لایههای پنهانی دارد که بی توجهی به آن میتواند عواقب جبران ناپذیری برای نسل آینده ساز کشور به همراه داشته باشد.
بحث اول در خصوص موج رسانههای شرقی بخصوص کره و ژاپن این است که نظرسنجیها نشان داده است عموما طرفداران آنها نوجوانان و جوانان (مشخصا دانش آموزان و دانشجویان) بوده و علت آشنایی نیز غالباً محصولات رسانههای کره از صدا و سیما بوده است. این گرایش از سریالهای کرهای شروع شده و با گرایش به موسیقی و گروههای موسیقی کره تشدید شده است و امروز ما با نوجوانانی مواجه هستیم که به سریالها و انیمیشنهای شرقی معتاد شده اند.
بیشتر بخوانید: گروه بی تی اس در فیلم بانکزدهها
حالا با توجه به جذابیتهای فرمی و جذابیتهای محتوایی که این نوع رسانه دارد، علاقمندانش را به سمت سایتهای مختلف و صفحات مختلف در شبکههای مختلف سوق داده است البته فیلم و سریال را باید از مسئله کی پاپ جدا کرد.
در ایران هم مثل خیلی از کشورهای شرقی و غربی میزان درگیری بالا بوده و محبوبیت به قدری است که علاقمندانش را به یادگیری زبان و در نهایت مهاجرت به آن کشورها کشانده است. بسیاری از نوجوانان و جوانانی که زندگی و درس و حتی اعتقاداتشان را کنار گذاشتند و برای اینکه به آن مدینه فاضله و تصورشان از کره جنوبی برسانند را کنار گذاشته اند و به سختی زبان کرهای را آموختند. در کنار مسئله یادگیری زبان آنچه که موجب تقویت مهاجرت شده، اقدامات فرهنگی و راهبردها و سیاستهای فرهنگی آنهاست.
مدرسه سه جونگ مدرسهای است که زبان کره را به افراد مختلف در سطوح مختلف به رایگان درس داده میشود و در کنار آن (زبان) فرهنگ و سبک زندگی و انواع اقسام هنرهایشان در اشکال مختلف و در مسابقات مختلف برای بچهها ارائه میشود، با هیچ یا کمترین هزینه و در نهایت با جایزههای خیلی خوب مثل سفر رایگان به کره جنوبی و موارد این چنینی باعث شده که جذب خیلی زیادی داشته باشند این مدرسه، مقدمهای باشد که بچهها در ذهنشان تصور و رویای سفر به این کشور را بپرورانند.
فیلمهای کرهای و سریالهای کرهای علاوه بر اینکه ژانرهای مختلفی دارد و برای مخاطبین محبوب هست، چند سالی هست که رویکرد جدیدی پیدا کرده است، در کنار نگاههای دینی و نگاههای فرادینی و آن ژانر رومنسی که دارد، در قالبهای مختلف توانسته مخاطبان بالایی را جذب کند و آن هم علتهای گوناگونی دارد که به برخی از این علتهای محبوبیت اشاره میشود.
داستانهایی که فراز و نشیب دارد، داستانهایی هست که در سبکهای مختلف گفته میشود و مخاطب را خسته نمیکند، مثلا در قالب پزشکی، آشپزی و در قالبهای مختلف داستان گفته میشود. این موارد غالباً سبک زندگی متفاوتی را برای مخاطب ایجاد میکند، معمولا در رومنسهای کرهای ازدواج اگر بخواهد زندگیهای مجردی را نشان بدهد که غالباً عشق مثلثی، عشقهای چهارضلعی و حتی پنج ضلعی را نمایش میدهند یعنی یک شخص محبوبی هست که چهار پنج نفر به او علاقه دارند و داستان حول محور او میچرخد و اکثرا مثلث عشقی هست و مخاطب را در چالشی میاندازد که چه اتفاقی خواهد افتاد و به تعبیری چه کسی پیروز میدان هست.
