صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 16
کد خبر: ۳۵۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

نمونه استراتژی محتوا؛ از موفقیت‌های دیگران الهام بگیرید

استراتژی محتوایی، مسیر موفقیت در زمینه تولید محتوا را هموارتر می‌کند و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر! برای اینکه بتوانید یک استراتژی موفق بچینید، علاوه بر آشنایی با اصول و چهارچوب‌ها، باید نمونه‌های موفق را ببینید و از آن‌ها الگوبرداری کنید. در این مقاله قصد داریم به تعدادی از این نمونه‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید. 

رویداد۲۴ استراتژی محتوایی، مسیر موفقیت در زمینه تولید محتوا را هموارتر می‌کند و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر! برای اینکه بتوانید یک استراتژی موفق بچینید، علاوه بر آشنایی با اصول و چهارچوب‌ها، باید نمونه‌های موفق را ببینید و از آن‌ها الگوبرداری کنید. در این مقاله قصد داریم به تعدادی از این نمونه‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید. 

بخش‌های مهم استراتژی محتوا

برای نوشتن یک استراتژی محتوای موفق، باید حتما مراحل زیر را طی کنید:

  1. اهداف محتوای خود را به درستی تعیین نمایید. 

  2. پرسونای مخاطب را با دقت و جزئیات طراحی کنید.

  3. نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار خود را شناسایی کنید. 

  4. رقبا را تحلیل و بررسی کنید. 

  5. محتواهای قبلی خود را آنالیز کنید. 

  6. پلتفرم‌های انتشار محتوا را انتخاب کنید. 

  7. پس از انتشار محتوا، آن را به طور منظم رصد کنید. 

همه این مراحل در کنار یکدیگر شما را به نتیجه مطلوب خواهند رساند.

چند نمونه استراتژی محتوایی موفق

برای اینکه بتوانید یک استراتژی محتوایی خوب برای کسب‌وکار خود بچینید، باید نمونه‌های زیادی ببینید. در ادامه، به تعدادی از این نمونه‌ها اشاره خواهیم کرد تا برایتان روشن شود که در این مسیر، دقیقا باید چکار کنید. 

۱- اسپاتیفای (Spotify)

یکی از موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی محتوایی در سال‌های اخیر، Spotify Wrapped بوده است. اسپاتیفای در پایان هر سال، لیستی از تمام موسیقی‌هایی که کاربران در آن سال گوش داده‌اند را برای آنان ارسال می‌کند. این لیست، بر اساس خوانندگان، ژانرها، سال‌ها و فاکتورهای دیگر قابل تنظیم است. همچنین کاربران می‌توانند لیست پخش اختصاصی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. 

استراتژی این کمپین، شامل مراحل زیر است:

  • هدف این نوع بازاریابی محتوا این است که کاربران قبلی خود را حفظ کند. 

  • مخاطبان، گروه‌های مختلف هستند و برای هر یک، بر اساس رفتارهایی که داشته‌اند، محتوای کاملا اختصاصی ارسال می‌شود. 

  • اسپاتیفای در این کمپین نقطه قوت خود را در توجه به سلیقه کاربران مختلف نشان می‌دهد.

  • این برنامه با بررسی محتواهای قبلی خود متوجه شده‌است که کاربران به لیست‌های پخش اختصاصی خود، بیش از لیست‌های آماده علاقه نشان می‌دهند. 

  • اسپاتیفای لیست‌ها را در پلتفرم خود منتشر می‌کند، اما به دلیل مشاهده علاقه کاربران به شبکه‌هایی همچون تیک‌تاک یا اینستاگرام، اشتراک‌گذاری آن را محدود نمی‌کند. 

در نهایت، در این استراتژی بیش از هر چیزی توجه به کاربر و تعامل با او دیده می‌شود. 

۲- Duolingo TikTok

نمونه دیگری از استراتژی محتوایی موفق، کمپین دولینگو در تیک‌تاک است. همانطور که می‌دانید، دولینگو یک پلتفرم آموزش زبان انگلیسی است. برنامه‌های آموزشی همیشه با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند و آن هم این است که کاربران، خیلی زود از آن‌ها خسته می‌شوند و سراغ برنامه‌های سرگرم‌کننده‌تر می‌روند. 

