رویداد۲۴ حسین فلاحی: شینوک یک هلیکوپتر پشتیبانی بسیار توانا و همه کاره ارتش ایالات متحده آمریکا است که قادر به انجام عملیات از پایگاههای زمینی یا کشتیها در طیف متنوعی از محیطها، از قطب شمال گرفته تا صحرا یا جنگل است. این هلیکوپتر عمدتاً برای انتقال نیرو، حمل ادوات نظامى مثل نفربر، تانك و حتى هليكوپترهاى تهاجمى و همچنین تخلیه مجروحان میدان جنگ (casevac) استفاده می شود. CH-47 که در اصل در جنگ ویتنام به میدان رفت، تحت یک سری بهروزرسانیها قرار گرفت تا قابلیت پرواز و عملیاتی خود را در محیطهای جنگی افزایش دهد.
از سال 1982 تا پایان سال 1994، تمام مدلهای CH-47A، B و C به نسخه CH-47D ارتقا یافتند که همچنان استاندارد ارتش ایالات متحده است. مدل CH-47D دارای تیغههای روتور کامپوزیت، سیستم الکتریکی بهبودیافته، هیدرولیک مدولار شده، بهبودهای اویونیک، ارتباطات و موتورهای قدرتمندتر است که می تواند بار 19500 پوندی را حمل کند. همچنین یک برنامه ارتقاء برای بازسازی 300 فروند از ناوگان فعلی 425 CH-47D به هلیکوپتر استاندارد CH-47F وجود دارد. MH-47E هلیکوپتر نیروهای ویژه شینوک است و به نسخه MH-47G ارتقاء خواهد یافت.
کابین هلیکوپتر شینوک دو خلبان و یک ناظر را در خود جای می دهد. مجموعه ارتباطات شامل سیستم های رادیویی HF و UHF است. این هلیکوپتر مجهز به سیستم شناسایی دوست از دشمن (IFF) است. سه مسلسل را می توان بر روی هلیکوپتر نصب کرد، دو مسلسل در درب خدمه در سمت راست و یک مسلسل در سمت پورت نصب شده است. علاوه بر این، هلیکوپتر مجهز به مجموعه ای از سیستم های مقابله ای است که می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: هشدار دهنده نزدیک شدن موشک، پارازیت ها، هشدار دهنده رادار و شعله افکن.
شینوک دارای یک سیستم قلاب سه گانه است که امکان حمل و نقل بارهای بزرگ خارجی و داخلی متعدد را فراهم می کند. بارهای بزرگ خارجی مانند هویتزرهای 155 میلی متری را می توان با استفاده از پیکربندی بار قلاب سه گانه با سرعت تا 260 کیلومتر در ساعت حمل کرد. بارهای خارجی متعدد را نیز می توان در یک پرواز به دو یا سه مقصد جداگانه تحویل داد.
کابین 42 متر مکعب فضای بار و 21 متر مربع مساحت بار را فراهم می کند و می تواند دو HMMWV (هامر اچ وان) یا یک HMMWV به همراه هویتزر 105 میلی متری و خدمه را در خود جای دهد. همچنین کابین اصلی می تواند تا 33 سرباز کاملاً مجهز را در خود جای دهد.
شینوک به دو موتور توربوشفت T55-GA-714A مجهز است که در در زیر تیغه های روتور عقب نصب شده اند. مخازن سوخت خود آب بندی در فیرینگ های خارجی در طرفین بدنه نصب می شوند. مخازن ثابت دارای 1030 گالن سوخت هستند. سه مخزن سوخت اضافی را می توان در قسمت بار حمل کرد. سوخت گیری در حین پرواز می تواند برد هلیکوپتر MH-47 را افزایش دهد.
CH-47F آخرین نسخه از CH-47 Chinook است. CH-47A اصلی در سال 1962 به ارتش ایالات متحده رسید و از آن زمان به عنوان نیروی کار حمل و نقل هوایی تبدیل شد. همچنین شینوک به طور گسترده صادر شده است.
CH-47F اخیر توسط بوئینگ از CH-47D قبلی ساخته شده است. CH-47F دارای موتورهای جدید، بدنه هواپیما ارتقا یافته و اویونیک جدید است. اولین پرواز خود را در سال 2001 انجام داد. تولید در سال 2006 آغاز شد. هلیکوپترهای CH-47D موجود را می توان به استاندارد CH-47F ارتقا داد، یا می توان آنها را به تازگی تولید کرد. تا سال 2014 در مجموع 300 هلیکوپتر CH-47F به ارتش و گارد ملی ایالات متحده تحویل داده شد. در طول جنگ افغانستان شاهد اقداماتی بوده است.