در داستانهای دینی هم البته هیچ وقت ما ژانری را به این معنا که بیایند و بنویسند این ژانر دینی هست، وجود ندارد و غالباً فیلمهای کره فیلمهایی هستند که در محرکهای زیرآستانهای مباحث دینی اشاره میشود به این معنا که، چون طرفداران مسیحیت در کشور کره جنوبی بسیار زیاد شده اند و تقریبا برابر با بودا هستند و طبق آخرین آمار حتی از بوداییها هم بیشترشده اند، رویکرد فیلمها هم متفاوت شده است و برخی از این سریالها رویکرد تبلیغی و ترویجی مسیحت را دارند، البته اشارههایی را خیلی غیر مستقیم دارند. معمولا معتقدین مسیحی افراد بسیار زیبا، خوش اندام و خوش برخورد هستند و کارکتر محبوب حساب میشوند.
جنگ با خدا و اینکه خدایی هست و خدای مسیحیها و آن هم در قالب یک سری لوکیشنهایی که کلیسا و صلیب را نشان بدهند، در زیر متن غالب این سری فیلمها و سریال ها، خدایی را به تصویر میکشند که خدا خدای ظالم و ناتوانی است و برای اینکه کشور و زندگی اداره شود، نیازی به این خدا نیست که غالب سریالهای کرهای به این سمت گرایش پیدا میکند.
فیلم و سریالهای کرهای علاوه بر اینکه سبک زندگی نوجوانان و جوانان را تغییر میدهد و این تغییرات را گام به گام و قطره چکانی ایجاد میکند، سبک نگرشی و اعتقادی افراد را هم کاملا مورد تغییر قرار داده است. دختران نوجوان و جوانی که خانوادههای مذهبی و معتقدی دارند رفته رفته با دیدن بسیاری از فیلمها و سریالهای کرهای علاقه پیدا میکنند به اینکه آنها هم سبک زندگیشان تغییر کند و سبک زندگی جدیدی را داشته باشند و تجربه نشان داده است که این اتفاق افتاده است و طبق رصدی که دو سال پیش انجام شد بسیاری از دخترانی که از طریق بورسیه تحصیلی وارد کره شده اند هیچ تعهد اعتقادی نداشتند و حتی تعهد به این معنا که یک ایرانی هستندو یک شخص ایرانی هستند هم حتی این هویت ملی را هم میخواهند انکار کنند و یک هویت جدیدی از خودشان میسازند و این تغییر هویت سالیان سال اتفاق افتاده و گام به گام این رویه شکل گرفته است.
در خصوص موسیقی کرهای هم همین شکل است. موسیقی کرهای توانسته قلب بسیاری از دختران جوانمان را تسخیر کند برای اینکه دختران جوان علاقه بسیار زیادی به کارکترها و آیدولهای پسر دارند. آیدولهایی که کاملا از نظر ظاهری متفاوت هستند با پسران و مردان ایرانی و غالب ظاهر و چهره این آیدولها چهرههایی ملیح و کاملا زیبا هست که فکتهای مردانه ندارد.
موسیقی کره هم کاملا به این سمت آمده که هم در گروههای محبوب بی تی اس و افراد مختلفی که در بی تی اس هستند و خودشان هم آهنگهای تک آلبوم دارند کاملا ثابت کرده اند که بنا بر اسطورههای مختلف کشورهای مختلف، بنا بر نگاههای دینی و سنتی که خودشان دارند موزیک را اجرا میکنند و کاملا باید این موسیقیها و موزیک ویدیوها نشانه شناسی شود و در نشانه شناسیهای عمیق اثبات میکنند که اینها فقط متعهد به گفتن امید و شادی و عشق نیستند بلکه کاملا در آن پازل دین نوین جهانی دارند قدم بر میدارند و قطعههای این پازل را دارند کامل میکنند.
گروه اکسو که کاملا سناریو داره برای آهنگها و موسیقی هایشان و آن نگاهی که خود گروه اکسو، بلک پینگ، سوپر جونیور، بی تی اس دارد، برای نوجوانان و جوانان یک منظومه ذهنی را ایجاد میکنند که این منظومه ذهنی آنها را در آن خلأ تعصب و آن خلأ بیپروایی و طرفداری به هر قیمتی نگه میدارد و متأسفانه دختران جوان هم بسیار بسیار آسیب پذیر هستند و آسیب بسیاری دیده اند.
در پایان لازم به ذکر است متأسفانه خانوادههای مذهبی هم الآن دچار مشکل شده اند و نمیدانند که چه کاری باید انجام دهند.
مهمترین اقدام در این شرایط آموزش خانواده و مربیان برای آشنایی با این مسئله و شیوه مواجهه با این مشکل است.