رویداد۲۴ تویوتا کرولا وارداتی با قیمت نهایی ۲.۰۱۵.۸۰۰.۰۰۰ تومان توسط نخستین سری مشتریان تکمیل وجه شده و پس از انجام شماره گذاری آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود.
گفتنی است موعد تحویل این خودروها پیشتر یک ماه اعلام شده بود.
نسل دوازده تویوتا کرولا با کد اتاق E ۲۱۰ همانند نسلهای قبل در کلاس C در سال ۲۰۱۸ میلادی برای اولین بار معرفی شد. این نخستین نسل از تویوتا کرولا است که بر پایه پلتفرم جهانی تویوتا یا GA-C بنا شده که پلتفرمی مشترک بین این خودرو و تویوتا CH-R و نسل چهارم تویوتا پریوس به حساب میآید. تویوتا در این نسل نسبت به نسخههای قبل نشست کرده است به گونهای که طول شیشه جلو ۴ شانتیمتر افزایش پیدا کرده و به همین نسبت داشبورد نیز پایینتر آمده و ارتفاع صندلیها نیز حدود ۲.۵ سانتیمتر کاهش یافته تا فضای سر برای سرنشینان این خودرو برخلاف نسلهای قبل بهبود پیدا کند. این نسل از تویوتا کرولا در نسخههای هاچ بک، استیشن و سدان با تنوع قوای محرکه بنزینی، دوگانه سوز و هایبریدی به بازارهای جهانی عرضه شده است.
این خودرو قابلیت عرضه با پیشرانههای ۱.۲ لیتری تا ۲ لیتری در بازارهای مختلف جهانی را دارد، اما بهینهترین نسخه آن مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری سری ۸ NR تویوتا است که در تویوتا آئوریس و CH-R نیز مورد استفاده قرار گرفته است و حداکثر توان این پیشرانه ۱۱۹۷ سی سی توربو به ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به ۱۸۵ نیوتون متر میرسد. سیستم انتقال قدرت در نمونه وارداتی ایرانیان از نوع CVT با قابلیت تعویض مصنوعی ۱۰ سرعته است که در مجموع میتواند شتاب صفر تا صد این سدان حدودا ۱.۳ تُنی را به حدود ۱۰ ثانیه برساند و البته مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را رقم بزند که در ترکیب با ظرفیت مخزن سوخت ۵۰ لیتری، امکان پیمایش متوسط ۸۵۰ کیلومتری را فراهم میکند.
نسخه وارداتی تویوتا کرولا نه فولترین مدل است و نه مانند دیگر خودروهای وارداتی از امکانات پایه صرفا بهره میبرد بلکه این نسخه به نوعی ترکیبی از دو گزینه فول آپشن و کم آپشن است چرا که دو آپشن ساده و مورد پسند ایرانیان نظیر سیستم تعویه اتوماتیک و تنظیم برقی صندلی یا گرم کن و... را ندارد، اما در عوض مجموعه کامل کیسههای هوای جلو، جانبی و پردهای و حتی کیسه هوای زانویی دارد و رادار آن امکان استفاده از سیستم حرکت خودکار خودرو بین خطوط و همچنین کروز کنترل فعال را محیا میکند.
یک نمایشگر ۸ اینچی در میانه داشبورد به صورت پاپآپ قرار دارد و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی در سمت راست نمایشگرهای پشت فرمان آپشنهای مختلف فنی خودرو را به نمایش درمی آورد که از آن جمله علاوه بر موارد مطرح شده میتوان به سیستم کنترل فشار باد تایرها اشاره کرد. از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو میتوان به تهویه دیجیتال دستی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، حالت اسپرت گیربکس، کنترل الکترونیکی پایداری و استارت بدون کلید نیز اشاره کرد.
کرولا وارداتی گشتاوری مشابه آخرین نسخه وارداتی با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی تولید میکند، اما قدرت آن روی کاغذ ۲۷ اسب بخار کمتر است و گیربکس آن نیز به جای نسخه ۴ سرعته اتوماتیک از نوع CVT است که در نتیجه مصرف ترکیبی این خودرو را ۲ لیتر از مدل قبلی وارداتی کمتر کرده است. همچنین بهره گیری از رادارهای کمک راننده سطح ۲ و همچنین تعداد کامل مجموعه کیسههای هوا، آن را در این بخش از نسخه قبلی برتر میکند و اصلاحات پلتفرم و طراحی این خودرو موجب افزایش فضا برای سرنشینان شده است.
سیستم تعلیق این مدل در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب مولتی لینک است و به طور کلی، با توجه به ۴ سیلندر بودن پیشرانه نگرانی از بابت حجم آن وجود ندارد چرا که عمده خودروهای جدید ژاپنی در کلاس شهری از پیشرانه مشابه نیرو میگیرند و این تغییر طبیعت خودروهای کلاس C در کل خودروسازان جهان است که البته مطالبه گری مشتریان بازار ایران برای پیشرانههای قویتر را نیز نمیتوان نادیده گرفت که در همین راستا احتمالا به زودی نسخه مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر این خودرو با حداکثر توان ۱۲۱ اسب بخار نیز به سبد وارداتیها اضافه خواهد شد.
منبع: عصر خودرو