CH-47F به کانادا (15)، هلند (6)، بریتانیا (24 برنامه ریزی شده) صادر شده است. استرالیا 7 فروند از این هلیکوپتر را سفارش داده است. اینها در آینده نزدیک تحویل داده خواهد شد.
CH-47F ماموریت های حمل و نقل مختلفی را انجام می دهد. این نیروها، تجهیزات جنگی و تجهیزات میدان جنگ را حمل می کند. این بالگرد همچنین در عملیات تخلیه پزشکی، جستجو و نجات، بازیابی هواپیما، پرتاب چتر نجات و سایر عملیات ها مستقر است.
CH-47F بسته به پیکربندی منطقه بار، 33 تا 55 مسافر را در خود جای می دهد. با این حال معمولاً مسافران کمتری را حمل می کند. از طرف دیگر می تواند تا 24 لیتر به اضافه پزشکان را حمل کند. این می تواند تا 10900 کیلوگرم بار را در داخل و 12700 کیلوگرم را در خارج با یک بار تسمه حمل کند. این هلیکوپتر دارای سه قلاب بار خارجی است و می تواند بارهای مختلفی مانند وسایل نقلیه سبک، توپخانه یا پناهگاه را حمل کند. CH-47F توسط سه خدمه شامل دو خلبان و مهندس پرواز اداره می شود.
این هلیکوپتر ترابری نظامی می تواند به سه مسلسل یا مینی تفنگ 7.62 میلی متری مسلح شود. دو عدد از آنها را می توان در درب ها و یکی روی سطح شیب دار بارگیری نصب کرد. این هلیکوپتر ترابری از دو موتور توربوشفت جدید Honeywell T55-GA-714A استفاده می کند که هر کدام 4733 shpt توسعه می دهند. شینوک جدید سریعتر از بسیاری از هلیکوپترهای کاربردی و تهاجمی است.
نسخه بریتانیایی با نام Chinook Mk.6 شناخته می شود. این هلیکوپتر توسط نیروی هوایی سلطنتی اداره می شود. تحویل آن در سال 2013 آغاز شد. بریتانیا قصد داشت در مجموع 24 فروند از این هلیکوپترهای جدید را خریداری کند.
نسخه کانادایی با نام CH-147F شناخته می شود. این نوع از هلیکوپتر شینوک برخی از تغییرات برای مطابقت با نیازهای محلی، مانند مخازن سوخت دوربرد، سیستم اقدامات متقابل مادون قرمز و برخی پیشرفتهای دیگر را داشت.
همچنین یک نسخه ICH-47F وجود دارد که توسط بوئینگ و آگوستا وستلند برای ارتش ایتالیا ساخته شده است. این نوع از شینوک اولین پرواز خود را در سال 2013 انجام داد. این هلیکوپترها تحت لیسانس در ایتالیا تولید می شوند. ارتش ایتالیا 16 فروند از این بالگردها را سفارش داد. اولین هلیکوپترها در سال 2014 تحویل داده شدند.
با وجود اینکه CH-47F هنوز در حال تولید است، بوئینگ ارتقا آن را در دستور کار خود قرار داده است. برنامه ریزی شده است که بین سال های 2020 تا 2025 هلیکوپترهای جدید مجهز به موتورهای قوی تر، تیغه های روتور جدید برگرفته از RAH-66 Commanche، بدنه تقویت شده و قابلیت حمل بار بیشتری خواهند بود. نسخه های آینده با نام های CH-47G و CH-47H هستند.
ساخت: ایالات متحده آمریکا
سازنده: بوئینگ
خدمت: ارتش آمریکا
خدمه: 3 نفر
ابعاد و وزن
طول: 30.1 متر
قطر روتور اصلی: 18.29 متر
ارتفاع: 5.68 متر
وزن (خالی): 10.19 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 22.68 تن
ظرفیت ترابری
مسافران: 33 - 55 تَن
محموله داخلی: 10.9 تن
محموله خارجی: 12.7 تن
تسلیحات: 3 مسلسل M240 7.62
موتورها و عملکرد
موتور: 2 عدد توربوشفت Honeywell T55-GA-714A
قدرت موتور: 2 x 4 733 shp
حداکثر سرعت: 315 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: 291 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: 5.64 کیلومتر
برد: 741 کیلومتر