مدیر محتوای دولینگو، با مشاهده رشد شگفت‌انگیز کاربران تیک‌تاک، تصمیم گرفت محتواهای جدید و منحصر به فردی در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد. نماد محتواهای دولینگو، همان جغد سبز مشهور است. 

کمپین دولینگو، با تولید میم‌ها، کلیپ‌های عروسک جغد سبز و استیکرهای این کاراکتر، سعی می‌کند مخاطبان را به تولید محتواهای اختصاصی ترغیب نماید. استراتژی محتوایی این شرکت به صورت زیر است:

  • هدف، استفاده از شبکه‌های سرگرم‌کننده برای جذب مخاطبان جدید است. 
  • مخاطبان، گروه‌های سنی مختلفی هستند که به تولید محتوا در تیک‌تاک و کاراکترهای فانتزی علاقه دارند. 

  • نقطه قوت این کمپین، توجه به سرگرمی برای تثبیت نام برند خود در ذهن کاربران است. 

  • دولینگو با توجه به رفتار کاربران و رصد رقبا، متوجه شده است که کاربران از محتوای آموزشی زود خسته می‌شوند و به سرگرمی تمایل دارند. بنابراین از این فرصت برای افزایش شهرت برند خود استفاده کرده است. 

  • پلتفرم انتشار محتوا، تیک‌تاک است که یک شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار و سرگرم‌کننده است. 

از کجا نمونه‌های استراتژی محتوا را ببینیم؟

دیدن نمونه‌های موفق، هیچ وقت ضرر ندارد. هرچه بیشتر ببینید و بخوانید، ذهنتان بازتر می‌شود و می‌توانید استراتژی‌های محتوایی موفق‌تری برای خود تنظیم کنید. علاوه بر جست‌وجوی ساده در اینترنت به زبان فارسی یا انگلیسی و مشاهده ویدئوهای آموزشی در Youtube، می‌توانید از سایت‌های زیر به عنوان منبعی معتبر برای دیدن استراتژی‌های محتوایی موفق استفاده کنید:

  • Hubspot.com

  • Siegemedia.com

  • Terakeet.com

  • Semrush.com

در این سایت‌ها، مقاله‌هایی به زبان انگلیسی وجود دارد که اطلاعات مفیدی درباره چینش استراتژی محتوایی ارائه می‌دهند. همچنین، می‌توانید مثال‌های مختلفی از محتواهای موفق در موضوعات مختلف را مشاهده کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. 

همچنین می‌توانید سری به Linkedin بزنید و صفحه تعدادی از استراتژیست‌های محتوا را مشاهده کنید. عموما این افراد در صفحات خود، به نکات جالبی اشاره می‌کنند که می‌تواند برای شما بسیار راهگشا و موثر باشد. به خصوص که در فضای اینترنت، نمونه ایرانی برای استراتژی محتوا بسیار کم است و محتواهای لینکدین به زبان فارسی، نسبت به مقالات سایت‌ها تنوع بیشتری دارند. 

سخن پایانی

استراتژی محتوا، مهم‌ترین قدم برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوایی در فضای اینترنت است. یکی از راه‌های ساده‌ای که به شما کمک می‌کند در این زمینه بهتر عمل کنید، این است که نمونه‌های موفق این حوزه را ببینید و از آن‌ها ایده بگیرید. همچنین شرکت در دوره استراتژی محتوا هم میتواند به حرفه‌ای شدن هرچه بیشتر شما کمک کند. به‌عنوان مثال شرکت نوین یکی از مجموعه‌های باسابقه ایران است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند و علاوه‌بر گذراندن دوره می‌توانید با نمونه‌های موفق بیشتری از سایت‌هایی که در زمینه انتشار استراتژی محتوایی فعال هستند آشنا شوید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
الهام بگیرید نه کپی کنید
نظرات شما