حالا که با خود واژه و ابزار فیلر آشنا شدیم، میتوانیم به توضیح فیلرگیری بپردازیم. میدانیم که سوپاپها بهطور مداوم باز و بسته میشوند تا مخلوط سوخت و هوا را وارد محفظه احتراق کرده و دودهای ناشی از احتراق را خارج کنند.
در پیشرانههای درونسوز، عملکرد دقیق سوپاپها بسیار حائز اهمیت است و حتی کوچکترین ناهماهنگی در باز یا بسته شدن سوپاپها میتواند منجر به کاهش توان موتور و افزایش مصرف سوخت شود. اغلب سوپاپهایی که در سر سیلندر نصب میشوند، دارای میزانی لقی یا خلاصی هستند تا بتوانند به درستی حرکت کنند. با امتداد زمان و افزایش دمای موتور، این لقی و خلاصی ممکن است از حد معین بیشتر یا کمتر شود. در صورتی که خلاصی سوپاپها بیشتر از حد معین باشد، سوپاپها دیرتر باز خواهند شد و در صورتی که خلاصی کمتر از حد معین باشد، سوپاپها دیرتر بسته میشوند.
با انجام فیلرگیری، میتوان لقی یا خلاصی سوپاپها را تنظیم کرده و عملکرد موتور را بهبود بخشید. اما نکته مهم این است که در خودروهای جدیدتر تولید داخل، از تایپیتهای هیدرولیک استفاده میشود و به همین دلیل نیازی به فیلرگیری در این خودروها نیست. اما در خودروهای قدیمیتر مانند پیکان و پرایدهای مدل ۹۲، فیلرگیری برای تنظیم فاصله و لقی سوپاپها انجام میشود.
در صورتی که فیلرگیری موتور بهصورت اصولی و توسط مکانیک باتجربه انجام شود مزیتهایی وجود خواهد داشت از جمله:
در صورتی که نشانههای زیر مشاهده شود موتور خودرو نیاز به فیلرگیری خواهد داشت:
یکی از دلایلی که میتواند باعث بدکارکردن ماشین، به ویژه سخت روشن شدن آن در روزهای سرد سال شود، نیاز به فیلرگیری سوپاپها و تنظیم لقی آنها است. همانطور که قبلاً گفته شد، با گذشت زمان و استفاده از موتور، لقی سوپاپها ممکن است تغییر کند و نیاز به تنظیم مجدد باشد.
اگر شما نشانههایی مانند سخت روشن شدن ماشین در روزهای سرد سال مشاهده میکنید، بهتر است به یک مکانیک با تجربه و ماهر مراجعه کنید تا موتور خودرو را بررسی کند و در صورت نیاز، فیلرگیری را انجام دهد.
در برخی خودروها، به جای فیلرگیری، از شیم گیری استفاده میشود. شیم گیری عملی است که در زمان باز کردن سرسیلندر و توسط تراشکار انجام میشود. در خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند با موتورهای XU۷، نیاز به شیم گیری وجود دارد.
اگرچه در خودروهای جدیدتر، نیازی به فیلرگیری و شیم گیری نیست و به جای آن، استکان تایپیتها به عنوان جایگزینی برای فیلر و شیم استفاده میشود. در این خودروها، فشار روغن برای تنظیم لقی سوپاپها استفاده میشود و در نتیجه، استفاده از روغنهای مناسبی مانند روغنهای ۱۰W۴۰ توصیه میشود.